Telecomdienstverleners KPN en UPC gaan virtuele plekken vanuit de cloud aan het mkb aanbieden. De werkplekken zijn voorzien van Microsoft Office 365-cloudsoftware. Het gaat hierbij om een bundeling van de 2010-webversies van Office, Sharepoint, Exchange en de telefonieoplossing Lync (voorheen Office Communication Server).
KPN introduceert MKB Werkplek, dat vanaf juni 2011 beschikbaar is. Volgens KPN gaat het om een pakket professionele ict-diensten, met als basis Office 365. Het gaat om diensten zoals kantoorautomatisering, automatische back-up van bestanden en internetveiligheid tegen een vast bedrag per maand. De ondernemer hoeft hierdoor niet meer te investeren in de aanschaf van nieuwe software en kan dan overal werken op een door hem gewenst apparaat met een internetbrowser, aldus KPN.
Zelfservice-module
Klanten van MKB Werkplek hebben volgens KPN de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe hun werkplek eruit ziet. Via een zelfservice-module kan de ondernemer het aantal werkplekken uitbreiden, wijzigen of verwijderen.
Een Nederlandstalige servicedesk biedt ondersteuning bij eventuele computerproblemen. De dienst wordt geboden aan ondernemers in het mkb met één tot 150 werkplekken.
UPC
Vanaf maart 2011 biedt UPC Business Nederland, een onderdeel van Liberty Global, het midden- en kleinbedrijf de kans per maand te betalen voor de gewenste kantoordiensten die overal uit de cloud beschikbaar zijn.
UPC is als kabelexploitant door Microsoft is geselecteerd om dit pakket te leveren. Resellers van UPC kunnen de Office 365 diensten wederverkopen aan klanten uit het mkb.
Prijzen
KPN vraagt vijftig euro per maand voor MKB Werkplek, inclusief beveiliging en back-up. UPC heeft nog geen prijs vastgesteld. De testversie van de gehoste applicatiebundel Microsoft Office 365 is inmiddels beschikbaar voor Nederlandse gebruikers. De nieuwe cloudapplicatie van Microsoft neemt het direct op tegen Google Apps.