Naar aanleiding van het rapport van de Taskforce e-skills is er een hoop ophef ontstaan. Afhankelijk van de economische ontwikkelingen, wordt er in 2015 een tekort tussen de 27.000 en 40.000 aan goedopgeleide ict’ers verwacht. Dit moeten we natuurlijk met zijn allen voorkomen!
Een belangrijk onderdeel van het probleem is het slechte imago van de ict-sector en ict-opleidingen. Zo blijken veel mensen nog steeds van mening te zijn dat ict voor ‘nerds’ is. Nou kan ik me voorstellen dat het beroep van ict’er en de opleiding hiervoor inderdaad niet de meest sexy uitstraling hebben, maar men lijkt te vergeten dat de businessprocessen waaraan ict bijdraagt dat wel zijn. Zonder ict was Osama bin Laden nu nog steeds niet gevonden, was er geen iPad 2 en waren online betalingen niet eens mogelijk.
Toegevoegde waarde
Scholen en bedrijven zouden deze kant van ict meer moeten belichten. In vacatures moet niet alleen gefocust worden op de technische specificaties van een functie, de bits en de bytes, maar juist meer op de toegevoegde waarde die ict'ers in die functie gaan leveren aan de organisatie.
Kijk bijvoorbeeld naar vacatures voor systeembeheerders. Je kunt als bedrijf aangeven dat je op zoek bent naar iemand die complexe incidenten moet kunnen analyseren en oplossen, maar daarnaast kun je ook benadrukken wat er gebeurt als dit niet goed gedaan wordt. Wat heeft dat voor gevolgen voor de businessprocessen? Ict'ers moeten weten dat ze onmisbaar zijn!
Groot verschil
Het onderzoek van de Taskforce heeft ook onder ict'ers veel stof doen opwaaien. Velen geven aan dat er geen tekort zou zijn als het bedrijfsleven ict'ers boven de veertig ook gewoon aan zou nemen of zou investeren in opleiding. Ook uit andere statistieken blijkt dat er een groot verschil zit tussen wat bedrijven vragen in vacatures en de aangeboden cv's.
Er liggen dus genoeg kansen voor opleiding en training en wellicht zelfs omscholing. Maar dan moeten mensen wel weer enthousiast gemaakt worden voor ict. En hier ligt een taak voor ons allemaal. Ict moet weer ‘sexy' worden, wat gaan we hieraan doen?
Kort door de bocht en gecharcheerd als reactie op PaVaKe:
De zo vaak aangehaalde nerds zijn ICT’ers die hun werk voor weinig geld doen.
@Mark
Als je dan toch wil chargeren:
Die nerds waar jij het over hebt zijn de echte techneuten die nog snappen waar ICT over gaat.
Helaas worden deze techneuten overschaduwd door de bla bla bla types die zich certified hutsefluts consultant noemen, en middels hoge tarieven, dikke leasauto’s en trendy laptops en iphones de markt domineren
Wat echter nogal eens vergeten wordt is dat deze techneut moet proberen te realiseren wat de consultant verkoopt.
Maar: wat is weinig geld in jou optiek?
@Peter,
je bedoeld met kennis van zaken dus lastig, technisch onderlegd dus lastig, overzicht over de situatie zodat je hiaten snel kan onderkennen dus lastig, geen microsoft dus lastig, ouder dan 22 dus duur, ervaren dus duur en ik kan ook nog niet eens fatsoenlijk een stropdas knopen.
Nee hoor, daar zit de ICT wereld echt niet op te wachten.
Ik heb best geluk met het feit dat ik vooraf heb kunnen uitleggen dat ik toch echt af en toe een uitdaging nodig heb en daar dan zelf voor zorg maar niet iedereen heeft die luxe positie…
En dan heb ik het niet eens over de trieste gevallen van echte toppers die gewoon niet verder komen juist omdat ze echt iets te bieden hebben.
apropos, dat gaan wel dure hamburgers worden !!!
@PaVaKe,
Ik ben het in dat opzicht wel met je eens hoor, alleen ik vind dus dat die techneut een groter deel van de koek verdient dan ‘ie nu vaak krijgt. Daarom gebruik ik zelf ook liever het woord specialist, staat iets minder kneuterig.
Als ik dan ook technisch goede collega’s hoor zeggen ‘ik doe het niet voor het geld’, terwijl ze de helft minder vangen dan de verkoper die ernaast zit heb ik daar moeite mee. Dat je het niet voor het geld doet, betekent niet dat je geen goed salaris moet krijgen als je:
– Heel veel hebt moeten leren voor je vak (de beta opleidingen zijn ook gewoon zwaarder).
– Veel ervaring hebt (het bekende ‘het duurt 10 jaar voor je goed kunt programmeren’, al telt hobbyen etc. daar ook voor mee).
– Constant ingewikkelde problemen op moet lossen.
– Steeds weer snel bij moet leren over nieuwe technologieën.
En al met al dus werk doet wat niet iedereen zou kunnen…
Natuurlijk speelt bij ons niet alleen geld mee, alleen de uitvoering is zo’n belangrijk onderdeel voor het succes van een product/project dat je niet kunt maken om aan die mensen de laagste salarissen te betalen…
Om je vraag te beantwoorden:
Weinig geld is wat we tegenwoordig blijkbaar verstaan onder een marktconform salaris. Ik zou niet weten waarom de salarissen voor mensen die technisch gezien ook echt iets voor elkaar kunnen krijgen hier in verhouding tot andere functies lager moeten zijn dan bijv. in de VS (de gemiddelde mobile software developer kan daar jaarlijks 80-90k in z’n zak steken terwijl dat hier tussen de 40k en 50k ligt). De middenweg, zo’n 5-6k per maand bij een 40 urige werkweek lijkt me een heel redelijk salaris voor een medior developer. (5+ jaar ervaring) Voor een senior (10+) kan daar nog wel 2-3k bij.
Mijn theorie tot nu toe: managers/verkopers/consultants zijn gemiddeld genomen extraverter en meer competitiegericht, en zullen dus vaker hard onderhandelen over een salaris = gemiddelde salaris is hoger.
Dat ’tekort aan ICT’-ers (wat er niet is) zou dan ook verklaard kunnen worden: Nederlandse IT’ers stappen niet over naar een functie waar ze economisch productiever zijn. (want als je graag heen en weer vliegt was je meestal wel consultant geworden?)
Het verloop blijkt ook inderdaad erg laag te zijn en het zou me niet verbazen als er veel goede techneuten ‘verstopt’ zitten bij organisaties waar ze eigenlijk helemaal niet zo hard nodig zijn.
Mark vooral je laatste opmerking is erg scherpzinnig.
Helaas maar waar.
Dag allen,
ik zit zelf sinds 1999 in het vak en heb bij grote overheids organen, bank- en verzekerings bedrijven gewerkt, ondermeer als freelancer.
Wat voor mij nog steeds het meest bizarre verschijnsel in de IT is, is het totaal gebrek aan controle op kosten, tijd, project intake en uitvoering, en een terugkerende lus van leren op basis van lessons learned bij de zovele fouten optredend in voornoemde processen. De IT organisatie aan de klant kant is in dit opzicht erg grillig, dit gaat zowel op voor de zakelijke markt als de PC thuismarkt. En ja de thuismarkt met de gemiddelde Windows PC (80% van iedereen) werkt als gebruiker in de zakelijke markt.
IT willen we snel hebben, het 24 hrs drive in model is hier wellicht voor geschikt, a.g.v. (“onverwachte”)een business need moet iets gisteren draaien en vandaag ontwikkeld zijn. Eerst implementeren en dan ontwikkelen. De afvalproducten van de IT worden dan snel over de muur de beheersorganisatie ingegooid waar de vuilnismannen (lees “beheerders”) de houdbaarheiddatum van dit afval moeten zien te verlengen.
Bij gebrek aan inzicht in de relatie tussen ontwikkeling van de producten en de beheerskosten hiervan (verantwoording: managementlaag) is de duurzaamheid en Life cycle van IT producten ver te zoeken. Deze grilligheid leidt keer op keer tot onverwacht hoge IT ontwikkelkosten, onverwacht hogere beheerskosten en dus telkens terugkerende overschrijdingen van IT budgetten.
What you want is what you do not get is hier het credo.
Kijk maar naar de tergend langzame ontwikkeling van een product als Windows vanaf verzie 95 tot Windows 7 nu.
Over de ruggen van veel bedrijven en gebruikers is hier veel geld verdiend met toch niet een bijster groot verschil in functionaliteit tussen deze door Microsoft in 16 jaar ontwikkelde producten.
Dat er daarom steeds meer een weerzin is in de hoge tarieven en booming flits IT uit de jaren 90 is goed te verklaren. Dit is een gevolg van het dramatisch inefficient functioneren van de branche als geheel en haar methoden in het bijzonder. Nergens anders is er een technische discipline te vinden die met zoveel budget, zoveel onvoorspelbare producten oplevert, waarop vaak business kritische bedrijfs processen moeten draaien.
Zal het imago van de suffige ITér die ook niet weet waarom de PC van de gebruiker weer eens niet werkt of traag is of vastloopt of die applicatie weer een fout geeft, dan toch gemeengoed zijn geworden?
Dit zou betekenen dat het geen zin heeft dit persoonlijk imago te verbeteren maar juist de processen te verbeteren.
Maar dat zorgt inderdaad weer tot minder omzet voor de meeste grote IT leveranciers en detacheerders….
🙂
waarvan de houdbaarheids datum zo Dat hierbij opdrachtgeversKijk maar naar security
van de soft costs (FTE´s’) in kosten
Men moet eigenlijk de term “ICT” in de ban doen. Het dekt de lading wel, maar is (tegenwoordig) toch te weinig zeggend. Men moet uit de doeken doen welke informatica deelgebieden er zijn. Men kan kiezen voor een pure informatica opleiding, met bijv. specialisatie embedded systems en telematica. Maar er is veel meer, zoals : kunstmatige intelligentie, bedrijfskundige informatica, computationele mechanica, bio-informatica, gametechnologie, medische informatiekunde, computationele wiskunde, geo-informatica, enz. Deze gebieden vereisen veelal een ietwat andere achtergrond, het gaat echter allemaal over automatisering. Reclame voor een specifiek gebied kan zorgen dat iemand zich veel meer aangesproken voelt, mede door de verhelderende focus op het (globale) toepassingsgebied. Dat kan men dan bestempelen als ‘sexy’. Ik noem het liever uitdagend, boeiend en maatschappelijk relevant. Ook moet automatisering voor vrouwen aantrekkelijker worden, bijv. in Spanje schrikt informatica vrouwen veel minder af.
@Odi scherp opgemerkt.
Computers zijn zulk een gemeengoed geworden dat managers al heel snel menen dat zij de achterliggende technologie begrijpen (helaas denken veel automatiseerders dat ook onterecht).
De PC op kantoor ziet er nu eenmaal het zelfde uit als het ding waar zoonlief zijn huiswerk op maakt.
Edsger Dijkstra gaf ooit al aan dat informatica net zo weinig met computers te maken heeft als astronomie met telescopen.
@M.Dommers, je noemt nu in een klap een hele hoop specialisaties waarvan de doorsnee ‘specialist’ nog nooit gehoord heeft.
Als je het IT vak kiest vanwege de status (sexy) dan heb je waarschijnlijk een verkeerde keuze gemaakt.
@Pascal: Grappige uitspraak van Dijkstra, die kende ik nog niet en de metafoor past ook mooi.
Over dat specialist heb je wel gelijk, maar een nog waziger woord vind ik ‘professional’. Daar snap ik helemaal niet van wat ze bedoelen.
Ach ik heb al heel wat keren bij dergelijke lieden duidelijk gemaakt dat ze helemaal niet op zoek waren naar een ‘Linux specialist’ maar naar een handig buurjongetje van zestien die toevallig ook weet hoe je met een webbased tooltje een website kan aanmaken.
Dat is echt iets heel anders dan iemand die alle ins en outs kent want die vallen echt in een andere salariscatagorie.
Wat profesional betreft.
Een profesional is iemand die iets vanuit zijn beroep doet.
Een hobbieist is iemand die iets louter voor zijn plezier in zijn vrije tijd doet.
Linus Torvalds en Theo de Raadt zijn daarom hobbieisten,
en waneer ik op de zaak zit te schijten haal ik daarom mijn WC-papier uit de Lotus-profesional
kortom Profesional klinkt mooier dan specialist maar is in feite een stuk minder, immers iedere werknemer of zelfstandige is een profesioal.