Het tekort aan goedgeschoolde ict'ers zal in 2015 oplopen tot 40.000. Dat stelt de taskforce e-Skills Nederland in een rapport over tekorten op de ict-arbeidsmarkt. Daarin staat dat het tekort aan goed geschoolde ict-beroepsbeoefenaren, afhankelijk van de economische ontwikkeling, uitkomt tussen de 27.000 en 40.000 in 2015. Het rapport is aangeboden aan directeur ict en toepassing bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Nicole Kroon.
De voornaamste oorzaak van een tekort is de gebrekkige instroom bij ict-gerelateerde opleidingen. 'Dit komt ondermeer door het negatieve imago van ict als zou dit ‘zo technisch' en ‘echt iets voor nerds' zijn', schrijft de taskforce in een toelichting. De onderzoekers verwachten dat de tekorten zich zowel bij de ict-industrie als in het overige bedrijfsleven en bij de overheid voordoen. De taskforce: 'Er is veel vraag naar hoog opgeleide mensen die ict kunnen toepassen in een bedrijfsmatige of maatschappelijke omgeving, terwijl de meeste afstudeerders een middelbare en technisch georiënteerde opleiding hebben genoten.'
De taskforce e-Skills Nederland dringt aan op beleid waarbij het probleem van de komende tekorten het eerst wordt aangepakt in economische topsectoren, zodat daar in ieder geval in 2015 geen achterstand meer is. Daarnaast zou volgens de projectgroep bijscholing van de huidige beroepsbevolking kunnen bijdragen aan professionalisering van ict'ers. Volgens de groep zijn huidige initiatieven om meer kansarmen of juist hoogopgeleiden bij ict te betrekken ontoereikend.
Tekort vier keer hoger
Het tekort aan goedgeschoolde ict'ers ligt vier keer hoger dan een schatting van branchevereniging ICT~Office. Die organisatie schat in de meest recente marktmonitor dat het tekort in 2015 zal oplopen tot 10.000. Het gaat dan om ict'ers op hbo en wetenschappelijk niveau. Het verschil ligt dus in de afbakening van de onderzochte groep.
In Nederland werkten in 2010 ongeveer 283.000 mensen in de ict (cijfers CBS). Het betreft mensen die werken voor ict-bedrijven of ict-medewerkers bij bedrijven buiten de ict-branche.
Taskforce e-Skills Nederland
De TaskForce e-Skills Nederland is opgericht in december 2009 op initiatief van het toenmalige ministerie van Economische Zaken en belegd bij ECP-EPN, Platform voor de InformatieSamenleving. Doel van de TaskForce was te onderzoeken welke tekorten er nu en op termijn dreigen aan goed geschoolde ict-professionals en andere professionals die ict-kennis nodig hebben voor een optimale beroepsuitoefening en aanbevelingen te doen voor een mogelijke oplossing van dit probleem. Er is onderzocht of er in Nederland behoefte is aan een centraal ankerpunt voor verbetering van de e-skills van de beroepsbevolking.
De taskforce hoopt dat Economische Zaken aanbevelingen uit het rapport meeneemt in de in mei 2011 te verschijnen Digitale Agenda over beleid op het gebied van ict.
Naar mijn mening moeten alle bedrijven hun IT personeel die zij aan een kant hebben geschopt om het nettjes te zeggen weer in dienst nemen.
De mensen die jaren ervaring hebben kunnen de bedrijven sneller helpen met de nieuwste ontwikkelingen in de IT sector.
Men moet niet denken dat men het zal redden met jonge krachten zonder of weinig ervaring, It will not work.
Als je 55 bent met ervaring in IT, dan kan je nog minimum 10 jaar IT dienst verlenen, zo what is wrong with you people!!! Wake up, before it is to late.
Jonge talenten geen probleem, minder geld betalen wel een probleem; De oudere IT talenten met ervaring afschrijven, EE
N GROOT GROOT PROBLEEM, Dat is het.
Who is going to Win, “The companies” or “THE PEOPLE” Only the future will let us know!
OM IT WEER EEN GOEDE NAAM TE GEVEN, DIT KAN ALLEEN, ALS, IEDEREEN WEER MEE TELT.
BE STRONG IT PEOPLE.
@redactie.
Zou het niet mooi en bewonderingswaardig zijn als Computable is een eigen onderzoek hiernaar zou doen. Dit soort artikels roepen standaard dezelfde recties en discussies op. Een onderzoek naar werkeloosheid, leeftijden en werkelijke functies in de wereld van ICT. Niet het overnemen van reclame uitingen van bedrijven en nietszeggende reclame en onderzoek bedrijfjes die op de payroll staan van bedrijven. Dat zou best het artikel van 2011 kunnen worden 🙂
Ach, het probleem is vooral dat de markt in de beeldvorming gedomineerd wordt door de detacherings bedrijven…
Keer op keer zie je hier toch de bekende namen langskomen en die willen toch echt niets anders dan jonge kneedbare net afgestudeerden van universiteit of HBO (maar dan niet meer InHolland?). Mensen die vol energie enthousiast voor 2000 bruto per maand + polo bluemotion het hele land doorrijden. Zo zichzelf kunnen ontplooien en zonder lastige vrouw/kinderen die ervoor zorgen dat ze op tijd thuis moeten zijn. Mensen die nog geloven in de mooie woorden over opleidingen, carriere, ‘ons meest waardevolle bezit’ etc. etc. Dit zijn ook de bedrijven die bladen als Computable of Intermediar mogelijk maken, betalen en ervoor zorgen dat deze doelgroep dit wekelijks gratis op de mat krijgt.
Ik vond het toch wel een teken aan de wand dat ik sinds begin dit jaar dit blad niet meer krijg, want ik ‘zou niet meer in de doelgroep passen’… Tsja, je loopt tegen de 40, misschien net niet het juiste diploma 18 jaar geleden, etc. etc. Dat je nu al 15 jaar in dit vak werkt, zelf nu ook mensen in dienst hebt als eigenaar van een eigen bedrijf, dagelijks met bedrijfskritische toepassingen bezig bent ipv het ‘managen’ en het schijven van rapporten. Een 22 jarige schoolverlater is idd veel nuttiger voor de adverteerders van dit blad…
Ik zou enkele lezers willen uitnodigen om het rapport zelf eens kritisch door te nemen. Het rapport heeft het namelijk niet over een algemeen tekort aan ICT’ers, maar met name een tekort aan hoog opgeleide ICT’ers met specifieke vaardigheden. Ik citeer:
“Uit diverse onderzoeken (Harvey Nash3, Deloitte4 e.d.) blijkt verder dat het met name gaat om een tekort aan hoogopgeleide mensen veelal in tamelijk nieuwe functies. Het huidige opleidingsniveau van een aanzienlijke groep ICT-practioners of mensen met e-business skills is te laag of niet toereikend om de vacatures te vervullen of de ICT- projecten gekwalificeerd uit te voeren. Naast een aanwas van jonge ICT-professionals veroorzaakt dit mede het tekort aan professionals.”.
Het probleem van de werkloosheid onder ICT’ers wordt ook onderkend:
“In de derde plaats gaat het om een mismatch tussen waarin wordt opgeleid, respectievelijk waarvoor opleidingen beschikbaar zijn, en waaraan behoefte is. Zeer in het algemeen gesteld is er steeds meer behoefte aan ICT-mensen die ook een business- achtergrond hebben, en over de nodige “soft-skills” beschikken (o.a. communicatie-kwaliteiten), terwijl de huidige nadruk vaak nog te veel op techniek ligt. Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen op ICT-gebied zelf, alsook op “tussengebieden” tussen business en ICT (zie security-voorbeeld), dat de bestaande of klassieke opleidingen niet meer voldoen. De mensen die nodig zijn, vaak “dual-thinkers” genoemd, zijn mensen die op hoog niveau en op flexibele wijze tussen de ICT-discipline en de businessomgeving kunnen schakelen. Er is dus het risico dat de toch al veel te lage instroom voor ICT-opleidingen, ook nog eens niet de juiste of actuele opleiding krijgt. Daarnaast ontbreken goede beroepsopleidingen op bovengenoemde nieuwe gebieden voor de zittende beroepsbevolking tussen de ca. 40 – 65 jaar, die juist in de praktijk geconfronteerd wordt met allerlei nieuwe ICT in hun organisaties.”
Iemand die 40 jaar of ouder is zal zich vast niet herkennen in dit bovenstaande. De realiteit is echter wel dat het ICT-landschap is veranderd. Binnen de ICT zijn een aantal aandachtsgebieden (zoals beheer, infra etc) die commodity zijn geworden (lees: een kostenpost waar op bezuinigd moet worden). Dat neemt niet weg dat ICT nog steeds wordt ingezet om (strategische) voordelen te behalen en dat er dus binnen de ICT nog steeds goed verdiend kan worden.
Aan de reacties ziet men dat de lezer ICT op zich nog steeds aantrekkelijk vindt. Maar de sector is in vele ogen zo verziekt en dat men anderen niet meer wil adviseren om nog in de ICT te gaan werken.
Ook volgens het onderzoek van TaskForce e-Skills Nederland heeft de ICT een heel negatief imago gekregen, waardoor de instroom al jaren stokt. De instroom die er nog wel is, bestaat vooral uit jonge techneuten. Die zijn door de werkgevers het meest gewild, maar de markt vraagt juist om hoog opgeleide mensen die ICT kunnen toepassen in een bedrijfsmatige of maatschappelijke omgeving, aldus de TaskForce.
Het kwalitatieve probleem – naast het kwantitatieve probleem – is veroorzaakt doordat werkgevers het laatste decennium zich vooral op zo goedkoop mogelijke jonge techneuten hebben gericht. De oudere ICT-ers en vaak ook breder geschoolde zij-instromers (ICT-practitioners), zijn door de leden van ICT~Office massaal ontslagen. En die komen ook niet zo gauw meer terug. Dat laatste staat niet in het rapport omdat de TaskForce de ICT-er niet als stakeholder ziet en hen dus niks gevraagd heeft. Dat is net zo iets als dat de beheerorganisatie niet bij projecten betrekken, maar wel zeggen Prince2 te gebruiken; heel onprofessioneel dus.
Voor de liefhebben van een in mijn ogen vaag politiek deskresearch rapport, zie: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/03/24/aanbevelingen-om-te-voorkomen-dat-tekort-aan-e-skills-de-kenniseconomie-smoort/eindrapport-taskforce-eskills.pdf
Mathijs ik citeer even
– Zeer in het algemeen gesteld is er steeds meer behoefte aan ICT-mensen die ook een business- achtergrond hebben, en over de nodige “soft-skills” beschikken (o.a. communicatie-kwaliteiten), terwijl de huidige nadruk vaak nog te veel op techniek ligt –
Klinkt mij toch erg als wij zijn op zoek naar een chefkok die ook in het bezit moet zijn van een vliegbrevet.
Maar het vervelende is dat bij zulke mensen de kwalificaties toch vooral liggen bij het bereiden van maaltijden.
Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat techniek en buisines twee verschillende takken van sport zijn ?
Het is zeker waar dat de opleidingen te kort schieten.
Dat is echter de schuld van de markt zelf !
Als je nooit naar een onderwijs instelling gaat om te vertellen wat je van ze verwacht dan zal dit ook nooit veranderen.
Dit even los van het gebrek aan getalenteerde docenten alsmede de enorme druk die zeer grote commerciele software/hardware bedrijven op dergelijke instituten leggen.
Verder heb je zeker een punt dat er nogal wat 40+ers zijn die effectief stil staan in hun ontwikkeling.
Ditzelfde geld echter voor de ICT gerichte bedrijven ook.
Men ziet het instaleren van de nieuwste versie van een standaard paket of een nieuw type chat programmaatje als inovatief.
Werkelijke nieuwe produkten ontwikkelen doet met niet meer, vaak gewoon omdat er nauwelijks nog competente ontwikkelaars te vinden zijn.
Hoe groter het bedrijf hoe kleiner de kans op inovatieve ontwikkeling vanuit dat bedrijf.
Ik heb niet te klagen, heb mijn ding redelijk geregeld,
Maar over een paar jaar komen ict profesionals niet meer verder dan twitteren.
een onzin rapport van een onzin club met als enig doel nog meer zielige sukkels de it in te praten, zodat de lonen nog lager, de reistijden nog langer, de managers nog geschifter en de salesmensen nog rijker worden – hou aub eens op met deze onzin!
@Pascal, ik snap je frustraties, maar je hebt niet alleen zo nu en dan ontwikkelaars nodig. Je hebt altijd ICT-ers nodig die in staat zijn om samen met de klant er achter te komen wat deze nodig heeft en dat zodanig vast te leggen dat beide partijen de specificaties begrijpen. Je hebt ook ICT-ers nodig die niet alleen applicaties kunnen installeren, configureren en data migreren, maar ook beheerders en/of gebruikers kunnen trainen. Verder heb je ICT-consultants nodig die klanten kunnen voorbereiden op en begeleiden bij de implementatie van nieuwe systemen.
Kortom goed kunnen samenwerken en meedenken met opdrachtgevers, gebruikers, beheerders (= de business), is voor veel ICT-ers heel belangrijk, belangrijker dan zelf een goed OS kunnen maken.
Dat is wat anders dan een kok vragen om even de stuurknuppel van het vliegtuig over te nemen.
Ik heb het rapport niet gelezen, echter de citaten van Mathijs doen mij het ergste vermoeden.
Wat gezocht lijkt te worden (in 2015 zelfs 40.000 exemplaren) is de spreekwoordelijke duizendpoot met zowel verstand van e-business, de techniek en ja ook nog communicatief vaardig. Wat niet duidelijk is, is hoe deze vaardigheid op niveau moet worden gehouden. De 40.000 verse exemplaren van 2015 zullen dus een nog kortere levensduur kennen dan de exemplaren anno nu. Het op peil houden van technische kennis is nu al problematisch genoeg. Laat staan de steeds vluchtiger kennis van de toekomst en dan ook nog op verschillende gebieden.
Daarnaast wordt over ‘dual-thinkers’ gesproken. Prima en ja best herkenbaar. Mensen die kunnen schakelen dus, echter het is volstrekte onzin om daar een leeftijdsgegeven aan te koppelen. Ook 40+ers kunnen dat. Niet alle 40+ers, echter ook niet alle 30-ers kunnen dat. Sterker nog het kunnen schakelen tussen abstract en concreet of tussen strategisch of operationeel is iets wat maar ten dele aan te leren is.
Dus ja, het kan best zo zijn dat in 2015 een tekort aan dat type ICT’er is ontstaan. Echter dat tekort dient niet (althans niet alleen) middels nieuwe aanwas worden ingevuld, ook doorstroming en bijscholing van bestaande ICT’ers is dringend noodzakelijk.
ICT heeft namelijk geen imagoprobleem. Het imago komt volledig overeen met de (harde) werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin diploma’s en ervaring van weinig waarde zijn zodra een bepaalde leeftijd wordt bereikt. Een werkelijkheid ook waarin de werknemer (zeker binnen de detachering) wordt geleefd. Een werkelijkheid waarbij het verschil tussen detachering en de uitzendbranche steeds kleiner wordt. Een werkelijkheid waarin de (zeker de oudere) werknemer meer en meer een wegwerpartikel is geworden.
Die werkelijkheid moet veranderen, ICT moet een echt vak worden. Een vak waarin individuen daadwerkelijk een redelijke kans maken op een echte carrière (en echt niet perse bij dezelfde werkgever) t/m pensioenleeftijd. Een vak waarbij niet bij elk economisch tegenwindje, zeker zodra de 40 is gepasseerd, gevreesd hoeft te worden voor baan en inkomen. Een vak waarin het bijblijven in het vakgebied een hard onderdeel is van arbeidsvoorwaarden en grotendeels in arbeidstijd kan worden uitgevoerd. Zodra die werkelijkheid is aangepast wordt ICT een vak wat ik een jeugdig iemand zou kunnen aanbevelen om te gaan studeren.
Zonder dergelijke aanpassingen zijn die 40.000 exemplaren van 2015 de nieuwe werklozen van 2025 of eerder. Mensen dus die (wellicht iets welsprekender dan ons, zij zijn tenslotte communicatief meer vaardig) precies dezelfde klachten zullen uiten als wij nu.
@dp Amen