Datawarehouse-leverancier Teradata gaat het overgenomen Aprimo, leverancier van marketing management software, in de eigen organisatie integreren. In Nederland gaan de werknemers van Aprimo over naar het kantoor van Teradata in Amsterdam. De software van Aprimo moet het fundament gaan worden voor de applicaties van Teradata.
Teradata kocht Aprimo in december 2010 voor 400 miljoen euro. Aprimo's geïntegreerde marketing software geeft b2c- en b2b-marketeers controle over planning, budgettering en uitgaven. Zo kunnen ze multi-channel campagnes uitvoeren die de marketinginvesteringen rechtstreeks verbinden aan de zakelijke resultaten. Met de lead management oplossing kunnen klanten een lead kwalificeren op basis van gedrag over diverse verkoopkanalen, zoals website en social media.
Volgens Scott Gnau, chief development officer, wordt Aprimo de applicatietak van Teradata. De oplossingen van Aprimo en Teradata worden daarbij geïntegreerd, zodat er meer keuze en groeimogelijkheden zijn voor de klanten en prospects. De marketingoplossingen bestaan in een in-huis variant en ook een on demand-versie, en zullen ook bij bestaande analyse en datawarehouse-oplossingen van Teradata worden aangesloten.
Crm
De Nederlandse medewerkers van Aprimo verhuizen naar het kantoor van Teradata in Amsterdam. Dit zegt Hans Fons, directeur Teradata Nederland. Volgens Fons biedt Aprimo software dat complementair is aan het portfolio van Teradata. ‘We hadden al een crm-tool, maar kunnen nu met de aanvulling door Aprimo vanaf de database tot aan de marketingcampagnes onze klanten bedienen. Met de Aprimo-software kan je nu sneller aan de slag met de data. Aprimo is verder ook handiger in het verkopen van applicaties. We hebben moeite gehad met het verkopen van crm-applicaties. Dat is hun core business.'
Shell, Unilever en Hema
Aprimo heeft wereldwijd 250 klanten, grotendeels grote multinationals, zoals Bank of America, Deloitte, Honda, Time Warner, Shell en Kodak. Deze klanten worden nu ondergebracht bij de 1200 kanten van Teradata, zoals Tesco, Diamler, Coca Cola en de Hema. Hans Fons: ‘Aprimo heeft in Nederland klanten, zoals Shell en Unilever. Momenteel zijn we onze klantportfolio's aan het integreren en kijken we waar Teradata de huidige klanten van Aprimo kan aanvullen en vice versa. Dit gebaseerd op de kracht van beide bedrijven.'