Ict-dienstverlener Atos Origin wil het sollicitanten makkelijk maken om hun cv achter te laten. De dienstverlener zet een cv-converter in. Die omzetter voegt loopbaangegevens uit de profielen van de sociale netwerksites Facebook en LinkedIn samen in een pdf-bestand. Dat moet de sollicitant tijdsbesparing opleveren. De dienstverlener heeft naar eigen zeggen ook het inschrijfformulier vereenvoudigd.
De dienstverlener vraagt ook toestemming om profielgegevens als naam, profielfoto, contactenlijst en openbare berichten te mogen gebruiken. Het belooft die gegevens niet te gebruiken voor andere doelen dan de sollicitatie.
Ict-dienstverleners kijken steeds vaker naar nieuwe wervingsmethoden. Populaire middelen zijn de speeddate en een diner bij de mogelijke aanstaande werkgever. De krapte op de ict-arbeidsmarkt noopt de bedrijven om nieuwe middelen uit te proberen om aan geschikt personeel te komen.
In 2010 kromp het aantal medewerkers van Atos Origin Benelux met ongeveer een tiende deel. Het bedrijf heeft volgens de website 73 openstaande vacatures in Nederland.
Dat ze je naam en profielfoto willen gebruiken kan ik nog wel inkomen, maar dat ze ook je contactenlijst willen hebben vind ik echt 5 stappen te ver gaan…
Is het idee om dan jouw contactenlijst te ‘spammen’ met Atos Origin vacatures?
Dag Peter,
Het bericht hierboven geeft het niet helemaal correct weer. Met de CV Converter maak je een CV aan met gegevens die je eerder hebt ingevuld op jouw Facebook en Linkedin. Informatie zoals voornaam, achternaam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, mailadres etc. wordt met jouw toestemming automatisch in de CV Converter overgenomen. Het document wat daarna samengesteld wordt, kun je bewaren en/of doorsturen.
Het is dus puur bedoeld om jou te faciliteren om snel een cv samen te stellen. Je hebt die gegevens dus altijd zelf in de hand. En een contactenlijst hoort daar absoluut niet bij. Misschien wil je het eens proberen, ga dan naar http://www.werkenbijatosorigin.nl.
Na 3,5 jaar voor deze organisatie gewerkt te hebben moet ik zeggen blij te zijn geen onderdeel meer uit te maken van de bureaucratische machine genaamd Atos Origin.
Afspraken naar hardwerkende medewerkers niet nakomen.
Eeuwig geëmmer van managers die zelfs de koffie automaat willen weg bezuinigen.
Positieve beoordeling tijdens functionerings gesprek niet mogelijk omdat daar automatisch een salaris stijging mee verbonden is, gezien dit niet in de targets van de manager staat.
enz…
Wat ging er een wereld voor me open toen ik bij hun vertrok 🙂
Nu ook al 3 jaar weg bij Atos, geen moment spijt gehad.
Hele bedrijf draait om de aandeelhouders, geen opleidingen, want dat kost geld.
Dus ik ga zeker die werkenbijatos niet proberen, er zijn betere bedrijven die wel respect hebben voor de medewerkers
Werk sinds 2006 bij Atos op de HighTechCampus in Eindhoven en heb het reuze naar mijn zin. Ze hebben Technisch intressante klanten, en collega’s met veel kennis. Je kan er werken zonder veel aansturing, ik heb er veel geleerd, geen moment spijt.
@Amsterdammer, Marc, Rob:
Misschien is het een idee om toch een beetje bij het onderwerp te blijven? Lijkt erop dat het weer in een ouderwetse ‘OA is geweldig’ vs ‘OA zuigt’ discussie verzand…
Binnen ieder groot bedrijf zijn er afdelingen waar het goed toeven is, en afdelingen waar de sfeer om te snijden is. Zo zal dat ook binnen deze organisatie niet anders zijn. Geen reden om gelijk weer na te trappen of te jubelen toch?
De vraag lijkt me vooral: is dit een goede ontwikkeling (laagdrempelig solliciteren) of zou je als bedrijf juist de lat wat hoger moeten leggen om zo aan te geven dat je selectief bent in je aannamebeleid? Juist dit soort ‘flitssollicitaties’ of ‘speeddates’ (zoals bij Centric) geven mij persoonlijk toch wel weer een beetje het ‘solliciteren in de showroom’ gevoel. Maar het kan ook zijn dat ik gewoon ‘oud’ ben en niet genoeg met mijn tijd mee ga, ik ben zelf nog van de ‘strak in pak solliciteren’ generatie namelijk.
@Maikel:
Als 35 jarige ZZPer (ja ja, bijna IT-rollator leeftijd) zit ik nu al vol tot eind 2011, en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat een detacheerder mij hetzelfde kan bieden zowel qua inkomsten als qua vrijheid… 🙂
“Populaire middelen zijn de speeddate en een diner bij de mogelijke aanstaande werkgever. De krapte op de ict-arbeidsmarkt noopt de bedrijven om nieuwe middelen uit te proberen om aan geschikt personeel te komen.”
Ik denk dat werkgevers zich eerder zorgen moeten maken om hun imago. Op internet-fora is inmiddels genoeg referentiemateriaal beschikbaar over de NL ICT werkgevers. Weliswaar is men vaker geneigd om negatieve dan positieve ervaringen te melden, maar toch…
Vreemde bedrijfstak toch. continu lui eruit schoppen om vervolgens van gekkigheid niet meer te weten hoe aan nieuwe mensen te komen.
Ziet dat soort bedrijven nu zelf niet in dat niemand ze nog serieus neemt.
Tja, lijkt me een bijzonder bedrijf. Na 5 keer gebeld te hebben voor een afstudeerstage maar verder gaan zoeken. Ze bellen gewoon niet terug en nemen de telefoon ook niet op.
Ik denk dat wat Kasper zegt echt het grote verschil is met 15 jaar geleden:
Toen waren er nog geen internetfora, social media, beoordelingssites… Het imago was vooral wat het bedrijf zelf ervan maakte, idd de ‘pakken’ van CMG waarbij ik me nog goed kan herinneren dat het bespreken van je salaris met collegae absoluut niet de bedoeling was. Niet nagekomen beloftes waren toen ook aan de orde van de dag, maar dat bleef toch vooral tussen de 4 muren van het bedrijf.
Nu echter is alles open, als je nu als afdeling je toezeggingen niet nakomt staat het 3 uur later op internet. De salarissen worden tot de euro vergeleken, en elke ontslagronde is bij de hele sector bekend.
Het is eigenlijk net als met B2C bedrijven, verkloot het een paar keer en voor je het weet is je reputatie onherstelbaar beschadigd. Dan zit je bij ‘Radar’ en krijg je opeens een hele lading stront over je heen ook al is het wellicht schromelijk overtrokken allemaal… We kennen allemaal de voorbeelden van Tmobile, UPC, Ziggo, etc.
De ICT bedrijven hebben denk ik nog niet echt door dat de wereld veranderd is, dat je 10 positieve berichten nodig hebt om de schade van 1 ontevreden medewerker uit te poetsen. Afspraak = Afspraak zou weer belangrijk moeten zijn voor de toekomst, juist tussen medewerker en werkgever.
Als je als bedrijf in 2011 de schijn tegen je hebt dan wordt werven alleen maar lastiger en lastiger. Daar helpt geen ‘speeddate’ of ‘cv converter’ tegen, integendeel: het komt bij de echte professionals waarschijnlijk zelfs wat ‘wanhopig’ over…