Hoewel het vanuit zakelijk oogpunt begrijpelijk is dat KPN investeringen in zijn mobiele infrastructuur aan hun klanten wil doorberekenen door datadiensten zoals mobiele VoiP duurder te maken, graaft de telecomprovider met deze stap zijn eigen graf. Daarover zijn de telecom- en internetexperts van Computable het grotendeels eens.
Het is onvermijdelijk dat telecombedrijven investeringen in hun mobiele netwerken aan hun klanten doorberekenen via prijsdifferentiatie voor mobiele datadiensten. Dat betoogt algemeen directeur Informatiemaatschappij TNO en hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht Erik Huizer: 'De inkomsten voor data en voice verschuiven in rap tempo van de infrastructuurleveranciers zoals KPN naar de dienstenaanbieders zoals Google en Skype. De paradox is dat die dienstenaanbieders niets kunnen zonder de infrastructuuraanbieders, en bovendien wordt door nieuwe diensten het datagebruik steeds groter. Infrastructuuraanbieders worden geacht daar aan tegemoet te komen en dus te investeren, zonder dat de prijzen omhoog kunnen. Dat is een onhoudbaar model. KPN stelt zich, niet ten onrechte, op dat het best wil investeren in schaalvergroting van de (mobiele) infrastructuur, maar dat het dan ook een deel van de inkomsten wil.'
KPN maakte 21 april bekend nieuwe abonnementsvormen voor mobiele telefonie te introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben. Dit in tegenstelling tot de traditionele mobiele abonnementen die vooral zijn opgebouwd rondom spraakdiensten. De nieuwe abonnementen zullen kwaliteit van dienstverlening en snelheid als onderscheidende factoren bieden. KPN ziet zit genoodzaakt tot deze stap door een 'daling van het ‘traditionele' sms- en mobiel belverkeer'.
Consequenties ook voor bedrijven groot
De consequenties van deze tendens voor bedrijven zijn volgens Huizer moeilijk in te schatten: 'Ten eerste is nog niet duidelijk hoe KPN dit exact wil doorvoeren en of het ook voor vaste aansluitingen van bedrijven en mobiele contracten van bedrijven gaat gelden. Daarnaast hangt het er erg vanaf wat de concurrentie van KPN gaat doen. Blijven die op een flat-fee zitten, dan kun je als bedrijf natuurlijk overstappen.'
Precies dat is de reden dat KPN momenteel zijn eigen graf aan het graven is, aldus business unit manager core network services Chris Buijs van Axians. 'Kosten voor tele- en datacommunicatie zijn al een kwestie, omdat alles duurder wordt binnen de zakelijke markten. Denk aan brandstof en energie.' Volgens Buijs zullen klanten alternatieven gaan zoeken die buiten het telecomsegment vallen, zoals landelijke Wi-Fi-dekking.
Adviseur John Lasschuit van Aranea is het hiermee eens: 'Vanuit zakelijk oogpunt is de stap van KPN begrijpelijk. Immers, de forse toename van dataverkeer vergt de nodige investeringen in de mobiele infrastructuur. Dat geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers van mobiele netwerken. Maar KPN maakt hiermee een grote vergissing. Het zou KPN wel eens heel veel klanten kunnen gaan kosten. Het wordt tijd dat KPN een ander zakelijk model bedenkt, anders bestaat KPN over een jaar of vijf niet meer.'
KPN moet wel 'met een kostenmodel komen dat fair en duidelijk is', aldus directeur BAM Techniek – ICT Jasper van 't Wout. 'Denk bijvoorbeeld aan de nog altijd idioot hoge roamingkosten voor dataverbindingen in het buitenland. Die tarieven moeten en kunnen omlaag, zeker als je gaat werken met een kostenmodel dat is gebaseerd op bandbreedte of toepassingen. Ook moet er nog heel veel gedaan worden aan de kwaliteit en de capaciteit van de mobiele dataverbindingen van sommige providers. Als je betaalt voor een mobiele datadienst, moet je ervan op aan kunnen dat die dienst overal beschikbaar is en goed werkt.'
Technologische alternatieven
Software-architect Nico Verwer van Withart voorspelt dat er technologische oplossingen zullen komen om VoIP en videoconferencing te vermommen. 'KPN kijkt naar alle bits die je over internet verstuurt en interpreteert deze om te kijken of het niet om VoIP-data gaat. KPN biedt dus niet meer alleen bandbreedte, maar wil bepalen wat ik met die bandbreedte wel en niet mag doen. Ik denk dat het tij gekeerd zal worden door andere aanbieders, die een bepaald bedrag voor een hoeveelheid gegevenstransport gaan berekenen, ongeacht de inhoud. Zij kunnen dat doen als ze niet afhankelijk zijn van telefonie- en sms-inkomsten.'
Dat denkt ook ceo Rob Kurver van Voipro: 'Het selectief blokkeren van diensten zal de aanbieders van zulke diensten nopen tot creatief gebruik van het netwerk. Dat kan onder meer door het gebruiken van andere poorten of protocollen. Een dienst als Skype werkt ook al heel lang over de meest onmogelijke netwerken. Maar uiteindelijk leidt dit alles tot concurrentievervalsing en een verminderd aanbod, ook voor zakelijke gebruikers. Daarnaast kunnen we nog de nodige juridische veldslagen verwachten.'
Internetknooppunt
Investeerder en oprichter van Central Point Sebastiaan Hooft ziet nog andere gevaren voor de netneutraliteit: 'De oud-monopolist heeft onlangs één van de grootste internetknooppunten ter wereld overgenomen (NL-ix, redactie). Het is toch een behoorlijk risico dat een commercieel bedrijf de controle heeft over de gegevens die ik over het internet verstuur?'
Ook digitale rechtenorganisatie Bits of Freedom betoogde via een tweet dat KPN die positie kan misbruiken.
1) Probeer zoveel mogelijk blackberries aan de jeugd te slijten
2) Ipv sms’en gaan we met z’n allen pingen
3) Ontsla 4000 man personeel ivm teruggelopen sms inkomsten
4) Bonus!
De oude tijden van de PTT herleven weer.
Oplopende kosten voor mobiel dataverkeer doorrekenen is niet zo erg, maar ook de compensatie voor wegvallende inkomsten van oude diensten als bellen en SMSen is natuurlijk een heel ander verhaal. Daar hebben nieuwe aanbieders geen last van.
Iedereen maakt zich nu enorm druk over de plannen van KPN. Wist u dat Vodafone deze netneutraliteit al lang schendt?
Ik heb zelf meerdere keren geprobeerd om via Skype in de nabijheid van een 3G-mast te bellen. Binnen 1 minuut krijg ik een oranje kader op mijn iPhone beeldscherm met de mededeling dat de snelheid ontoereikend is voor deze dienst.
Ik heb Vodafone gebeld en men zegt doodleuk, “dan moet u een extra blox internet bellen toevoegen aan uw abonnement dan kunt u wel via Skype bellen.”
Op mijn vraag knijpt Vodafone dan de lijn? werd er bevestigend geantwoord JA meneer.
Dus laten we Vodafone ook maar eens op zijn praktijken aanspreken!!!
Niet zo gek dat de inkomsten uit SMS en bellen teruglopen: 1 MB aan internet data kost ongeveer EUR 0,25; 1 MB aan SMS’jes ong 1200 EURO!
Het is echt onzin dat investeringen in nieuwe mobiele data infrastructuur de reden is waarom KPN mobile chat en VoIP duurder wil maken.
KPN zit met een bedrijfsmodel dat gericht is op het verkopen van SMS en mobiele spraak (telco model).
KPN moet toe naar een bedrijfsmodel dat gericht is op het verkopen van connectiviteit (connectco).
Deze transitie wringt en daarvoor moet de klant boeten. De klant betaalt de kosten van het huidige KPN bedrijfsmodel dat niet toegesneden is op het verkopen van connectiviteit. Deze kosten zijn vele malen groter dan de investeringen in een nieuwe mobiele data infrastructuur gericht op connectiviteit.
Zie ook: http://www.themetisfiles.com/2011/01/the-six-sided-telco-rolling-the-telco-dice/
jongens, de telco wereld is in de afgelopen 10-15 jaar al meerdere malen sterk veranderd. We zijn van vaste telefonie naar mobiel, naar internet, naar multimedia viamulti connectivitie aan het gaan. Hoe zouden jullie een grote organisatie als KPN (en dan ik KPN nog een kleine Telco…)deze kantelingen laten doorvoeren.
Het businessmodel van KPN was altijd volume based (spraak, data) billing geweest icm lock-in. Dat moet dus radicaal om. Mensen bellen veel minder, sms’n minder maar sturen korte berichten naar iedereen in de wereld via allerlei apps en het data gebruik via deze apps neemt enorm toe waar Telco’s niet voor betaald worden. Maar Telco’s moeten wel investeren in infra.
Dus het model van KPN is nu al weer old school en Eelco Blok heeft geen makkelijke taak. Hij werkt al bijna zijn hele leven bij KPN en ziet niet graag collegae vertrekken, maar wat moet….dat moet….zelfs als het pijn doet. Hij zit vast niet te lachen in zijn kantoor als jullie dat denken…
Mijn tip aan KPN (als Eelco ook Computable leest…). Infra is een enabler geworden, het apparaat (tablet/smartphone) de applicatiedrager en de App het medium(applicatie) waarmee gecommuniceerd wordt. Er is nog geen controlerende organisatie waar deze Apps worden ontwikkeld. Hier ligt ‘voorlopig’ de toekomst. Wie de Apps controlleert, bepaalt de markt….voorlopig dan.
Nee ik ben geen buurman van Eelco Blok en ook geen aandeelhouder, maar iemand met boerenverstand die begrijpt dat de wereld niet stilstaat.
Ralph, wat jij in feite voorstelt, is gewoon het standaard buisines model van Microsoft toe te passen.
Echter ook dat is inmiddels achterhaald.
Gewoon naar redelijkheid naar rato data betalen (wat is er anders aan dan de vaste telefoonverbinding waar het zelfde verhaal speelt).
En geen ranzige trucs als het afsluiten van verbindingen (probeerde KPN in den beginne ook met vaste telefonie)
KPN moet gewoon eens accepteren dat de goude tijden van de PTT voorbij zijn, op iets minder grote voet leven kan prima hoor.
Hier kan wat mij betreft niet krachtig genoeg tegen geageerd worden:
Internet Service Providers moeten met hun tengels van onze data afblijven. Net neutraliteit en internet vrijheid zijn beide een groot goed, dat wat mij betreft in de wet vastgelegd gaat worden.
Natuurlijk, infrastructuur kost geld. Als je een mooiere (snellere) infrastructuur maakt die klanten willen, verhoog dan de prijs van de data.
Maar kom niet aan de inhoud van die data.
Helaas zijn de telecombedrijven niet vies van samen werken om de prijs kunstmatig hoog te houden.
Ook hebben we geen lef bedrijven hier dus als 1 schaap over de dam is volgen er meerdere.
Ik ben bang dat er weer een achterbakse kartel afspraak komt en dat die weer eens pas veel later zogenaamd “ontdekt” word.
Ons land gaat kapot aan laf bureaucratisch ondernemerschap en het geaccepteerde semi legale witteboordencrimineel circuit.