Tijdens mijn bezoek aan de beurs ICT & Overheid afgelopen week, raakte ik door het mooie weer verzeild op een terras in het centrum van Utrecht. Nippend aan een biertje stelde ik samen met mijn gesprekspartner vast dat we in een dynamische tijdsperiode verkeren.
Zo hebben het Rijk, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Interprovinciaal Overleg en de Unie van Waterschappen overeenstemming bereikt over het bestuursakkoord 2011-2015. Inzet van dit bestuursakkoord is om gezamenlijk tot een krachtige, kleine en dienstverlenende overheid te komen. Tegelijkertijd wil het kabinet een rijksoverheid, die 1,8 miljard minder kost. Men denkt 800 miljoen te kunnen ombuigen door standaardiseren, concentreren en ontdubbelen van de bedrijfsvoering. Er wordt ingezet op een rijksbrede ict-infrastructuur.
Ict-problemen
Ict lijkt dus het wondermiddel te moeten gaan worden voor dit kabinet. Maar de ambities lezende blijkt de overheid daar hele grote en ingewikkelde ict-projecten voor terug te krijgen. En daarin scoort diezelfde overheid de afgelopen jaren bijzonder slecht. Ik noem maar de politie-ict en het toeslagensysteem van de Belastingdienst en je begrijpt wat ik bedoel. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ict-problemen bij Amsterdam en Rotterdam!
Belangrijke vraag is volgens mij of we met of op ict gaan bezuinigen. Dat wordt niet duidelijk uit het 'compacte aanvalsplan'. Daarnaast ontbeert deze bezuiniging een totaalvisie op het functioneren van de overheid en samenwerking met maatschappelijke partners, want onze samenleving verandert razendsnel. Kijk bijvoorbeeld eens hoe in de zorgsector burgers taken overnemen. En dan doel ik niet alleen op het gebruik en delen van informatie, maar ook op het ondersteunen van mantelzorg.
Voorstel rekken
Als klap op de vuurpijl werd ook nog eens ‘het wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren' besproken. De parlementariërs Van Hijum (CDA) en Koser Kaya (D66) hebben het initiatief genomen om de bijzondere rechtspositie van de ambtenaren aan te pakken. Helaas voor hen reageerde de Raad van State niet zo positief op hun voorstel. Ik ben bang dat dit voorstel weer gerekt gaat worden. Dat is jammer, want ik zie geen enkel argument meer om de ambtenarenpositie zoveel beter te houden dan die van een medewerker in de particuliere sector. Het kost de samenleving veel geld en het houdt de arbeidsmarkt op slot. Alvast genoeg onderwerpen voor de Overheid &ICT-beurs van volgend jaar zou ik zeggen.
Wat ik me zo vraag van overheid tot bedrijfsleven afvraag… We kijken altijd naar wat iets oplevert of bespaart, maar minder naar wat het kost en ook kost om te veranderen. Tuurlijk smeer je het over enkele of meerdere jaren uit, maar wie weet of je die rit uitzit? Nieuwe standaarden, hardware, snelheden, bandbreedte, om maar over leverancierswijzigingen of organisatorische wijzigingen te zwijgen. Qua overheid begrijp ik ook niet waarom elke regio/gemeente/onderdeel z’n eigen infra en structuur opzet. Het wiel honderden keren opnieuw uitvinden. Maar ach, zoals het artikel al begon: nu te lekker weer voor biertje op terrasje. Prima plaats om dit te overdenken 😉