Het tekort aan goedgeschoolde ict'ers zal in 2015 oplopen tot 40.000. Dat stelt de taskforce e-Skills Nederland in een rapport over tekorten op de ict-arbeidsmarkt. Daarin staat dat het tekort aan goed geschoolde ict-beroepsbeoefenaren, afhankelijk van de economische ontwikkeling, uitkomt tussen de 27.000 en 40.000 in 2015. Het rapport is aangeboden aan directeur ict en toepassing bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Nicole Kroon.
De voornaamste oorzaak van een tekort is de gebrekkige instroom bij ict-gerelateerde opleidingen. 'Dit komt ondermeer door het negatieve imago van ict als zou dit ‘zo technisch' en ‘echt iets voor nerds' zijn', schrijft de taskforce in een toelichting. De onderzoekers verwachten dat de tekorten zich zowel bij de ict-industrie als in het overige bedrijfsleven en bij de overheid voordoen. De taskforce: 'Er is veel vraag naar hoog opgeleide mensen die ict kunnen toepassen in een bedrijfsmatige of maatschappelijke omgeving, terwijl de meeste afstudeerders een middelbare en technisch georiënteerde opleiding hebben genoten.'
De taskforce e-Skills Nederland dringt aan op beleid waarbij het probleem van de komende tekorten het eerst wordt aangepakt in economische topsectoren, zodat daar in ieder geval in 2015 geen achterstand meer is. Daarnaast zou volgens de projectgroep bijscholing van de huidige beroepsbevolking kunnen bijdragen aan professionalisering van ict'ers. Volgens de groep zijn huidige initiatieven om meer kansarmen of juist hoogopgeleiden bij ict te betrekken ontoereikend.
Tekort vier keer hoger
Het tekort aan goedgeschoolde ict'ers ligt vier keer hoger dan een schatting van branchevereniging ICT~Office. Die organisatie schat in de meest recente marktmonitor dat het tekort in 2015 zal oplopen tot 10.000. Het gaat dan om ict'ers op hbo en wetenschappelijk niveau. Het verschil ligt dus in de afbakening van de onderzochte groep.
In Nederland werkten in 2010 ongeveer 283.000 mensen in de ict (cijfers CBS). Het betreft mensen die werken voor ict-bedrijven of ict-medewerkers bij bedrijven buiten de ict-branche.
Taskforce e-Skills Nederland
De TaskForce e-Skills Nederland is opgericht in december 2009 op initiatief van het toenmalige ministerie van Economische Zaken en belegd bij ECP-EPN, Platform voor de InformatieSamenleving. Doel van de TaskForce was te onderzoeken welke tekorten er nu en op termijn dreigen aan goed geschoolde ict-professionals en andere professionals die ict-kennis nodig hebben voor een optimale beroepsuitoefening en aanbevelingen te doen voor een mogelijke oplossing van dit probleem. Er is onderzocht of er in Nederland behoefte is aan een centraal ankerpunt voor verbetering van de e-skills van de beroepsbevolking.
De taskforce hoopt dat Economische Zaken aanbevelingen uit het rapport meeneemt in de in mei 2011 te verschijnen Digitale Agenda over beleid op het gebied van ict.
Het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat dit een wanhoopsoffensief is van het bedrijfsleven om de ICT sector maar zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat veel jongeren kiezen voor een baan in de ICT. Want daar hebben ze behoefte aan: jongeren. Want het mag inderdaad allemaal niets kosten.
Datzelfde hebben ze 10 jaar geleden ook gedaan en toen zijn er ook tienduizenden de ICT in gestapt, waaronder ik. Toen de hype voorbij was en de klad in de ICT kwam waren we opeens niet interessant meer. Toen moesten we maar oprotten. En nu het ineens weer beter gaat moeten de afgedankte mensen aan de zijlijn toekijken hoe ze worden gepasseerd door jochies en buitenlanders? En hoe KPN 5000 banen naar het buitenland brengt?
Het bedrijfsleven heeft geen behoefte aan ICT-ers, ze hebben behoefte aan jong. En dus aan goedkoop.
Tijd voor een onafhankelijk onderzoek en een specificatie naar leeftijdsgroepen, skills, sectoren en branches.
Aangezien in de ict vaak nog niet eens 2 jaar vooruit wordt gekeken, vraag ik mij af hoe men aan cijfers als 40.000 tekort in 2015 komt.
Zoals al in de reacties opgemerkt zal het genuanceerder liggen en vraagt men een persoon met kennis van alles, cum laude afgestudeerd, sociaal vaardig en een altruïstische inslag, met andere woorden: voor weinig.
Ik denk dat 35+ in de ICT niet eens zozeer staat voor ‘de duur’ maar wel voor mensen die niet meer zo naief zijn om in alle ‘John de Manager’ onzin te geloven…
Die accepteren het niet meer om als een commodity zonder inspraak het hele land door gesmeten te worden, die hebben thuis een gezin met de bijhehorende verantwoordelijkheden. Die moeten dus wel af en toe gewoon op tijd bij een creche staan of willen wel een fatsoenlijk salaris…
Denken niet meer ‘nu ga ik knallen voor weinig want straks ben ik de baas van deze hele toko en rij ik in die grote bak’, dromen dus niet meer van dingen die uiteindelijk maar een enkeling gegeven zijn. Uiteindelijk is het gewoon werk, voor een x aantal uren in de week.
Natuurlijk wil je als professional het beste uit je project en voor je baas, en moet je zelf flexibel blijven en niet elke dag om 5u weg willen zijn. Maar tegelijkertijd mag je van een moderne werkgever ook verwachten dat hij zijn mederwerker respecteert, rekening houdt met de thuissituatie, een fatsoenlijk salarisbiedt en afspraken mbt scholing en doorgroei mogelijkheden ook echt daadwerkelijk nakomt… Niet dus bij de eerste tegenwind dan die ‘meest belangrijke en gewaardeerde asset’ als een uitzendkracht ontslaat als er even niet een nieuw declarabel project voor gevonden kan worden…
Wij als 35+ ICT’ers geloven niet meer in deze mooie woorden en dromen… We zien het gewoon als een zakelijke deal, en ja… das niet echt wat de meeste werkgevers willen…
Tekort? Welk tekort? Het tekort dat werkgevers beweren dat er gaat komen hebben ze zelf gecreëerd. Zoals anderen hier al opmerken ben je boven de 40 of 45 jaar te oud om nog mee te draaien. Zelf ben ik mid 50 en ervaar hetzelfde. Ik wil een andere baan, maar telekns weer een smoes, o.a. ’tja, als we u een opleiding moeten geven wordt u wel erg duur’ en ‘we zoeken een energiek en dynamisch iemand’. Want zeggen dat ze je te oud vinden mag niet. Er zou m.i.z. gewoon een verplichting moeten komen om, bijv., minimaal 10% of 15% oudere werknemers op de vacatures aan te nemen. Als de AOW leeftijd straks naar 67 (en wie weet 70) gaat, dan moet het wel zo zijn dat er, bijv. na ontslag (bedrijfseinde, reorganisaties etc.), voor de oudere werknemers voldoende werk voorhanden is.
Er is helemaal geen tekort. Nu niet en straks ook niet. Ze bedoelen dat er straks geen ICT-er onder de dertig meer te krijgen zijn die in ruil voor een minimaal salaris en een aantal MS cursussen hard willen werken.
Dus ondanks de hoge aantallen werkeloze ICT-ers van veertig jaar en ouder, willen ze daarom graag personeel halen uit derde wereld landen en nog oosterlijker Europa (we zitten nu al rond de Ukraine en wit-Rusland) en daar dus weer werkvergunningen voor krijgen. Vandaar dat er keer op keer over niet bestaande tekorten wordt gesproken, trapt de politiek vanzelf wel een keertje in.
Iedereen die gereageerd heeft is van mening dat er geen tekort is of komt maar dat het moeilijk is een baan te vinden. Daar ben ik het stellig mee eens! Als werkgevers en werknemers een tegenovergesteld beeld hebben is er toch echt wel wat mis in ICT-land.
Leest de onderzoeker (e-skills Nederland) deze reactie’s ook? Schrikken ze daar niet van dat het zo afwijkt van hun conclusies? Worden werknemers niet benaderd voor het onderzoek?
Ik vind het jammer om te horen dat mensen boven de 36 als minder waardevol worden gezien. We zijn er inmiddels toch wel achter dat het alleen kijken naar de centjes geen voordelen op de lange termijn oplevert? Duurzaam is sexy toch? Vindt de gulden middenweg, zorg voor ervaring en gecombineerd met nieuwe kennis. Er zijn genoeg schoolverlaters die meters willen maken door te leren van mensen die voor hete vuren hebben gestaan. Best practices zijn toch altijd weer net even wat waardevoller dan alleen maar de laatste technologie toepassen. En laten we eerlijk zijn, al die zogenaamd ouwe lullen zijn wel degelijk op de hoogte van de laatste zaken en kennis. Ze zijn alleen wat sceptischer merkte ik bijvoorbeeld gister al op de DevDays in Den Haag. Waarschijnlijk ben ik dat over 6 jaar ook. Best practices.
Automatiseer de automatiseerder !
Verhoog de productiviteit van een ICT-er door vergaande automatisering van zijn werkzaamheden. Zowel voor de beheersmatige activiteiten als voor de projectmatige activiteiten.
Dat is pas een oplossing, en niet de typische varkenscyclus aanpak (met meer lichamen meer aanbod creeren, en vervolgens tot de ontdekking komen dat er op een gegeven moment een overcapaciteit of mismatch is). Dat is een oplossing van 50 jaar geleden voor problemen van morgen.
Iedere ICT-er die zegt dat dat niet mogelijk is, zegt hetzelfde als wat zijn klanten (initieel) tegen de automatiseerder zeggen: “mijn werk is zo uniek, complex, bijzonder, omgeven met veel uitzonderingen, dynamisch, op maat gesneden, …” dat het niet valt (vergaand) te automatiseren.
Een vergaande automatisering van de automatiseerders versterkt ook de concurrentie positie van zowel de automatiseerders, als die van hun werkgevers c.q. eindgebruikers. Door een hoger productiviteit kan tegen lagere kosten een gelijkwaardige service worden geboden (of een hogere service tegen de huidige kosten, het is maar wat je wilt)
Veel projecten bestaan uit het vervangen van een applicatie landschap door een ander applicatie landschap dat voor 90% dezelfde functies omvat en slechts voor 10% nieuwe functies/mogelijkheden toevoegt.
Automatiseer de projectmatige automatiseerder, heeft gevolg dat de transitiekosten lager zullen zijn, waardoor de traditionele vendor-lock-in (niet iets ander kunnen gaan gebruiken omdat de transitiekosten niet opwegen tegen de voordelen van het alternatief) wordt doorbroken. Gebruikers kunnen vervolgens makkelijker switchen, en (als ze dat willen) kiezen voor nieuwere innovatieve producten.
Ontwikkel nu innovatie softwareproducten die de projectmatige automatiseerder automatiseren. Die producten zetten applicatie landschappen zoveel mogelijk (bv 90%) geautomatiseerd over naar een nieuw/ander technologie landschap. En zet de mensen in op realisatie van echt Nieuwe functies (is leuker, en uitdagender).
Dus
Automatiseer de automatiseerder !
En zeg nu niet dat dat technisch onmogelijk is; zo’n 150 jaar geleden was je dagen bezig om 120km te reizen, vandaag kun je dat met gemak in één uur doen.
Eens met Rene. Dit komt denk ik doordat niemand van de e-skils platform een IT opleiding heeft genoten of heeft gewerkt in de IT.
Waarom zou je in godsnaam nog kiezen voor de IT. Van alle kanten hoor je dat steeds meer belegd wordt in landen als India. Lekker goedkoop (NOT!!!). De bedrijven hier maken het zelf onaantrekkelijk en dan maar klagen. Eigen mensen zitten vaak veel te lang op de bank (hoezo tekort?) of worden ontslagen omdat het aannemen van Young professionals vele malen goedkoper is dan het verder (evt. extern) opleiden van eigen (lees: ouder) personeel. Heb je dan uiteindelijk gevonden hoe je omgeschoold wilt/moet worden, dan wordt je meteen weer gedemoraliseerd met de woorden: “dat wordt steeds meer in India belegd…”. Dus ook hier: “BAH!!!”