Het Ichthus College in Kampen gaat in de eerste drie weken van oktober lesgeven met behulp van de nieuwste technologie. Tijdens het experiment gaat een tweede jaars vmbo-klas ervaringen opdoen met de mogelijkheden van een leeromgeving waarin innovatieve technologische oplossingen optimaal worden benut.
Tijdens deze proef onderzoekt ict-expertisecentrum Kennisnet welke bijdragen ict-toepassingen leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Het ‘Leren van de Toekomst' is een project van het Surfnet/Kennisnet Innovatieprogramma.
Ict integreren in onderwijs
Doel van het project is te onderzoeken welke bijdrage ict kan leveren aan het verbeteren van leerprestaties op het gebied van Nederlands, Engels, wiskunde en wetenschap. Ondersteunende ict-toepassingen die worden ingezet hebben als doel het onderwijs flexibeler te maken en zijn beter toegespitst op de individuele leerbehoefte van de leerling. Met ‘Het Leren van de Toekomst' willen Kennisnet en Surfnet laten zien wat er mogelijk is en het onderwijs inspireren ict beter te integreren in het onderwijs.
‘Het Leren van de Toekomst 2011' is een vervolg op het project dat vorig jaar op basisschool De Schakel in Eibergen is gehouden. Toen kregen 61 kinderen uit groep zes, zeven en acht drie weken lang les met behulp van de nieuwste ict-toepassingen, zoals pda's, podcasts, online communities en touchtables. Het was voor het eerst in Nederland dat deze reeks van toepassingen in een geïntegreerde aanpak op een school werd getest.
Het is leuk dat VMBO-ers de test mogen doen, Daarin kunnen namelijk nogal wat kinderen zitten die geen enkele affiniteit met ICT hebben. Het wordt interessant als die kinderen ook een goede opleiding krijgen zonder ICT maar met een echte leraar voor en in de klas.
Pe slot van rekening heeft elk kind een eigen optimum om zich stof eigen te maken en op het VMBO zitten nogal wat kinderen die liever met hun handen en ander zaken bezig zijn dan een PC met scherm.
Succes
De grote beperking zijn niet de leerlingen maar de docenten die weinig initiatief hebben getoond op dit vlak.
Bij welk leermiddel worden de kinderen zo makkelijk gemotiveerd als bij het werken op een pc/tablet?
Toen we bij ons op het werk overal draadloos internet kregen, zag je dat iedereen zijn/haar laptop meenam naar de vergadering en aldaar zijn/haar mail weg zat te werken, of andere dingen zat te doen dan vergaderen.
Ik ben bang dat je hier hetzelfde zult gaan zien. De leerlingen zijn volop aan het mailen, twitteren, facebooken en hun hyves pagina aan het bijwerken maar ze zijn helemaal niet meer bezig met de inhoud van de les….
Op het werk hebben we nu de afspraak dat iedereen zijn laptop op z’n werkplek laat of dichtlaat; dit is de kwaliteit van de vergadering ten goede gekomen.
Maar zou dit in de klas ook werken?