Ict- en telecomleverancier KPN ontkent dat het de inhoud van dataverkeer van klanten afluistert. Het telecombedrijf meldt dat het mobiel dataverkeer analyseert op zaken als bestandstype, maar niet kijkt naar de inhoud van de berichten. Dat schrijft het bedrijf nadat tumult is ontstaan over de inzet van DPI (deep packet inspection). KPN gaat wel onderzoeken of alle regels met betrekking tot het bewaren van geanalyseerde data zijn nageleefd.
KPN meldde dinsdag 10 mei 2010 aan investeerders dat het bedrijf als een van de eerste telecomaanbieders DPI inzet om het gebruik van dataverkeer van klanten te analyseren. DPI is een methode om dataverkeer te analyseren. De methode is omstreden omdat het verder kan gaan dan de analyse van dataverkeer op bestandstype en routing (zender, afzender, poorten). Volgens experts kan met DPI het dataverkeer ook op inhoud worden bekeken.
KPN analyseerde het mobiele dataverkeer van klanten van dochter Hi. Daaruit maakte het op dat binnen minder dan een jaar tijd het gebruik van de applicatie WhatsApp met 85 procent is toegenomen. WhatsApp wordt gebruikt voor het versturen van tekstberichten en kan sms-berichten vervangen. De vraag is hoe de telecomleverancier achter die informatie gekomen is en of daarbij privacyregels geschonden zijn.
‘KPN kijkt niet naar inhoud’
KPN ontvouwde 10 mei 2011 de strategische plannen tot 2015. Het bedrijf gaat extra geld vragen voor gebruik van internet op de mobiele telefoon en het gebruik van VoIP- en chat-diensten via internet op de mobiel.
KPN schrijft in het statement: 'Het voornemen is om het bellen over internet apart te tariferen. De techniek van DPI zou hier ingezet kunnen worden om facturering mogelijk te maken. Ook hier geldt weer dat er niet naar de inhoud van de gesprekken wordt gekeken, maar naar het soort data en de duur.'
Het bedrijf maakte ook bekend dat in Nederland de naam van ict-dienstverlener Getronics verdwijnt.
@JP. Jouw vergelijking klopt ook niet. Want aan de buitenkant ziet bij IP verkeer alles eruit als een pakket (en het weegt evenveel). Het zal wel open moeten om te zien wat de strekking is en dan: hoe wordt gegarandeerd dat men de inspectie tot een oppervlakkige beperkt?
Er zit nog een probleem. Whatsapp wordt snel genoeg aangepast of krijgt een variant. KPN zal voortdurend toepassingen moeten volgen om te kijken of die hen teveel beconcurreren en vervolgens willen besluiten die ook te blokkeren. Dat betekent dat in de voorwaarden van je contract zoiets komt te staan als: “als KPN besluit dat een vooralsnog gratis applicatie ook een concurrent is, mogen wij die zonder verdere overeenstemming met u in rekening gaan brengen”.
Affijn, het biedt een mooie kans voor kabelaars die nu alles op IP basis doen. Voor hen is mobiel nog een uitbreiding van het pakket en verliezen ze dus geen inkomsten als ze (uitsluitend?) IP based mobiele telefonie en berichtenverkeer toevoegen aan hun alles-in-1 pakketten.
Een interessante misser in de communicatie van KPN. Als ze in hun eerste uiting duidelijk hadden gemaakt wat ze wel doen en vooral ook wat niet, was dit circus niet ontstaan. Nu hebben ze de schijn tegen zich. Privacy is hot, dit was te voorspellen.
Ik vind het ronduit belachelijk dat KPN überhaupt zou mogen inspecteren wát voor data ik gebruik.
Het feit dat ze er überhaupt een analyse op loslaten is volgens mij toch al een schending van mijn privacy ?
Indien KPN of enig andere ISP vind dat zij niet meer uit de kosten kunnen komen door afnemend gebruik van traditionele voice en sms, dan kunnen ze gewoon limieten stellen op het dataverkeer of een prijs per MB rekenen ongeacht het type data.
De naam zegt het al jaren. KPN=Kan Practische Niets.
Loopt al jaren achter de feiten aan.
DPI is juist bedacht om brieven van brieven te kunnen onderscheiden en niet brieven van pakketten. Je zult dus in de ip-pakketjes moeten gaan kijken om vast te stellen dat het pingchat of whatsapp is. Daarmee hoef je nog niet persé de letterlijke tekst te zien, maar kun je aan het patroon zien of het om pingchat of whatapp gaat. Ga voor de gein maar eens Wireshark loslaten op een voipgesprek. Je kunt dan ieder pakketje los bekijken en wellicht herkennen als onderdeel van voip, maar je kunt er ook het hele gesprek weer mee reconstrueren en met name dat laatste is zorgelijk. Wat doet en kan KPN wel en niet?
Whatsapp gebruikt gewoon https. Da’s aan de ene kant maar goed ook, want dan KPN gelukkig niet meegluren naar de inhoud. Aan de andere kant klopt daarmee hun statement niet waarin ze beweren dat ze alleen maar naar het soort pakketje kijken. Ze kijken dus ook echt wel waar de pakketjes naar toe gaan.
KPN levert infrastructuur en diensten. Voor afgenomen diensten wil ik betalen. Voor infrastructuur ook. In het laatste geval is dat euros per byte, zonder dat iemand hoeft te weten wat die bytes inhouden. Als KPN niet op diensten weet te concurreren, dan kost ze dat geld. C’est la vie. Over een aantal jaren is alles VOIP en is SMS verleden tijd, zoals de fax, de lp, de cd, de stoommasjien. Stuiptrekkingen!
Overigens weten we als consument ook niet echt goed wat de makers van apps als whatapp en pingchat precies met de berichten (kunnen) doen. Dat geeft nog een extra complexe dimensie aan privacy schending, omdat de apps buiten het netwerk van de telecomproviders gaan.
Ik ga al mijn KPN geralateerde contracten opzeggen!! ik hoop dat meer mensen volgen, want dit is echt absurd.
Toevallig is het Nederlandse leger ook zakelijke klant van de KPN en wordt de DPI door het Franse bedrijf Alcatel uitgevoerd.
Dus effectief wordt er gespioneerd en daar staan wel wat hogere straffen op dan hierboven aangegeven.
Voor andere zakelijke klanten kan dit ook betekenen dat zij mogelijk slachtoffer van Franse bedrijfsspionage kunnen worden.