Ict- en telecomleverancier KPN ontkent dat het de inhoud van dataverkeer van klanten afluistert. Het telecombedrijf meldt dat het mobiel dataverkeer analyseert op zaken als bestandstype, maar niet kijkt naar de inhoud van de berichten. Dat schrijft het bedrijf nadat tumult is ontstaan over de inzet van DPI (deep packet inspection). KPN gaat wel onderzoeken of alle regels met betrekking tot het bewaren van geanalyseerde data zijn nageleefd.
KPN meldde dinsdag 10 mei 2010 aan investeerders dat het bedrijf als een van de eerste telecomaanbieders DPI inzet om het gebruik van dataverkeer van klanten te analyseren. DPI is een methode om dataverkeer te analyseren. De methode is omstreden omdat het verder kan gaan dan de analyse van dataverkeer op bestandstype en routing (zender, afzender, poorten). Volgens experts kan met DPI het dataverkeer ook op inhoud worden bekeken.
KPN analyseerde het mobiele dataverkeer van klanten van dochter Hi. Daaruit maakte het op dat binnen minder dan een jaar tijd het gebruik van de applicatie WhatsApp met 85 procent is toegenomen. WhatsApp wordt gebruikt voor het versturen van tekstberichten en kan sms-berichten vervangen. De vraag is hoe de telecomleverancier achter die informatie gekomen is en of daarbij privacyregels geschonden zijn.
‘KPN kijkt niet naar inhoud’
KPN ontvouwde 10 mei 2011 de strategische plannen tot 2015. Het bedrijf gaat extra geld vragen voor gebruik van internet op de mobiele telefoon en het gebruik van VoIP- en chat-diensten via internet op de mobiel.
KPN schrijft in het statement: 'Het voornemen is om het bellen over internet apart te tariferen. De techniek van DPI zou hier ingezet kunnen worden om facturering mogelijk te maken. Ook hier geldt weer dat er niet naar de inhoud van de gesprekken wordt gekeken, maar naar het soort data en de duur.'
Het bedrijf maakte ook bekend dat in Nederland de naam van ict-dienstverlener Getronics verdwijnt.
De consument moet dadelijk dus extra betalen omdat er apparaten, software en mensen ingezet moeten worden om onszelf te controleren!
Had kpn dit echt niet zien aankomen? Is dat waar die top managers voor betaald krijgen? Als kpn dienstleverancier wil zijn, dan hadden ze zelf een whatsapp moeten uitvinden.
Zoals al is gezegd, voor data kan gerekend worden, evenals bandbreedte garanties, maar om voor specifieke apps te betalen zonder toegevoegde waarde….
Wie maakt er nu brieven open zonder naar de inhoud te kijken.
Hoe groter het bedrijf, hoe zwaarder wegen de leugens.
Hoe meer mensen KPN opzeggen, hoe meer ze het aan de omzet zullen voelen.
Het beste is dat dit soort bedrijven van het toneel definitief verdwijnen.
het is heel simpel.
1. Ik betaal voor internet op mijn mobiel
2. Ik verwacht dat KPN (en andere ISP’s) als infra leverancier voor mijn internet niet mijn pakketjes opent cq analyseert
3. ISP heeft niks te maken met welke apps ik wel of niet gebruik !!! Gaat ze niks aan, ongeacht wat ik met een leverancier vd app zelf afspreek.
KPN zeurt niet of bandbreedte gebruik voor videodiensten zoals bijv. Youtube of uitzendinggemist, maar wel over gebruik van Whatsapp en Skype etc. hmm… hoe zou dat nou komen ?
Met dit pistool kan ik iemand doodschieten maar dat doe ik niet dus er is niets aan de hand dus ik kan er gewoon mee blijven zwaaien.
KPN begrijpt het wederom niet helemaal…
Je moet eens kijken hoe snel Marco Visser zijn slot veranderd als hij weet dat wij allemaal een loper hebben.
Waarom Marco? We doen er toch niets mee?
Ik zou graag tegen KPN en Vodafone optreden, door bijvoorbeeld aangifte te doen, of massaal over te stappen. Nu is overstappen in Nederland geen optie, want dan blijft alleen T-Mobile over, en die heeft naar mijn ervaring niet zo een goede dekking qua netwerk. Blijft aangifte doen over, weet iemand of er al een intekenlijst op het internet staat, of dat je je kan opgeven voor een gezamelijke aangifte? En zoja waar is dat dan?????????????????