Social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter nemen in hoog tempo de rol van traditionele vacaturesites over bij het vinden van een baan. Bijna een kwart van de werknemers (22 procent) gebruikt alleen nog maar social media om vacatures te zoeken. Dit blijkt uit de jongste Randstad Werkmonitor. Onderzoeksbureau Blauw Research deed onderzoek onder 810 werkende Nederlanders.
Met name laagopgeleiden gebruiken bij het zoeken van een baan alleen nog social media (31 procent). Social media wordt ook gebruikt om informatie te zoeken over een toekomstige werkgever. Werknemers doen dit als voorbereiding op een sollicitatie (40 procent). Veel werknemers (59 procent) wantrouwen de informatie over werkgevers op social media. Mogelijk zijn zij zich bewust van het subjectieve karakter van social media of de commerciële aard van bedrijfsprofielen.
LinkedIn en Facebook
Meer dan de helft van de werknemers in Nederland heeft een profiel op social media zoals LinkedIn en Facebook. Vooral in de dienstverlening maken werknemers veel gebruik van social media: 75 procent heeft een profiel en 57 procent daarvan heeft het profiel in de laatste maand bijgewerkt. Een kwart van de werknemers in Nederland gebruikt social media om hogerop te komen. Vooral mannen, jongeren en hoogopgeleiden hebben de social media ontdekt als het middel naar de top.
Bij het enthousiasme in grote delen van de arbeidsmarkt over social media vallen ambtenaren wat uit de toon. Werknemers bij de overheid hebben minder vertrouwen in en ervaring met social media. In deze sector hebben medewerkers ook minder vaak een profiel op Linkedin of Facebook (51 procent). Zij houden deze profielen ook minder bij (31 procent).
Zakelijk profijt
Een op de drie werknemers heeft zakelijk profijt van social media. Vooral hoogopgeleiden (37 procent) en jonge werknemers (36 procent) zijn daarover heel positief. Desondanks biedt maar een minderheid van de werkgevers toegang tot social media op het werk.
Veel werknemers zoeken in de social media informatie over klanten. Ook hier zijn werknemers uit de dienstverlening sterk vertegenwoordigd, al geven ze grif toe dat social media hen ook wel enigszins van het werk houden (38 procent).