KPN snijdt na tegenvallende omzetresultaten de komende jaren zo’n vierduizend tot vijfduizend banen weg. Het telecombedrijf wil dit zoveel mogelijk realiseren via uitbesteding en offshoring van backofficefuncties. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten, meldt de nieuwe topman Eelco Blok. De kosten van deze reorganisatie bedragen zo’n 250 tot 300 miljoen euro.
De sanering betreft 20 tot 25 procent van de arbeidsplaatsen in Nederland en vormt de kern van een nieuw kostenbesparingsplan dat tot 2015 loopt. Topman Blok gaf aan dat KPN daarnaast dit jaar maximaal twee miljard euro wil investeren, onder meer in nieuwe abonnementsvormen, de uitbreiding van de distributiecapaciteit en een upgrade van het VDSL-netwerk. Op 10 mei 2011 geeft Blok een toelichting op zijn plannen.
Mobiele explosie
Volgens bestuursvoorzitter Blok zag KPN in de laatste paar maanden een versnelling in het veranderende klantgedrag, die een negatieve invloed heeft op de telecominkomsten. Meer dan in voorgaande kwartalen maakten klanten gebruik van social media en mobiele ‘apps' om te communiceren. Daardoor is er een daling van het ‘traditionele' sms-en mobiel belverkeer. De huidige abonnementsvormen spelen onvoldoende in op deze trend. Om ook in de toekomst vernieuwende mobiele datadiensten aan te kunnen blijven bieden, zal KPN nieuwe abonnementsvormen introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben in plaats van spraak.
De omzet en overige opbrengsten van KPN daalden in het eerste kwartaal van 2010 met 1,3 procent tot 3,24 miljard euro. Bij de Nederlandse telecomactiviteiten daalde de omzet, terwijl deze bij Getronics en Mobile International stabiel was. iBasis wist der omzet wederom te laten groeien. De nettowinst van KPN steeg echter met 32% naar 591 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van een belastingbate die betrekking heeft op fiscale faciliteiten voor innovatie.
Getronics
In de zakelijke markt drukten verplichte tariefsverlagingen de omzet. Het zakelijke segment heeft te kampen met toenemende prijsdruk en terughoudende klanten. De overgenomen bedrijven Atlantic Telecom en Yes Telecom droegen positief bij aan de omzet. De groei van mobiele data zette zich ook bij zakelijke klanten voort. Momenteel maakt 61 procent van KPN's zakelijke klanten gebruik van datadiensten. Getronics had ook in het eerste kwartaal van 2011 te maken met moeilijke marktomstandigheden en prijsdruk. 'Klanten zijn nog steeds afwachtend met het maken van investeringsbeslissingen en de markten van Getronics tonen niet of nauwelijks groei', meldt KPN
Grote opdrachten bleven grotendeels uit. De omzet van de automatiseerder kwam in het eerste kwartaal van 2011 uit op 472 miljoen euro, tegenover 474 miljoen euro in dezelfde periode een jaar geleden. Het bedrijf blijft om de kosten te drukken zoeken naar offshore-mogelijkheden.