Ict-dienstverlener Getronics verliest in Nederland zijn naam en wordt omgedoopt tot KPN. Dat maakte KPN-directeur Eelco Blok bekend bij de presentatie van de bedrijfsstrategie tot 2015. KPN gaat de telecom-en ict-activiteiten voor de zakelijke markt verder samenvoegen. Blok: 'Om met één gezicht naar buiten te treden gaan we voor de zakelijke telecom- en ict-activiteiten van Getronics ook de naam KPN voeren.'
Blok geeft aan dat het zakelijke aanbod van KPN en de ict-diensten van Getronics stapsgewijs worden samengevoegd. Blok: 'KPN's zakelijke klanten richten zich sinds de kredietcrisis onverminderd op het beheersen van kosten. De wens tot verbetering van productiviteit en flexibiliteit valt samen met een toenemende vraag naar geïntegreerde ict-dienstverlening in de hele zakelijke markt.' Hij doelt daarmee op de vraag naar flexibele werkplekken en ict-diensten op afstand (cloud computing) en videoconferentie.
Blok geeft verder aan dat KPN zich op de zakelijke markt 'meer dan ooit' op ict-diensten voor middelgrote en kleine bedrijven (mkb) gaat richten. Hij ziet vooral potentie in clouddiensten en videoconferentie. Als specifieke groeimarkt noemt hij de zorgsector.
De samenvoeging van Getronics en KPN heeft ook tot gevolg dat er binnen de Nederlandse organisatie managementlagen en managers zullen verdwijnen. Eerder werd al bekend dat directeur Erik van der Meijden per 1 mei 2011 Getronics heeft verlaten. De naamswijziging en samenvoeging van de activiteiten wordt eerst in Nederland doorgevoerd.
Overname Getronics
KPN nam in 2007 Getronics over. De koper zei toen dat de naam van de dienstverlener behouden zou blijven.
KPN, Getronics Hahaha…meer wil ik niet zeggen.
Wanneer wordt de naam KPN geschrapt?
Wanneer mag het personeel de grijze, bestrickerde Astra met toners in de kofferbak inruilen voor een groene, bestickerde Astra met RJ11 kabels in de kofferbak?
Ik heb een aantal jaar als freelancer bij Getronics gewerkt. Het was maar een rare toko met heilige huisjes zeer veel paarse krokodillen. Toen ze uiteindelijk ook aan mijn tarief wilde gaan sleutelen en vroegen of ik voor een kopje koffie en een droog koekje wilde werken ben ik ook maar opgestapt. Jammer om te zien hoe een mooi bedrijf met grote internationale klanten door kostenbesparingen kapot is gemaakt.
Heb er ook een behoorlijk aantal jaren gewerkt. Nog net PinkElephant meegemaakt, toen PinkRoccade en daarna Getronics Consulting. Moet zeggen prima tijd gehad met volop kansen en nog steeds contact met een aantal oud collega’s die daar zitten. Juiste beslissing genomen om weg te gaan en denk ook dat de oude pink tak -> nu Getronics Consulting niet echt representatief is voor het overgrote deel van Getronics wat toch vaak negatief in het nieuws is en op de fora.
Bij KPN vliegen iedere 10 Jaar 5000 – 7000 mensen eruit, gaan nu weer saneren.. Naamswijziging = saneren over 3 jaar…
Wat een huilreacties! ik kijk naar voren zie globalisering zie consolidatie van ict leveranciers zie kansen zie onderscheid…
Dus ja ik ben positief! en wat betreft die paarse krokodillen…. helemaal gelijk maar ik heb voor de winter een paar mooie laarzen van croco leer!
Vind het gewoon jammer dat dit niet veel eerder is gebeurd…
Kern probleem is dat groot deel van het Getronics management uit de break en fix periode komt. En eigenlijk geen benul van een meer complexere systeembeheer heeft. Men is daarom eigenlijk nooit het stadium van break and fix overschreden. maar wat nog belangrijker is, zo wordt ze nog steeds door de markt gezien.
Met de overname van pinkroccade hoopte men zowel een reputatie als expertise in te kunnen kopen. Om daarmee de meer rendement volle segmenten te kunnen bedienen.
En, in plaats van als bedrijf twee merken te voeren, een Getronics als speler in fix en break markt. En pinkroccade als kwalitatief product Ondergraafde men hun eigen positie door de naam Getronics aan pinkroccade toe te voegen. Dit was niet alleen voor hun klanten maar ook voor het pinkroccade personeel en “Weak Up” call.
Dit in combinatie met een management stijl, die misschien in het segment van break en fix goed werkt. maar niet in een markt waar je het meer van de kwaliteit van je professionals moet hebben.
Ik geloof dat KPN er goed aan doet om Getronics als merk voor eens en altijd te schrappen. Maar dat is niet genoeg, kern van het probleem is het managment. daar moet wat aan gedaan worden.
KPN had Getronics nooit moeten kopen. Weet niet wat Scheepbouwer met deze kansloze exercitie voor ogen had.
Epic Fail.
Om de mentaliteit en cultuur te veranderen is meer nodig dan het schrappen van een merk naam. Ik hoop dat Blok zich dit realiseert.
Goed, nieuwe ronde, nieuwe kansen zullen we maar zeggen. Wellicht is het nu dé tijd om eens wat heilige huisje omver te schoppen en constructief te herbouwen. Een bedrijf wat zich in een fase van relatieve wanorde bevind kun je beter opnieuw opzetten dan proberen te fixen.
Er is veel te doen dus wachten we het af. 😀
KPN draait voor geen meter. Inferieure producten (TV, Internet) in verhouding tot de kabelaars. Vaste telefonie is deaud. Mobiel is vooral bellen en data, geen belminuten en sms-jes meer.
Eelco Blok is al sinds 2005 (mede) verantwoordelijk voor deze deplorabele toestand. En nou gaat hij het ineens allemaal oplossen ? Hahaha, goeie grap. Eelco is de oorzaak van de problemen, niet de oplosser.
Board er uit schoppen en mensen van buitenaf benoemen, dat is de enige manier.