Tijdens de paasdagen had ik weer eens tijd om ouderwets te genieten van een boek. Dit keer een boek over generatie Einstein, wat ik in de zon en onder het genot van een glaasje wijn heb doorgelezen. Eén van de zaken die mij opviel was de veranderende rol van het gezin. Iets wat mij aan het denken heeft gezet.
Het gezin zoals ik dat ken van vroeger was erg gesloten. Goede vrienden konden natuurlijk op een kopje koffie rekenen, maar alleen als ze daar een afspraak voor hadden gemaakt. Ze werden ook netjes met u aangesproken en over zaken binnen het gezin werd niet gesproken. De schone en vuile was werd binnen het gezin gehouden en naar buiten toe hield men een schone schijn op. De vader was, als enige kostwinner, de patriarch en bepaalde wat er gebeurde.
Kostwinnerschap
Hoe anders is het gezin in deze dagen. Iedereen komt zomaar binnen vallen en doorzoekt de binnenkant van de koelkast of er nog wat te drinken en te eten valt. Alles wat er gebeurt is bekend en wordt besproken. Geheimen kent het gezin nauwelijks meer. Als het al niet besproken is met vrienden is het wel terug te vinden op twitter, Hyves of Facebook. Het gezin staat veel meer open voor invloeden van buitenaf en het ophouden van een schone schijn is daarmee onmogelijk geworden. De vader is niet alleen meer in het kostwinnerschap en zijn positie is vervallen tot 'probleemoplosser c.q. klusjesman en wandelende pin-automaat'.
Volgens mij staan organisaties voor eenzelfde omslag. Op dit moment zijn de organisaties nog bolwerken van heel gesloten gemeenschappen met dictators aan het roer die veel marketinggeld besteden voor het ophouden van de schone schijn. Op bezoek komen kan, maar alleen op afspraak. Hoe goed de relatie ook is er blijft een afstand en in de keuken kijken is al uit den boze, laat staan het plunderen van de koelkast.
Leider
Onder invloed van sociale media, het nieuwe werken en de mogelijkheden om over de grenzen van organisaties heen samen te werken zal dit gaan veranderen. De grenzen van de organisatie zullen vervagen. Mensen uit organisaties zullen nauw samenwerken met mensen van buiten die organisaties. Het marketinggeld zal niet uitgegeven worden aan het creëren van positief imago, maar met name aan het in dialoog gaan met de omgeving en het op peil houden van de inhoud van de 'koelkast'. De traditionele ceo zal vervangen worden door een nieuw type leider. Een leider die met name geschikt is om problemen op te lossen, zodat de vakmensen ongestoord hun werk kunnen doen. Een leider ook die de financiering weet te regelen.
De verandering binnen het gezin heeft zich voltrokken in een aantal generaties, waarbij elke generatie weer meer ruimte en openheid wist te creëren. Ik hoop dat deze transformatie bij organisaties sneller gaat en dat wij het allemaal nog mee gaan maken. Het lijkt mij in ieder geval een voorrecht om in deze nieuwe maatschappij werkzaam te mogen zijn.