KPN snijdt na tegenvallende omzetresultaten de komende jaren zo'n vierduizend tot vijfduizend banen weg. Het telecombedrijf wil dit zoveel mogelijk realiseren via uitbesteding en offshoring van backofficefuncties. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten, meldt de nieuwe topman Eelco Blok. De kosten van deze reorganisatie bedragen zo'n 250 tot 300 miljoen euro.
De sanering betreft 20 tot 25 procent van de arbeidsplaatsen in Nederland en vormt de kern van een nieuw kostenbesparingsplan dat tot 2015 loopt. Topman Blok gaf aan dat KPN daarnaast dit jaar maximaal twee miljard euro wil investeren, onder meer in nieuwe abonnementsvormen, de uitbreiding van de distributiecapaciteit en een upgrade van het VDSL-netwerk. Op 10 mei 2011 geeft Blok een toelichting op zijn plannen.
Mobiele explosie
Volgens bestuursvoorzitter Blok zag KPN in de laatste paar maanden een versnelling in het veranderende klantgedrag, die een negatieve invloed heeft op de telecominkomsten. Meer dan in voorgaande kwartalen maakten klanten gebruik van social media en mobiele ‘apps' om te communiceren. Daardoor is er een daling van het ‘traditionele' sms-en mobiel belverkeer. De huidige abonnementsvormen spelen onvoldoende in op deze trend. Om ook in de toekomst vernieuwende mobiele datadiensten aan te kunnen blijven bieden, zal KPN nieuwe abonnementsvormen introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben in plaats van spraak.
De omzet en overige opbrengsten van KPN daalden in het eerste kwartaal van 2010 met 1,3 procent tot 3,24 miljard euro. Bij de Nederlandse telecomactiviteiten daalde de omzet, terwijl deze bij Getronics en Mobile International stabiel was. iBasis wist der omzet wederom te laten groeien. De nettowinst van KPN steeg echter met 32% naar 591 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van een belastingbate die betrekking heeft op fiscale faciliteiten voor innovatie.
Getronics
In de zakelijke markt drukten verplichte tariefsverlagingen de omzet. Het zakelijke segment heeft te kampen met toenemende prijsdruk en terughoudende klanten. De overgenomen bedrijven Atlantic Telecom en Yes Telecom droegen positief bij aan de omzet. De groei van mobiele data zette zich ook bij zakelijke klanten voort. Momenteel maakt 61 procent van KPN's zakelijke klanten gebruik van datadiensten. Getronics had ook in het eerste kwartaal van 2011 te maken met moeilijke marktomstandigheden en prijsdruk. 'Klanten zijn nog steeds afwachtend met het maken van investeringsbeslissingen en de markten van Getronics tonen niet of nauwelijks groei', meldt KPN
Grote opdrachten bleven grotendeels uit. De omzet van de automatiseerder kwam in het eerste kwartaal van 2011 uit op 472 miljoen euro, tegenover 474 miljoen euro in dezelfde periode een jaar geleden. Het bedrijf blijft om de kosten te drukken zoeken naar offshore-mogelijkheden.
Als gepensioneerde KPN medewerker hoop ik van harte dat de medewerkers die hun baan kwijtraken toch elders aan de slag kunnen. Vanuit eigen ervaring weet ik dat KPN mederwerkers erg gewaardeerd worden bij niet KPN bedrijven gezien hun kennis, kunde, ervaring en goede werkhouding.Niet alleen de vakbonden maar ook de Ondernemingsraad zullen de vinger aan de pols moeten houden bij deze komende reorganisatie.Ik wens de OR en KPN veel wijsheid toe.
grote opdrachten blijven uit omdat Getronics deze allemaal verliest aan de concurrenten. Dit komt met name omdat bij Getronics de generieke accountmanagers weinig kennis hebben van Telecom. Als zij al niet weten dat er een tender aan zit te komen van een klant, dan vraag ik mij af wat zij doen bij de klanten. Mensen met ervaring worden weg gereorganiseerd. De zgn highflyers van KPN/Getronics kunnen geen pernoot verkopen.
Offshore kun je vergeten. ze hebben equaterra die geen verstand heeft van offshore ecosysteem. Die zijn nu druk bezig met eigen positie redden binnen de kpmg.
Wat een verschil: 50 M€ voor 1 man of 300 M€ voor 4000
Offshoring vermoordt de koopkracht in het kernland, vergelijk maar eens met de situatie in de US waar ze stonden te zwaaien met een zak roepies.
Investeer maar eens in een goed informatiesysteem. Beschouw IT’ers als een winstpost i.p.v. een kostenpost en wellicht overleeft KPN dit decennium.
@Nike,
Inderdaad al wat langer werkzaam bij KPN maar dus sinds kort als CEO, ik bedoel dus vrij recent aangetrokken als de topman bij KPN.
In ieder geval zal hij niet op die ontslaglijst voorkomen.
De duvel schijt toch altijd op de grootste hoop..
Ik kan me niet voorstellen dat iemand als Blok het leuk vind om medewerkers en collegae te ontslaan, temeer omdat hij zelf al heel lang bij KPN werkt. De wereld van KPN verandert, kijk maar eens hoe het is veranderd alleen al in de afgelopen 10 jaar. Binnen nu en een paar jaar moet er een totaal ander businessmodel komen, KPN is geen belbedrijf meer maar een multimediaconcern aan het worden, de vraag is zelfs wat Getronics er nog aan toevoegt met het IT gepruts.
10 jaar geleden was het nog Vast Vast Vast en een beetje mobiel en internet. Nu is het Mobiel Internet en Multimedia icm Apps de komende jaren.
Wat me wel verbaast is dat het als een verrassing wordt gepresenteerd. Iedereen met pubers en jonge gezinnen in de omgeving kan toch zien dat de wijze van communiceren totaal aan het veranderen is. Volumes, manieren van communiceren, social media…twitter wint tegenwoordig terrein van email….ik bedoel maar. Men belt niet meer…men pingt….we sms veel minder….we schrijven korte berichten naar iedereen in de wereld….we hebben 1000 vrienden die we in 1 klap kunnen bereiken ipv afzonderlijk. Kortom, volume neemt af, mogelijkheden nemen toe. Businessmodel van veel Telco’s is nog gebaseerd op volumes.
Case Closed, time to change…It’s sad but true!