Ict-dienstverlener Getronics verliest in Nederland zijn naam en wordt omgedoopt tot KPN. Dat maakte KPN-directeur Eelco Blok bekend bij de presentatie van de bedrijfsstrategie tot 2015. KPN gaat de telecom-en ict-activiteiten voor de zakelijke markt verder samenvoegen. Blok: 'Om met één gezicht naar buiten te treden gaan we voor de zakelijke telecom- en ict-activiteiten van Getronics ook de naam KPN voeren.'
Blok geeft aan dat het zakelijke aanbod van KPN en de ict-diensten van Getronics stapsgewijs worden samengevoegd. Blok: 'KPN's zakelijke klanten richten zich sinds de kredietcrisis onverminderd op het beheersen van kosten. De wens tot verbetering van productiviteit en flexibiliteit valt samen met een toenemende vraag naar geïntegreerde ict-dienstverlening in de hele zakelijke markt.' Hij doelt daarmee op de vraag naar flexibele werkplekken en ict-diensten op afstand (cloud computing) en videoconferentie.
Blok geeft verder aan dat KPN zich op de zakelijke markt 'meer dan ooit' op ict-diensten voor middelgrote en kleine bedrijven (mkb) gaat richten. Hij ziet vooral potentie in clouddiensten en videoconferentie. Als specifieke groeimarkt noemt hij de zorgsector.
De samenvoeging van Getronics en KPN heeft ook tot gevolg dat er binnen de Nederlandse organisatie managementlagen en managers zullen verdwijnen. Eerder werd al bekend dat directeur Erik van der Meijden per 1 mei 2011 Getronics heeft verlaten. De naamswijziging en samenvoeging van de activiteiten wordt eerst in Nederland doorgevoerd.
Overname Getronics
KPN nam in 2007 Getronics over. De koper zei toen dat de naam van de dienstverlener behouden zou blijven.
Tijd voor een gouden handdruk! Ik ben er klaar voor…
Die hut is al jaren verliesgevend. Managementwisselingen aan de orde van de dag en klanten lopen weg. Doe eens ingrijpen en saneren die hap.
Met een naamsverandering lever je nog geen kwaliteit..
KPN buit al sinds 1950 het kopernetwerk uit, daar verdienen ze nog geld mee. De rest, ik moet er niet aan denken daar te zitten zowel niet als werknemer dan als klant. Over 10 jaar zien lezen we nog wel weer eens wat over KPN.
Zijn naamswijzigingen niet altijd een vorm van kapitaalvernietiging? Leiden naamswijzigingen niet altijd in eerste instantie tot demotivatie? Tot verwarring bij klanten? Aparte units met eigen merknamen, gecombineerd met een paraplunaam, van de moeder, lijkt mij effectiever. http://www.it-simplification.nl
Ai ai, het is maar hoe je het brengt. Een echte salesman die Eelco…
Aan de ene kant is het wel logisch. Getronics heeft gewoon een slechte naam in ICT land. Niemand wil daar werken. Door er een ander labeltje op te plakken klinkt het meteen heel anders als je bij KPN komt te werken. KPN is een veel sterkere merknaam dan Getronics.
Aan de andere kant zullen mensen die nu overwegen om bij KPN te solliciteren, zich afvragen of ze niet ergens in het voormalige Getronics gedeelte zullen worden geschoven. De organisatie en denkwijze van Getronics zit er immers nog altijd in. Je kunt geen twee bedrijven samenvoegen met verschillende culturen. Dat kan alleen als je strict gescheiden structuren hebt. En dat is nou net wat KPN wil samenvoegen.
Een man naar mijn hart. Wat mij betreft moeten er heel veel managers weg die zich zelf heel belangrijk vinden, maar geen kennis hebben van Telecom.
Eindelijk worden ze eens verstandig en gaan ze het pijnpunt aanpakken. Getronics zal een aantal managementlagen verliezen en zo eens echt op de kosten gaan besparen. De overhead in die toko was al lang veel te hoog.
Jammer dat er een aantal met gladde praatjes nu nog met een gouden handdruk zullen vertrekken, maar ach, hebben ze die gouden handdruk de afgelopen jaren niet zelf aan vele, hardwerkende medewerkers gegeven? Zou haast zeggen dat het nu een sigaar uit eigen doos is 😉
Ben zo blij dat ik jaren geleden met een mooie regeling afscheid heb genomen van de groot-kapitalisten. Het is een verademing om bij een klein(er) bedrijf te werken. Zonder het continue ge-right-size, ge-down-size, ge-realign en al het andere gepiepel waar ze ook van de mooie namen voor hebben. Gewoon bij een klant zitten om daar de dingen te doen die je leuk vindt en je in de voorhoede van de technologieontwikkeling houden. Zonder de continue zorg dat de manager die je ook weer net nieuw voor je is, jou je boventalligheid komt melden. Ik ken tenminste mijn directeur en hij mij…