Albert Heijn Zaltbommel zet camera’s in als middel om de verschillende activiteiten beter te beheren en processen als doorstroming bij de kassa effectiever aan te sturen. Daarbij moest het systeem betaalbaar zijn, makkelijk te gebruiken en flexibel aan te passen aan veranderingen in de winkel.
Albert Heijn is de oudste supermarktketen van Nederland. De vestiging in Zaltbommel bestaat sinds 1989 en begon met een kleinere winkel in de binnenstad. In 2007 verhuisde het filiaal naar een winkel van ongeveer 2400 vierkante meter. Albert Heijn Zaltbommel wil camera’s inzetten als middel om de verschillende activiteiten beter te beheren en processen als doorstroming bij de kassa effectiever aan te sturen. Daarbij moest het systeem betaalbaar zijn, makkelijk te gebruiken en flexibel aan te passen aan veranderingen in de winkel. Het AH-filiaal beschikt tevens over een eigen betaald parkeerterrein, waarvan de toegang is afgeschermd met een slagboom. Zowel de winkelvloer als het parkeerterrein moet met behulp van camera’s bewaakt worden om diefstal en vandalisme te beperken. Axis-partners Bovli Solutions en Videotronic infosystems werden ingeschakeld om naast een slimme camerabewaking, ook een procesverbeterende monitoring te realiseren.
Intelligente videocontent-analyse
In totaal worden 21 ip-gebaseerde Axis-camera's gebruikt. Hiermee is het mogelijk om de volledige winkelvloer, het parkeerterrein, kantoorruimtes en achteringangen in beeld te brengen. CamIQ-software maakt intelligente videocontent-analyse mogelijk, zoals situatieherkenning en het snel terugzoeken in opgeslagen beelden. Er is gekozen voor verschillende types, waaronder twee Axis 211-buitencamera's met DC-iris, een Axis 216MFD-megapixel bij de informatiebalie, drie Axis M1054-megapixel met grote kijkhoek voor de overzichtsbeelden een Axis M1114 voor gezichtsherkenning bij de ingang en twee Axis M3014 voor direction-detectie.
De camera-installatie voorziet het management van de winkel van een handige monitoringoplossing om de winkelvloer beter aan te sturen. Wanneer het drukker wordt richting de kassa's kan men proactief inspelen door extra kassa's te openen, voordat er lange wachtrijen ontstaan. Dankzij de hoge beeldkwaliteit van de Axis-camera's en door een slim installatie-ontwerp heeft Albert Heijn Zaltbommel minimale investeringen hoeven doen. Met een minimum aantal camera's zijn ze in staat de hele winkel en het omliggende terrein te monitoren. Hierdoor is bij calamiteiten enerzijds snel in te grijpen en zijn anderzijds vrijwel altijd videobeelden als bewijsmateriaal op te voeren. Door deze te delen met de medewerkers worden veelplegers herkend, met een daling van diefstal tot gevolg.
Besparen op loonkosten
Drukte in een winkel in de buurt van de kassa's leidt al snel tot filevorming. Om dit op te lossen moeten al snel twee of meer kassa's worden geopend. Doordat het management vanuit de kantoren de volledige winkelvloer in de gaten kan houden, wordt proactief ingespeeld op drukte en is vaak één kassa extra al genoeg. Zo wordt bespaard op de inzet van medewerkers en dus loonkosten.
De combinatie van Axis-camera's en CamIQ-software zorgt voor een intelligente monitoringoplossing. Beelden zijn snel en eenvoudig terug te vinden. Daarnaast wordt bij de ingang iedere bezoeker geteld, en van iedereen die via de ingang naar buiten loopt een foto gemaakt. Dankzij de telling is goed bij te houden hoeveel mensen op een bepaald moment zich in de winkel bevinden. Momenteel worden experimenten gedaan met automatische signalering wanneer de drukte in de winkel toeneemt.
Direction-detectie
Het is over het algemeen niet de bedoeling dat mensen via de ingang naar buiten lopen. Soms betreft het een bezoeker die zich bedenkt, maar vaker is het iemand die zonder af te rekenen de winkel wil verlaten. De bewakingscamera's leggen dit vast en maken een duidelijke foto van de dader. Als deze niet direct aangehouden kan worden, wordt de foto verdeeld onder het personeel die degene vaak herkend. Ook komt het regelmatig voor dat daders terugkomen en op dat moment door een van de 170 medewerkers worden herkend.
Het systeem is intelligenter dan alternatieven als eenrichtingspoortjes en een stuk goedkoper. Dankzij de digitale beelden en intelligente software is het terugzoeken van het specifieke voorval een kwestie van seconden. Dit is het grote voordeel van digitale camera's ten opzichte van analoge oplossingen.
Bescherming medewerkers
Albert Heijn Zaltbommel heeft samen met Bovli Solutions slim gebruikgemaakt van de mogelijkheden van de hoge resolutie overzichtscamera's van Axis. Door ze op strategische plekken op te hangen kunnen negen kassa's worden gemonitord door slechts drie camera's. Ernst van der Vlist van Bovli Solutions: 'Veel winkels hebben boven elke kassa een camera hangen. Vaak hebben ze dan overlap in de beelden, dat is uiteraard zonde. Door de camera's efficiënter in te zetten kun je flink besparen op de aanschaf van hardware.'
De camera's hebben inmiddels hun diensten bewezen in het beschermen van de medewerkers. Betalingen met vals geld of verschillende wisseltrucs worden helaas nog vaak toegepast. Door alles in detail vast te leggen zijn dergelijke situaties in veel gevallen toch nog terug te draaien. Als een medewerker iets vermoedt, kan de manager direct de beelden erbij zoeken en nagaan wat er is gebeurd.
CamIQ-software
Albert Heijn Zaltbommel heeft gekozen voor Axis-camera's vanwege de betaalbaarheid en betrouwbaarheid en hoge kwaliteit van de beelden. Van der Vlist: 'In de retail draait alles om de euro's. Een cameratoepassing moet gewoon werken, praktisch zijn en toegevoegde waarde leveren zonder al te veel te kosten. De huidige oplossing met ip-gebaseerde Axis-camera's en CamIQ-software van Videotronics faciliteert dit. Sterker nog, de vader van de filiaalmanager heeft een lokale kruidenierswinkel en op basis van de ervaringen gekozen voor eenzelfde toepassing.'