KPN heeft aangekondigd om duizenden banen te schrappen. Nu doet KPN dat standaard elk jaar. Het is ook een trucje om alle extern ingehuurde mensen de stuipen op het lijf te jagen. Maar dit keer lijkt het menens. De reden die KPN geeft is dat mensen steeds minder bellen. Mijn moeder klaagt ook altijd dat ik te weinig bel. Ik heb haar dus ook direct het artikel over de reorganisatie bij KPN gemaild en erbij gezet: ‘Zie je wel, ik ben niet de enige die zo weinig belt. Kijk maar eens naar dit bericht in Computable.’
Telecomaanbieders hebben zich jarenlang rot gelachen om al die mensen die bundels vol minuten kochten. Ze zien nu met argusogen hoe het onbeperkt internetten wat ze zelf aanbieden hun eigen business te gronde richt. Dus de tarieven hiervoor zullen binnenkort ook wel weer omhoog gaan. Totdat er een goedkope aanbieder komt die geen omzet hoeft te compenseren.
Speelgoed walkietalkies
Op zich wordt er nog steeds veel gebeld, maar nu zelfs 75 procent van de peuters al een belbundel in de box heeft liggen, is de markt verzadigd. Wij moesten het vroeger doen met speelgoed walkietalkies waarvan de batterijen altijd op waren.
We bellen ook steeds slimmer. Een ieder die niet via Skype naar het buitenland belt, heeft blijkbaar te veel geld. Je hebt er nog beeld bij ook. Het beeld is weliswaar net zo scherp als de foto's die je met je nieuwe iPad2 kunt maken. Maar goed, een beetje fantasie is niet erg.
Nieuwe abonnementsvorm
Het grootste probleem dat telecomaanbieders nu hebben is dat ze lastig om kunnen gaan met de levenscyclus van een product. Toen potloodfabrikant Bruynzeel zag dat de afgekauwde BIG-balpen hun potloden verdrong, gingen ze geen mensen ontslaan. Nee, ze gingen keukens maken. Ondernemerschap, KPN! Dat is wat er nu wordt verwacht. Dus verras ons, kom met wat nieuws. En met wat nieuws daar bedoelen we dus niet een nieuwe abonnementsvorm mee.
Slechte research Jacob: http://www.bruynzeelkeukens.nl/geschiedenis-tot-1967
En waarom mail je je moeder dat bericht, had haar even gebeld (over VOIP of vast of mobiel, laat ik in het midden)
Jacob helemaal mee eens met dit stuk. Ik vind het schandalig dat ze de internet neutraliteit zomaar opzij willen zetten.
Of KPN vertelt de halve waarheid want ze maken maar een fractie minder winst maar in werkelijkheid gaat het dramatisch slecht of het is een excuus om het abonnement duurder te maken en werk te verplaatsen naar een laagloonland. Als ze de directie nu ook uitbesteden naar india wordt er meteen weer jaarlijks een paar miljoen bespaard. Of is dat werk dan weer niet verplaatsbaar???
Aan de top van KPN staat dan ook geen succesvolle ondernemer maar een werknemer in loondienst met blijkbaar niet al te veel fantasie.
Want verder dan snijden en outsourcen komt ie niet.
Dat kan iedere werknemer bedenken. Iets nieuws op de markt zetten doet een ondernemer.
Maar echte ondernemers zijn dan ook meestal niet in loondienst….
Mr.C, je slaat de spijker op zijn kop! Is het niet droevig dat de journalistiek ’t offshoring element helemaal niet ziet!?