Het Openbaar Ministerie (OM) gaat de brugwachter die de Ketelbrug bediende op 4 oktober 2009 toch vervolgen. Ook al kon door een fout in de software de brug in noodbediening geopend worden terwijl de slagbomen open waren, toch verwijt de Officier van Justitie de brugwachter dat hij de brug opende onder deze omstandigheden. Dat meldt een woordvoerder van het OM.
'De officier van justitie heeft uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid vernomen dat Rijkswaterstaat de hoofdverantwoordelijke is voor het feit dat de brug intrinsiek risicovol was', meldt de woordvoerder. 'Maar een overheidsinstelling kan niet vervolgd worden. Bovendien laat het rapport onverlet dat de brugwachter onoplettend is geweest.'
De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde op 21 april in een rapport dat het ongeval op de Ketelbrug kon gebeuren doordat het besturingsysteem van de brug 'intrinsiek risicovol' was. Ook Computable ontdekte eerder dat het ongeval op de Ketelbrug op 4 oktober 2009 samenhing met een softwarefout in de noodbediening. Er ontbrak een regel code die voorkomt dat de brug opengaat als de slagbomen niet helemaal zijn gesloten.
Het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid is vernietigend over de rol van Rijkswaterstaat. Sinds bij een renovatie van de brug in 2004 en 2005 het brugbesturingssysteem is geïntegreerd met het filedetectiesysteem, kan de brug niet worden geopend als de matrixborden file melden. Dit om de doorstroming van het autoverkeer te garanderen. Er was niet voorzien dat hierdoor bij wegwerkzaamheden de brug niet kan worden geopend.
Uitzendkrachten
Een betrokkene vertelde in maart 2011 aan Computable dat enige maanden voorafgaand aan het ongeluk de vaste ploeg brugwachters is overgeplaatst naar een andere locatie. Sindsdien was de bediening van de brug in handen van uitzendkrachten. Deze hadden ondervonden dat het openen van de brug op de normale wijze, met de knoppen openen en sluiten, niet altijd werkte. Wanneer er bijvoorbeeld wegwerkzaamheden zijn, waardoor er een file op de brug komt te staan, weigert het automatische systeem de brug te openen.
De leiding van de Ketelbrug hoorde van de storingen en gaf aan dat de brug gewoon geopend diende te worden, desnoods door gebruik van de noodbediening, zo vertelde de betrokkene in maart 2011 aan Computable. Hierdoor werd het gebruikelijk om de brug te openen met de noodbediening. Dat dit niet de bedoeling is, blijkt uit het feit dat de noodbediening zich onder een glasplaat bevond. Bij de onbedoelde opening op 4 oktober 2009 was er ook sprake van het gebruik van de noodbediening.
Ook de onderzoeksraad meldt in haar rapport dat 'de noodbediening binnen rWS IJsselmeergebied (IJMG) het algemeen geaccepteerde alternatief werd voor de reguliere brugbediening.'
Risico
Dat door het 'oneigenlijk gebruik van de noodbediening veiligheidsrisico's werden geïntroduceerd, werd door rWS IJMG niet herkend', zo schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Dat risico bestond eruit dat de Ketelbrug in noodbediening geopend kan worden zonder dat de slagbomen gesloten zijn: 'Daar waar in de reguliere bediening de brugval pas gesloten kan worden als de Scheepvaart Verkeersseinen op rood staan, kan in de noodbediening de brugval zonder deze voorwaarde gesloten worden.'
Brugwachters werden niet geïnformeerd over de fout: 'De brugwachters kregen vanuit de voor hen beschikbare bedieningshandleiding geen enkele indicatie over mogelijke risico's wat het gebruik van noodbediening met zich mee bracht. Uit onderzoek is evenmin gebleken dat RWS IJMG de brugwachters op deze risico's attendeerde', schrijft de raad.
Financiële overwegingen
'Het feit dat de Ketelbrug bij file niet op de reguliere bediening kan worden bediend, is herhaaldelijk door de brugwachters aangekaart', schrijft de onderzoeksraad. 'Een filesituatie op de Ketelbrug komt echter niet vaak voor, deels omdat gedurende de spits de brug niet wordt bediend. Uit verklaringen blijkt dat RWS IJMG uit financiële overwegingen afzag van aanpassingen aan het brugbesturingssysteem voor deze (sporadisch) voorkomende gevallen.'
Volgens een bekende conferencier wil het OM deze brugwachter vervolgen omdat hij naar verluid op de PVV gestemd zou hebben.
Alle gekheid op een stokje. Maar ga eens in de schoenen van deze man staan en probeer maar eens uit te leggen wat deze had kunnen doen om het te voorkomen?
Werkweigering = Ontslag
Klokkeluiden = Wegpesten + Ontslag
Befehl opvolgen = Ongeluk + veroordeling?
RWS mag dan niet vervolgd worden maar de mensen die daar zulke fouten maken mogen toch wel nalatigheid ten laste gelegd worden?
In het artikel staat: Wanneer er bijvoorbeeld wegwerkzaamheden zijn, waardoor er een file op de brug komt te staan, weigert het automatische systeem de brug te openen.
Lijkt mij vrij ok dat een systeem weigert een brugdeel te openen als er een file op staat…
Tja, dit is nou typisch zo’n gang van zaken waarvan iedere ict’er een stuk of 10 staaltjes kan opnoemen binnen ieder bedrijf. Als je dan als werknemer je poot stijf houdt, wordt je voor intrigant of autist uitgemaakt. Ga maar lekker vervolgen, dan kan de brugwachter weer de werkgever aansprakelijk stellen. Vervolgens kan er dan worden vastgesteld dat er niet adequaat en terugkerend is getoetst op oneigenlijk gebruik van de noodbediening, waarvoor we dan weer een applicatie kunnen gaan bouwen. Allemaal voor een kutbrug.