Softwarebedrijf Exact meldt dat de uitvoering van de in 2010 aangekondigde herziening van de strategie in volle gang is. Op de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2011 heeft de strategische koerswijziging nog nauwelijks effect. De omzet daalde licht van 52,9 miljoen in 2010 naar 52 miljoen in 2011. De winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (ebitda) kwam uit op euro 11,0 miljoen euro tegen 11,2 miljoen euro een jaar eerder.
Het softwarebedrijf bekijkt de cijfers door een andere bril. Het meldt dat de omzet op gelijke basis met 3,3 procent groeide en de ebitda met 1,6 procent steeg. De cijfers op gelijke basis zijn de resultaten voor desinvestering na de verkoop van het belang in de Columbiaanse leverancier Siigo (oktober 2010) en deconsolidatie van Exact's joint venture in het Midden-Oosten.
De nieuwe strategie die eind 2010 door ceo Martijn Janmaat werd aangekondigd, is onder andere gericht op het verbeteren van de dienstverlening aan klanten. Het softwarehuis richt de internationale organisatie anders in. Het bedrijf sloot in januari 2011 kantoren in Thailand, Vietnam, Hong Kong, Indonesië en de Filippijnen. In april kondigde het bedrijf aan vestigingen te sluiten in Rusland, Hongarije, Roemenië, Slowakije, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Portugal, Ierland, Zuid-Afrika en Marokko.
De leverancier richtte nieuwe supportcentra op in de Tsjechische hoofdstad Praag en de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur.
Exact Online
De leverancier meldt dat Exact Online in de Benelux sterk groeit. 'Het totaal aantal commerciële administraties dat in Exact Online wordt gevoerd groeide naar 59.300 in het eerste kwartaal van 2010 waren dat er 38.900.'
Exact kondigde eind april 2011 de beschikbaarheid van Exact Online Handel aan. Die introductie kan gezien worden als het eerste resultaat van de herijking van de productstrategie waarbij de leverancier zich meer richt op specifieke bedrijfstakken.
Het bedrijf handhaaft het vooruitzicht om 2011 af te sluiten met een kleine, ééncijferige omzetgroei.