Omscholing van ict'ers is noodzakelijk om op korte termijn het gebrek aan ict-personeel aan te pakken. Dat stelt voorzitter van Taskforce e-Skills Nederland, Peter Hagedoorn. 'De huidige acties om het tekort te aan te pakken, zijn te veel gericht op de instroom via opleidingen.' Dat levert volgens de taskforce te weinig op omdat organisaties zoeken naar personeel dat ict in bedrijfskundige toepassingen kan vertalen terwijl opleidingen vooral de technisch kant van ict benaderen.
Volgens Hagedoorn zijn voorbeelden van functies waar de meeste tekorten ontstaan: enterprise-architect, applicatie-architect, sourcing manager, demand manager, business-analist en beveiligingsexpert. Het gaat dan om de toepassing van ict in specifieke sectoren zoals zorg en logistiek. De voorzitter: 'De tekorten zijn het grootst in deze relatief nieuwe en steeds belangrijk wordende vakgebieden waar weinig tot geen goede opleidingen voor zijn.'
Naar aanleiding van het Computable-artikel 'Tekort aan ICT'ers groeit tot 40.000 in 2015', ontstond een discussie over dat aantal. Lezers vinden het aantal erg hoog.
Volgens de taskforce groeit het tekort afhankelijk van de economische omstandigheden naar 27.000 tot 40.000. De taskforce baseert zich op Europese onderzoeksresultaten die naar de Nederlandse situatie zijn vertaald. Het eindrapport is aangeboden aan het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
‘40.000 is niet overdreven’
Volgens Hagedoorn liggen de verschillen in de afbakening van de onderzoeksgroep. 'Er is gekeken naar personeel bij ict-bedrijven, de leverancierskant, en ict-functies bij bedrijven.' Volgens de taskforce werkt ongeveer de helft van de ict'ers aan de vraagkant.
Ict~Office voorspelt voor 2015 een tekort van 10.000 ict'ers. De brancheorganisatie richtte zich in dat onderzoek op hogeropgeleiden vanaf hbo-niveau.
Hagedoorn vindt het voorspelde tekort niet overdreven. 'Het tekort wordt juist gemaskeerd door de recessie. Het lijkt alsof de arbeidsmarkt herstelt, maar dat zijn banen die tijdens de crisis wegvielen.'
In welke leeftijdscategorie is er gekeken? Betreft het hier een tekort van alle ICT vaardige medewerkers tot de pensioengerechtigde leeftijd of alleen tot een jaar of 45?
Is dit misschien een publiciteitsstunt om jongeren geinteresseerd te krijgen in ICT, om over een aantal jaar over veel goedkope jonge krachten te beschikken??
Er zijn zoveel reeds gekwalificeerde ICT-ers beschikbaar die 40 plus zijn, daar gaat het niet over. Ze willen, net als vroeger, graag jonge, goedkope krachten omscholen om die zo goedkoop in te kunnen zetten tegen normale tarieven.
Jonge mensen kiezen allang niet meer voor de ICT omdat de lonen en carriere kansen daar veel lager zijn dan bij andere richtingen zoals bedrijfkunde, rechten, communicatie en marketing. Elke crisis vliegen de ICT-ers er met bosjes uit, waarna ze in de krant mogen lezen dat er weer dikke tekorten aankomen.
Het zijn echter niet alleen de detacheerders zelf die de oorzaak zijn van het slechte imago van de ICT:
De eindklanten zelf zien ICT meer en meer als een kostenpost waar naar hartelust in gesneden en ge-outsourced kan worden. Hele afdelingen worden afgestoten en als je geluk hebt dan heb je de week erop nog wel een baan maar met veel mindere arbeidsvoorwaarden. Zit het tegen dan kan je naar huis want blijkbaar kan men in Delhi of Bangalore het veel beter (lees: goedkoper)
In zoverre is er niet eens zoveel verschil tussen de ICT en bijv. de schoonmaak branche of seizoensplukkers in de tuinbouw: het gaat eigenlijk maar om 1 ding, kosten… De marges worden kleiner en kleiner, de arbeidsvoorwaarden verschralen, en bij het eerste zuchtje tegenwind hoef je niet meer te komen. Is er daarna ergens een goedkopere Pool of Roemeen (tuinbouw), illegaal (schoonmaak) of Indier (ICT) dan kies je toch gewoon daarvoor? Alles voor de winst!
Op zich is het niet vreemd dat detacheringsbedrijven daar hun bedrijfsmodel meer en meer op aanpassen. Elk moment kan een grote klant tenslotte beslissen dat je zo weer 20 man terug op de bank hebt zitten. Er zijn maar 2 smaken, je bent declarabel of je kost je baas geld… Is dat dan de schuld van de detacheerders of hebben de grote eindklanten ook een hele berg boter op hun hoofd?
@Peter: Ik ben deels met je eens. ICT, tenminste niet-strategisch, low-hanging fruit, is helaas outsource-baar.
Strategisch ICT hoort dichterbij de business te zitten, maar in veel gevallen wordt het gekozen voor de mission-critical ICT ook naar een near-center (naar Atos, Cap, Schuberg..noem maar op) te uitbesteden.
Als ICT steeds meer op schoonmakerij of seizoenplukkerij begint te lijken, dan maak ik zorgen over wat op hogescholen wordt gepreekt.
Waarom zouden jonge luien voor ICT kiezen?
Als bedrijfskundig informaticus ben ik ingestroomd als techneut. De enige reden is dat de economen de managementfuncties binnen IT bedrijven krijgen, terwijl ze niets van de IT af weten. Nog steeds ben ik aan het vechten dat ik geen techneut ben, maar een bedrijfskundige die de wensen van de klant naar de IT moet vertalen. Alle managers zijn nog steeds bezig om mij een technische kant op te sturen. De enige oplossing is om iedere econoom die nu een functie als manager binnen een IT bedrijf heeft en niet in staat is om te onderkennen wat bedrijfskundige informatica inhoudt te ontslaan. Heel plat gezegd, de economen hebben de plaats ingenomen van bedrijfskundige informatici en dat is de grootst fout die men binnen de IT gemaakt heeft. Als ik nu begin te roepen dat mijn manager op mijn plaats zit ben ik mijn baan kwijt, maar gezien mijn kennis ten opzichte van mijn manager klopt deze opmerking wel.
Omscholing is niet de oplossing voor de korte termijn. Erkennen dat er mensen binnen de IT werken die hier niet horen zal sneller tot resultaat leiden. De frustraties bij bedrijfskundige informatici die niet de kans krijgen om tussen de business en IT-afdeling in te zitten wordt steeds groter. Het lijkt me beter dat managers eens gaan onderkennen dat het beleid rondom het aannemen van bedrijfskundige informatici de afgelopen twintig jaar gefaald heeft. Waar vroeger de techneuten hard nodig waren werden de bedrijfskundige informatici direct als techneut ingezet. Anderen mochten op de stoel van de bedrijfskundige informatici zitten, waardoor er een disbalans tussen business en IT is ontstaan.
@Peter, hebben de detacheerders dat dan niet zelf in de hand gewerkt.
Voorheen probeerde men een goed produkt te leveren.
Nu gaat het er vooral om dat er gedeclareerd kan worden.
Mischien moet een bedrijf met een bepaalde capaciteit gewoon eens nee durven zeggen waneer de vraag te groot wordt, waneer de benodigde expertise niet voldoende aanwezig is, of waneer een klant geen faire prijs wil betalen.
Mischien moeten detacheerders eens een faire prijs rekenen, en niet zoals het in het verleden nog wel eens ging een werknemer acht keer over de kop laten gaan zodat de vrijer van de secretaresse van de vrouw van de baas ook een leasebak kan rijden.
En eindklanten mogen best iets verwachten voor hun poen, maar moeten ook realiseren dat goede ICT vakwerk is hetgeen nu eenmaal arbeitskracht kost.
Dan blijven er natuurlijk nog steeds de ongeloofelijke prutsbedrijven over. tja die leggen vanzelf wel het loodje.
@Pascal
De detacheerders zijn erin mee gegaan, dat is correct. Maar tegelijk hadden ze nu ook niet meer bestaan als ze niet aan de wensen van de klant hadden voldaan.
Bij bedrijven als KPN en ING (maar ook andere grote namen) heb ik echt de meest kortzichtige dingen meegemaakt in de afgelopen 15 jaar. Hele afdelingen vol externen die pardoes op 1 december eruit gezet worden omdat een hoge heer besloten heeft dat het budget op is… Maakt niet uit of het kritisch is of niet, iedereen weg, en dan op 1 januari weer allemaal nieuwe inhuurkrachten regelen want het werk moet toch gedaan worden. Dat deze nieuwelingen dan eerst weer maanden ingewerkt moeten worden, tsja…
Alles moest binnen een exact uurtarief vallen, en deals gingen soms niet door op 50 eurocent per uur. Dat je dan aan de andere kant niet uitmaakte hoeveel uren je schreef maakt het geheel dan ook weer zo belachelijk.
De calculator is tegenwoordig bepalend, niet de capaciteiten. Een goede programmeur kan soms wel 5x zo productief zijn als een junior, maar dat lijkt nergens meer echt te tellen…
Ik zie dat zogenaamde tekort maar steeds niet terug in de vorm van sterk stijgende tarieven of salarissen. Mijn simplistische conclusie is dus dat er geen tekort is. De grote detacheerders zijn alleen op zoek naar goedkope arbeidskrachten die ze tegen een leuk uurtarief kunnen wegzetten…
Waarom nogmaals een artikel van de e-Skills Taskforce?
Laat deze ambtenaren club eerst een keer buiten spelen en meelopen in de praktijk.
@Christian: Het probleem dat je beschrijft is groter. Het zijn niet alleen economen die voor ICT ingezet worden.
Omscholen is ook helemaal geen oplossing. Hoe meer ondeskundige mensen erbij komen, hoe groter het schijn tekort zal worden.
Een datatypist is helemaal geen IT-er. Automatiseerders automatiseren alles, dus er zijn helemaal niet zoveel mensen nodig.
Met alle nieuwe technieken en volwassenheid van produkten zijn er op termijn steeds minder IT-ers nodig.