Een groep Nederlandse ondernemers kijkt naar mogelijkheden voor ict-uitbesteding naar Bangladesh. Vertegenwoordigers van vier bedrijven bezochten begin februari 2011 het ict-land in opkomst, onder wie een vertegenwoordiger van ict-dienstverlener Atos Origin. De zesdaagse reis werd georganiseerd door het International Trade Centre, van de Wereldhandelsorganisatie WTO en de Verenigde Naties. In Nederland werd de reis gefinancierd met geld van het Centrum voor Bevordering van Import uit Ontwikkelingslanden (CBI).
Het International Trade Centre stelde voor de deelnemende Nederlandse bedrijven een lijst op van veertig potentieel interessante bedrijven. De eerste dag in Bangladesh stond in het teken van speeddating, waarbij deelnemers bedrijven maximaal een half uur spraken. De dagen erna gingen de bezoekers langs bij interessante ondernemingen.
Bangladesh is één van de landen waar de offshore-industrie groeit. Het land is voor het eerst genoemd in de top dertig van bestemmingen in de jaarlijkse lijst van Gartner, een leidend onderzoeks- en consultancybureau in dit wereldje. Volgens het onderzoek blinkt Bangladesh vooral uit in kostenbesparing. Een programmeur verdient gemiddeld vijfduizend dollar per jaar. Voor tienduizend dollar staat er een manager een jaar lang aan het roer. Een schijntje in vergelijking met Nederlandse lonen en die in buurland India.
MRI-scans
Het deelnemende Nederlandse bedrijf Omnext levert een soort MRI-scans van software, om klanten te laten zien waar zich eventuele risico's in de code bevinden. Bij een bezoek aan het kantoor van ict-bedrijf Spectrum zijn eigenaren Jaco de Vries en Frans van den Berg aangenaam verrast door de ontvangst. De vijf leidinggevenden van de slechts dertig werknemers tellende organisatie zitten klaar voor de ontvangst. Het gesprek duurt bijna twee uur, er is een rondleiding door twee gebouwen en er wordt ruim de tijd genomen voor een groepsfoto.
Ict-bedrijven in Bangladesh hebben maximaal 150 programmeurs in dienst, maar het merendeel is kleiner. Dit maakt het land zeer aantrekkelijk voor het midden- en kleinbedrijf. 'De kleinschaligheid is aantrekkelijk', vertelt De Vries in de taxi, die zich door het constante verkeersinfarct van de hoofdstad Dhaka een weg terug naar het hotel baant. 'Ook als kleine partij word je serieus genomen en ligt de rode loper klaar. Als er iets misgaat in een project kunnen wij de ceo bellen om het te regelen. Voor India zijn wij te klein, dan krijg je deze aandacht en toewijding niet.'
@Jan
Dat Getronics door een Indiaanse investeerder wordt overgenomen en die alle overhead eruit schopt.
“Voor tienduizend dollar staat er een manager een jaar lang aan het roer.”
Waarom IT potentieel verloren laten gaan? Als je je manangement outsourcet, kun je nog veel harder besparen 🙂
@Kaspar
Als er iets makkelijk is te outsourcen, zijn het wel de Service Managers. Daar zou je stevig op kunnen besparen, ware het niet dat CIO’s vaak de illusie koesteren dat IT Service management daadwerkelijk controle heeft over de kwaliteit van de ICT (iets wat uiteraard het domein van techneuten is) en daarom de Service managers met rust laten. Bovendien moet het management iemand hebben om de schuld op af te wentelen in geval van de onvermijdelijke problemen met de outsourcingpartner.
Maar er zou inderdaad heel wat op te besparen zijn.
@ Kees: Niet helemaal mee eens. Ik snap je punt, maar houd daarbij wel in de gaten dat er wel iemand boven de techneuten moet staan om beleid vorm te geven. Dat zal dan wel iemand moeten zijn die vanuit de techniek komt, kennis heeft van processen en van het bedrijf. Als je een groep techneuten bij elkaar zet zal het systeem prima beheerd worden, maar vanuit de drang om alles intact te laten en de investering die daarin gedaan is, zal een systeembeheerder veel minder geneigd zijn bepaalde kostenbesparende verbeteringen door te voeren.
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de desbetreffende bedrijven? Je kunt wel een contract afsluiten voor X jaar, maar wie zegt dat het bedrijf al die tijd blijft bestaan of dat het contract wordt gerespecteerd?
Bangladesh is extreem corrupt, staat al jaren hoog in de top-10 van meest corrupte landen. Ik heb mijn twijfels over het uitbesteden van mijn IT naar dit soort oorden, zelfs mijn receptioniste kan haar werk niet meer doen wanneer haar pc (even) niet werkt. Het mag dan goedkoop lijken, het is ook een zeer groot risico voor de continuiteit van zelfs de meest basale bedrijfsprocessen.
Sterkte!
@thomasb
“Iemand boven de techneuten moet staan” : Ik heb in bedrijven en organisaties gewerkt waar het aantal ITSM managers de hoeveelheid techneuten overtreft. In sommige organisaties is zelfs het ITSM budget een aantal maal de som van het budget van de technische afdelingen. Over priotiteiten en bezuinigingen gesproken. Ik raad je aan eens het blog van de IT skeptic te lezen : http://www.itskeptic.org/
Dan gaan je ogen pas echt open..