Omscholing van ict'ers is noodzakelijk om op korte termijn het gebrek aan ict-personeel aan te pakken. Dat stelt voorzitter van Taskforce e-Skills Nederland, Peter Hagedoorn. 'De huidige acties om het tekort te aan te pakken, zijn te veel gericht op de instroom via opleidingen.' Dat levert volgens de taskforce te weinig op omdat organisaties zoeken naar personeel dat ict in bedrijfskundige toepassingen kan vertalen terwijl opleidingen vooral de technisch kant van ict benaderen.
Volgens Hagedoorn zijn voorbeelden van functies waar de meeste tekorten ontstaan: enterprise-architect, applicatie-architect, sourcing manager, demand manager, business-analist en beveiligingsexpert. Het gaat dan om de toepassing van ict in specifieke sectoren zoals zorg en logistiek. De voorzitter: 'De tekorten zijn het grootst in deze relatief nieuwe en steeds belangrijk wordende vakgebieden waar weinig tot geen goede opleidingen voor zijn.'
Naar aanleiding van het Computable-artikel 'Tekort aan ICT'ers groeit tot 40.000 in 2015', ontstond een discussie over dat aantal. Lezers vinden het aantal erg hoog.
Volgens de taskforce groeit het tekort afhankelijk van de economische omstandigheden naar 27.000 tot 40.000. De taskforce baseert zich op Europese onderzoeksresultaten die naar de Nederlandse situatie zijn vertaald. Het eindrapport is aangeboden aan het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
‘40.000 is niet overdreven’
Volgens Hagedoorn liggen de verschillen in de afbakening van de onderzoeksgroep. 'Er is gekeken naar personeel bij ict-bedrijven, de leverancierskant, en ict-functies bij bedrijven.' Volgens de taskforce werkt ongeveer de helft van de ict'ers aan de vraagkant.
Ict~Office voorspelt voor 2015 een tekort van 10.000 ict'ers. De brancheorganisatie richtte zich in dat onderzoek op hogeropgeleiden vanaf hbo-niveau.
Hagedoorn vindt het voorspelde tekort niet overdreven. 'Het tekort wordt juist gemaskeerd door de recessie. Het lijkt alsof de arbeidsmarkt herstelt, maar dat zijn banen die tijdens de crisis wegvielen.'
Rene, kun je dat toelichten ?
Laatste keer dat ik MSDOS ergens moest installeren was ik ook totaal vergeten hoe dat ook weer moest.
Gewoon Linux bootfloppy gepakt en daarmee MSDOS geinstaleerd.
Er valt in opleidingen best een hoop op te vangen, maar dan moeten opleidingsinstituten dat wel willen, en dan moet je nog docenten vinden die bereid zijn en in staat zijn die kennis door te geven. dat zal tegenvallen.
Twee onderzoeken, twee uitkomsten. De Taskforce e-Skills komt uit op een tekort van 40.000 ICT-ers in 2015. En ICT-Office komt uit op een tekort van 10.000 ICT-ers in 2015.
De waarheid ligt niet eens in de buurt van het midden. Aangezien dit soort studies geen rekening houdt met economische cycli (lees: recessie en groei) is het zo goed als onmogelijk om een gefundeerde uitspraak te doen over een ’tekort’ aan ICT-ers in 2015.
Weer een ’taskforce’ die denkt het warm water uitgevonden te hebben met een maatschappelijke ontwikkeling. Dat er scholing gegeven moet worden is duidelijk en dat roept de ICT werknemer al jaren. En dan niet alleen maar een boek mee naar huis krijgen en over zes weken examen mogen doen.
Daarnaast is het van belang dat er niet alleen scholing geboden wordt, maar dat er ook gekeken wordt naar het daadwerkelijk opdoen van ervaring in het nieuwe vakgebied. Een papiertje zonder ervaring stelt niets voor en is geen oplossing.
Voor beide aspecten (studie en werkervaring opdoen) zal dus geld vrijgemaakt moeten worden. En laat dat nou precies zijn waar het bedrijfsleven een broertje dood aan heeft.
Als ik alle reacties zo lees, dan lijkt het erop dat de visie van taskforce e-skills niet kan rekenen op enige sympathie van IT ‘ers uit de praktijk. Dat is ook logisch want er wordt weer gesproken over tekorten ipv het anders aanwenden van de beschikbare IT menskracht. Jammer, want zo wordt er weer voorbij gegaan aan een hoop ‘echte’ werkervaring. Iets wat wel past bij dergelijke ivoren toren clubjes. Mijn advies: hef taskforce e-skills op en stop het jaarlijkse budget van deze club in het om en bijscholen van werkende en door omstandigheden thuis zittende IT ‘ers. Tekorten opgelost!
@ maarten, 03-05-2011 12:46 Wie denk je dat die cloud moet gaan beheren? Voor de security en het functionele en technische beheer moet gaan doen? Ik vrees dat de cloud een nog te onvolwassen uitstraling heeft op het gebied van veiligheid, stabiliteit en resilience, waardoor het bedrijfsleven liever haar data in eigen zak houdt. Liever een paar mensen aannemen die op een betrokken manier met de eigen data omgaan, dan een stel Indiers die niet eens weten wie hun klant is en compleet lak hebben aan de bedrijfskritische data van een bedrijfje 7000 km verderop.
Omscholen zou inderdaad een oplossing kunnen zijn (voor een aantal mensen) Maar een ding kan je niet omscholen, en dat is motivatie. Het belangrijkste is, hoe motiveer je die mensen om met plezier hun werkt te doen. Anders krijg je als snel de 9-17 mentaliteit ben ik bang.
Ik denk dat een van de oorzaken ook is dat ICTer niet een beschermd beroep is: geef iemand een boek en een ’traineeship’ van een maand, et voila… nog 39.999 ICTers tekort.
Natuurlijk werkt het zo niet, maar dit is wel de manier waarop deze branche al decennia aan haar nieuwe aanwas komt. Gevolg is dat het zijn van ICTer op zich niet iets bijzonders is, integendeel het beeld is toch vooral dat we vooral bestaan uit pianoleraren en misluke biologen (wat ook weer niet echt klopt).
Het zou denk ik erg goed zijn als er een soort van certificering zou bestaan, en je pas je werk mag uitvoeren als je tenmiste bepaalde certificaten hebt en deze ook jaarlijks middels verplichte trainingen en examens op peil zou houden. Zo creeer je kwaliteit en een gezonde schaarste waardoor ook de ‘waarde’ van een ICT in de praktijk zal toenemen zowel in status (niet meer een kostenpost/uitzendkracht) als in uurtarief/salaris.
De werkgevers moeten dan wel blijven investeren in hun mensen, want anders mag je niet meer je werk uitvoeren na een jaar. Dus eindelijk eens goede voorgeschreven cursussen waar de werkgevers ook serieus geld en tijd voor moeten reserveren. Zelf moet je daar dan ook genoeg eigen tijd in stoppen maar het gevolg is wel dat als je aan de criteria blijft voldoen waardevol blijft ook na je 35e, zelfs wellicht je pensioen zou kunnen halen in deze branche…
Bij artsen werkt het zo, bij hypotheekadviseurs werkt het zo, notarissen, opticiens, politieagenten, etc. etc. Waarom zouden we binnen onze brache niet zoiets wettelijk kunnen afdwingen? De kosten van mislukte projecten rechtvaardigen wel zo’n radicale aanpak…
De vraag stellen is hem beantwoorden: omdat het niet in het belang is van de werkgevers (detacheerders) en eindklanten. De prijzen voor echt goede ICT zullen dan toch echt omhoog moeten en dat vinden de calculator-boys gewoon niet leuk. Liever dan toch elke 5 jaar een nieuwe lichting schoolverlaters een boek geven, 2 maanden traineeship en dan 5 jaar goed cashen voordat bij de volgende recessie het hele circeltje weer opnieuw doorlopen kan worden.
Nee: zorg dat je ZPPer wordt, zoek een vaste klantenkring waar je echt meerwaarde voor hebt, werk je dan 10 jaar 50 uur per week voor een goed uurtarief uit de naad. Leef gewoon van een normaal laag salaris, en spaar de rest zodat je rond je 50e met ICT pensioen kan…
@Peter
Laat die certificering zitten en kijk naar het werkelijke probleem.
ICT’ers moeten alles weten, terwijl managers niets hoeven te weten. Managers kijken naar de certificering van bijvoorbeeld EXIN, terwijl EXIN alleen examens afneemt en geen opleidingen geeft. Hier zit het eerste probleem, een instituut dat geen verstand van IT zaken heeft wordt aangesteld als de IT certificeerder van Nederland.
Oplossing van het eerste probleem is alleen IT-certificaten erkennen van de instellingen die ook de IT-opleidingen geven. Met andere woorden exit EXIN.
Het tweede probleem is hoe brengen we onze kennis over. Op dit moment worden we tegengehouden door managers die alleen naar korte termijn resultaten kijken, waardoor IT-bedrijven zelf niet meer innovatief zijn. Voor de buitenwereld wordt wel innovatief gedacht. Als IT’er zou je bij een bedrijf moeten zitten waar niet alleen buiten het bedrijf alles in beweging is, maar ook binnen het bedrijf. Iets wat je voor je eigen bedrijf bouwt kun je ook aan andere bedrijven verkopen. Dit is een andere insteek dan menig IT-manager en IT-bedrijf nu heeft.
Oplossingen
– economen die nu manager mogen spelen vervangen door bedrijfskundige informatici die weten hoe een IT-bedrijf gemanaged moet worden.
– een nieuw bedrijf starten, waarbij het bedrijf is gericht om niet alleen buiten het bedrijf te innoveren, maar ook binnen het bedrijf.
Bij de eerste oplossing ruim je eerst de rotzooi van anderen op en bij de tweede oplossing kan je vanaf het begin ervoor zorgen dat de systemen niet onbeheersbaar worden.
Omscholing is op korte termijn echt niet nodig. De kennis is er binnen de IT-bedrijven, maar deze kennis wordt niet gebruikt. Dit is het grootste probleem binnen de IT. Kennis die niet gebruikt wordt, want als dit wel het geval zou zijn dan zou het IT-landschap er heel anders uitzien.
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat worden dit soort berichten al vanaf de 80-er jaren vorige eeuw gelanceerd. Resultaat o.a. : vermindering jobs agv offshoring(India, China e.d.), toename pakketten-enduser maakt z’n eigen reporting en data-opslag om bepaalde analyses te doen, bij economische dip is IT altijd het haasje(begin 80-er, 90-er, 2000, vanaf 2008). Hoe ze dan erbij komen dat er een tekort aan ICT-ers zal zijn en dan nog met zulke aantallen, dat letterlijk boven mijn pet.
NB. zit ruim 30 jaar in ICT-branche
Functionele/technische kennis gaat vooraf aan de businesskant van ICT. Lijkt mij.