In deze opiniebijdrage komt aan bod of eHRM in de cloud wel of geen nieuwe ontwikkeling is, wat deze ontwikkeling betekent voor de hr-directeur die zijn ict-landschap onder de loep neemt en waar de hr-directeur op moet letten bij zijn/haar bestaande softwareleveranciers.
Of het nu gaat om hosting/asp, SaaS, bpo of hr ’in the cloud', het draaien en beheer van hr-oplossingen buiten de deur, al dan niet ‘single instance’, is weinig nieuws onder de zon. Al sinds de opkomst van internet en de bijbehorende eHRM-technologie zijn er vele vormen en varianten waarbij bedrijven niet meer alle software zelf lokaal installeren, maar er voor kiezen om bepaalde applicaties en/of het bijbehorende beheer buiten de deur te zetten. Tegelijkertijd is het onmiskenbaar dat er op dit moment veel aandacht is voor ‘cloud computing’, dat het aantal aanbieders van SaaS-oplossingen en het marktaandeel van deze oplossingen toeneemt en dat de onderliggende technologie ook sterk in ontwikkeling is.
Overbelaste afdeling
Het besluit buiten de deur te gaan draaien kan gebaseerd zijn op externe factoren of op interne factoren. Van een externe factor spreken we bijvoorbeeld indien een bepaalde applicatie alleen in SaaS-modus beschikbaar is, en de klant geen keuze heeft indien ze met die betreffende leverancier in zee willen gaan. Van een interne factor spreken we bijvoorbeeld indien de interne ict-afdeling veel projecten gelijktijdig heeft lopen en de hr-afdeling niet afhankelijk wil zijn van een mogelijk overbelaste afdeling om de applicatie uit te rollen.
Veel discussies over SaaS en cloud computing krijgen een emotionele lading. Zie bijvoorbeeld ook het opinie stuk van 'Van Eijk: Cloud computing is een hype', en de reacties daarop.
Ict of business?
De ict-wereld lijkt in tweeën te zijn gedeeld, in zij die erin geloven dat dit de (ict-)wereld gaat veranderen en zij die er maar beperkt toegevoegde waarde or in ieder geval weinig vernieuwends in zien. De discussie betreft aspecten of cloud er nu voor ict is of juist voor de business, of de onderliggende technieken wel of niet vernieuwend zijn, of de techniek wel of niet relevant is, in hoeverre het kostenbesparingen oplevert. etc.
Wat betekent dit nu voor de hr-directeur die voor het eerst sinds jaren zijn eHRM-landschap weer eens uitgebreid onder de loep gaat nemen? De stelligheid waarmee voor- en tegenstanders elkaar om de oren slaan zou al snel doen vermoeden dat de hr-business op het spel komt te staan indien de ‘verkeerde' keuze wordt gemaakt. De realiteit is gelukkkig anders; een onsje minder emotie zou wel mogen. Ik sluit mij wat dat betreft aan bij de eerdere quote in het topic eHRM van Willem Massier: 'Of die systemen in de cloud werken of niet is op zichzelf niet interessant.'
Nice to have
De essentiële vragen bij het automatiseren van hr-processen zijn niet veranderd ten opzichte van pak ‘m beet tien jaar geleden. Uiteraard begint het met de vraag wat de behoeften zijn vanuit de business, hoe cruciaal het is om die processen te automatiseren en op welke wijze de hr-afdeling, het lijnmanagement, de medewerkers van de organisatie en uiteindelijk ook de klanten van de organisatie daar beter van worden. Het gestructureerd in kaart brengen van deze eHRM-behoeften zal inzicht geven in wat noodzakelijk is om hoogwaardige hr-dienstverlening te verrichten, wat ‘nice to have' is en wat een brug te ver is.
Als hr, ict en de business gezamenlijk optrekken, zoals ook Sanne Welzen betoogd, dan wordt vanzelf duidelijk wat de beste oplossing is. Idealiter is dat een oplossing die zowel ‘on premise' als ‘on demand' kan draaien, zodat de klant bepaalt en niet de leverancier. Aan het draaien in de cloud kleven voor- en nadelen, zoals ook Sanne Welzen aangeeft. Het gestructureerd in kaart brengen van deze voor- en nadelen, met bijbehorende risico's, kosten en opbrengsten, maakt de discussie veel zakelijker. Indien snelheid van uitrol cruciaal is en er in hoge mate sprake is van een standaardproces, zal vaker voor SaaS c.q. ‘in de cloud' worden gekozen. Voor meer bedrijfsspecifieke processen die het hart van de bedrijfsvoering raken, zal eerder voor bewezen in huis oplossingen worden gekozen.
Exit-strategie
Goede leveranciers sluiten hun klanten niet op en zorgen dat zij beide varianten kunnen aanbieden. De leverancier zorgt dat de klant kan switchen van het ene model naar het andere, mocht blijken dat de balans van voor- en nadelen doorslaat naar de cloud of vice versa. Een extra reden om goed in de gaten te houden wat jouw softwareleverancier in onderzoek en ontwikkeling investeert en in hoeverre ze jouw organisatie faciliteren in de ‘exit'-strategie als je toe bent aan een andere ‘wolk'.
Dit artikel is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs het standpunt van Oracle.