E-mail wordt intensief gebruikt om te communiceren. Dat was al zo toen internet nog in de kinderschoenen stond. Sinds kort bestaan er echter ook andere communicatieplatforms. En dus horen we steeds vaker dat e-mail zijn langste tijd nu wel heeft gehad. Deze nieuwe vormen van communicatie, de zogeheten sociale media, worden inderdaad niet langer meer alleen privé gebruikt. Steeds vaker zie je ze ook bij bedrijven. Maar zijn het blijvertjes, en betekent dit het einde van e-mail?
Analisten bij Gartner schetsten onlangs dat in 2014 20 procent van alle zakelijke gebruikers niet langer e-mail meer gebruiken om te communiceren, maar sociale media. Maar voor het zover is, zal er nog wel heel wat moeten veranderen. Veel bedrijven willen deze sociale media immers nog altijd liever buiten de deur houden. Toch leidt het inderdaad geen twijfel dat nieuwe communicatiemiddelen leunen op functionaliteiten uit de sociale media. Zij zullen een belangrijke rol in de bedrijfscommunicatie zullen gaan spelen.
Jongere generaties
En natuurlijk is het ook zo dat de voordelen te groot zijn om er geen gebruik van te maken. Communicatie is sneller, transparanter, interactiever en maakt interactie op het werk daarom productiever en efficiënter. En niet te vergeten – sociale media spelen een rol in de communicatie van de jongere generaties.
Maar dit betekent nog niet dat een communicatiestrategie zonder Twitter en Facebook niet compleet is. Wat bedrijven wel moeten doen is kijken naar de vele mogelijkheden die de sociale netwerken bieden, zoals bijvoorbeeld de Facebook wall, microblogging en instant messaging.
Salesforce en Google Apps
Zeker als het gaat om veiligheid is het verstandig om te kijken naar platforms die zijn afgestemd op bedrijfscommunicatie en wat hiervoor nodig is. Er zijn op de markt al een aantal spelers, zoals Salesforce en Google Apps, die gebruik maken van de mogelijkheden van de sociale media en die nieuwe communicatieplatforms vormen voor bedrijven waarmee hun communicatie sneller wordt, efficiënter en transparanter wordt. Ook zien we, zoals ook door Gartner is voorspeld, een verschuiving naar een nieuwe manier van bedrijfscommunicatie. Ik kan ondernemingen daarom alleen maar adviseren om vooruit te kijken, zodat ze de boot niet missen.
Maar betekent deze verschuiving ook het einde van e-mail? Ik zou me geen zorgen maken over de toekomst van elektronische mail. Zoals ik hierboven al uitlegde zijn er verschillende nieuwe vormen van communicatie die het qua flexibiliteit en snelheid van e-mail winnen. Communiceren via een wall of instant messaging scheelt enorm in het aantal e-mails dat wordt verzonden. Maar door alleen het toevoegen van verschillende nieuwe middelen aan je communicatiemix ben je er nog niet. Iedere onderneming moet zelf kijken welke oplossing het beste past bij het eigen bedrijf.
Twitter en Facebook
Wat we nodig hebben is een hub waarin alle communicatiestromen samenvloeien. En deze hub zal ongetwijfeld de oude vertrouwde e-mail inbox zijn. Dit zien we al in onze privé-inbox. Daar houden Twitter en Facebook ons precies op de hoogte van wie er op de nieuwe sociale media platforms communiceert.
Kortom, e-mail zal niet van vandaag op morgen verdwijnen. Maar de rol van e-mail wordt wel anders. E-mail wordt een poort voor andere opkomende communicatiekanalen. Daarmee wordt de rol van e-mail nog belangrijker. Ondernemingen moeten dus gaan nadenken over de stappen die ze kunnen nemen om de veranderingen in bedrijfscommunicatie bij te benen.
Pelle Hjortblad
Ceo
Projectplace International