Programmabureau Nederland Open in Verbinding (NOiV) brengt een document uit met functieprofielen voor experts op het gebied van open source software en open standaarden. De handreiking richt zich in eerste instantie op iedereen die te maken heeft met werving en selectie van zowel interne als externe medewerkers. Ook bij aanbestedingen kunnen de functieprofielen van pas komen.
De uitgave ‘Helpende hand bij het werven en inhuren van personeel' is gepresenteerd tijdens de Overheid & ICT-conferentie in Utrecht. 'Willen de voordelen van het gebruik van open standaarden en open source software in de volle breedte benut worden, dan is kennis binnen diverse geledingen van een organisatie nodig. Met name dat hebben we in deze handreiking inzichtelijk willen maken', zei programmamanager Ineke Schop tijdens deze gelegenheid.
Doorzoekbare competentiematrix
Aanleiding voor de uitgave is volgens het programmabureau de constatering dat kennis vandaag de dag vooral productgeoriënteerd is, en dat het ‘gebruik' van open standaarden en open source software pas plaatsvindt als medewerkers er weet van hebben. Het NOiV heeft verder geconstateerd dat er weinig kennis is over de noties achter open standaarden en open source software. Bovendien lijkt niet iedereen zich ervan bewust dat het werken met open standaarden en open source software in veel gevallen een gedragsverandering vereist, zoals het samenwerken in een netwerk.
Op de NOiV-wiki staat bovendien een online versie, met een doorzoekbare competentiematrix.
Net even snel doorgebladerd… een verspilling van tijd om het door te lezen. Saaie lijstjes met competities die in deze vorm niet motiverend werken, gecombineerd met wat marketingachtig gejuich, plus nog wat totaal irrelevantie plaatjes om het op te leuken.
Laat mensen gewoon met open source software werken, en vraag ook naar concrete kennis.
Ik vind de competentiematrix nogal karig en vooral “niet af”.
Voorbeeldje, deze functiegroepen:
• Netwerkbeheerder (MBO-4)
• ICT-beheerder (MBO-4)
• Medewerker beheer ICT (MBO-3)
• Applicatiebeheerder
• Technisch adviseur
• ICT-specialist
• Functioneel beheerder
• Medewerker helpdesk
moeten het volgende kunnen ondersteunen:
Afhankelijk van de systemen die in beheer zijn, is ervaring nodig met bijvoorbeeld MySQL, PostgreSQL beheer op Linux, Tomcat, JBoss op Linux en grootschalig Linux beheer, onder meer SNMP, centrale syslog, LDAP, Kerberos.
Hoe kan je voor zo’n uiteenlopende groep, zo’n algemene en beperkte competenties omschrijven?
Ik ben één van de auteurs van deze handreiking. Ik wil erop wijzen dat de handreiking in een open proces (via LinkedIn, twitter, wiki en openbare bijeenkomsten), met medewerking van veel mensen ‘uit het veld’ tot stand is gekomen. Denk aan ICT-managers bij diverse organisaties binnen de overheid, detacheerders en opleidingsinstituten op het gebied van open source. NOiV bleek hierbij in een behoefte te voorzien.
Dat neemt niet weg dat we uiteraard open staan voor suggesties om de handreiking beter te maken. Deze vraag is zowel voor Evert Mouw als Guido: Wat zou u willen toevoegen? Op de NOiV wiki willen we dit verzamelen, zodat de publicatie verder wordt verrijkt en het voor een eventuele 2.0 versie kan worden meegenomen: https://wiki.noiv.nl/xwiki/bin/view/Competentieprofielen/voorbeelden
Tot slot een reactie op de systemen die we noemen, die deze functiegroepen zouden moeten kunnen ondersteunen: dit is een voorbeeld. We kunnen niet volledig zijn in het noemen van alle mogelijke systemen, anders hadden we een heel boekje vol kunnen schrijven alleen maar daarmee 😉 De kennis die erboven staat in de matrix, is meer algemeen geformuleerd en zou een hoop moeten afdekken. Om inzicht te geven om welke systemen het kán gaan in de praktijk, hebben we ter voorbeeld deze systemen opgenomen. Ik hoop dat dit wat verduidelijkt.
Het lijkt mij zinvoller om per FUNCTIE de competenties te bepalen.
Het is nogal theoretisch maar het is iig een begin. Aangezien NOIV een cultuurverandering wil (‘moet’) bewerkstelligen is het een lange termijn proces.