De organisatie van ict-leverancier Cisco gaat op de schop. Het bedrijf gaat zijn diensten en productaanbod specifiek afstemmen op de groepen grote onderneming, publieke sector en midden- en kleinbedrijf. De internationale activiteiten, die nu aangestuurd worden vanuit zes regio's, worden teruggebracht naar drie kernregio's en de leverancier verdeelt de activiteiten over vijf groepen. Dat stelt algemeen directeur John Chambers in een bedrijfsplan dat op 5 mei 2011 is bekendgemaakt.
Het bedrijf centreert de ontwikkeling, verkoop en dienstverlening rondom vijf divisies: Routing en switching, Datacentervirtualisatie en cloud computing, Archirecturen voor bedrijfstransformatie, Collaboratie en Video.
De internationale organisatie die bestond uit zes regio's (Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Pacific, Europa en Midden-Oosten) wordt teruggebracht tot drie regio's. Dat zijn Amerika (VS, Canada en Latijns Amerika), Europa, het Midden Oosten en Afrika (EMEA) en Azië/Stille Oceaan, Japan en Groot-China.
Volgens Chambers passen de veranderingen binnen zijn missie om de beleving van klanten, partners en medewerkers te verbeteren.
Reorganisatie: 550 ontslagen
Chambers meldde begin april 2011 aan medewerkers dat het bedrijf moet veranderen. Het aandeel van Cisco is in 2010 zo'n 33 procent gezakt en investeerders toonden hun teleurstelling over de cijfers van de laatste twee kwartalen. Bovendien rapporteerde het bedrijf in 2010 minder winst terwijl concurrenten betere prestaties boekten. De directeur stelde onder andere dat zijn bedrijf te langzaam besluiten neemt.
In april 2011 kondigde Cisco ook aan dat het een aantal onderdelen van zijn consumentendivisie sluit, waaronder de tak die Flip-camera's maakt. Die reorganisatie kostte wereldwijd ongeveer 550 mensen hun baan.
Wat is dat toch met die “beleving” en het verbeteren ervan? Wanneer kunnen we gewoon weer op de feiten letten?
ICT-belevingsdeskundige
Ik ben het helemaal met Hans eens, “beleving” is te sponzig. Zaken doen is gewoon hard werken en afspraken nakomen.