Leverancier van beveiligingsproducten Sophos neemt voor een onbekend bedrag het Duitse Astaro over. Astaro is een leverancier van unified threat management (UTM)-oplossingen, zoals netwerkbeveiligings-appliances. Sophos en Astaro zullen een jaar naast elkaar blijven opereren waarna Astaro geïntegreerd wordt in Sophos ter versterking van het aanbod van endpoint-beveiliging.
Astaro is de op vier na grootste leverancier wereldwijd van UTM-oplossingen. Met 220 medewerkers is het beveiligingsbedrijf actief in zestig landen. Sophos koopt Astaro vooral om in te spelen op de toenemende complexiteit van dreigingen. Sophos wijst daarbij op het explosief gestegen gebruik van mobiele apparaten, het gebruik van roaming, nieuwe applicatieprotocollen en gedistribueerde netwerken waarvoor vaak goede beveiliging ontbreekt.
2 miljard dollar
Sophos-ceo Steve Munford is zeer blij met de overname van Asaro. ‘De combinative van Astaro's uitgebreide portfolio van netwerkbeveiligingsoplossingen rondom onze eindpoint-, mobiele, mail- en webbeveiligingsproducten creërrt een volledige beveiliging van data, waar die ook staan.'
Volgens onderzoeksbureau IDC was de omvang van de wereldwijde UTM-markt 2 miljard dollar in 2010.
‘Geen verrassing’
'In de Benelux zal er niet veel gaan veranderen', meent Seth van der Meer, verkoopdirecteur bij Astaro in die regio. ‘We blijven in ieder geval een jaar naast elkaar draaien om geen onrust onder onze partners en klanten te veroorzaken. Daarna worden we geïntegreerd en wordt het Astaro-oranje Sophos-blauw.'
De overname van Astaro komt voor Van der Meer niet als een verrassing, al had hij het niet zo snel verwacht. ‘Sinds ik bij Astaro werk, weet ik dat er een moment komt dat we overgenomen zouden worden. Doordat we zelf onlangs nog twee overnames hadden gedaan (het Roemeense CoSoSys, beveiliger van mobiele data, en het Deense InspektOnline, een bedrijf dat logbeheer aanbiedt als dienst, red.), had ik het niet zo snel verwacht. Wel denk ik dat deze overname heel goed voor ons is, want Sophos is een grote naam in de markt.'