IBM gaat de SAP-infrastructuur van de Duitse autofabrikant Audi migreren naar een private cloud. Hierdoor hoopt Audi zijn applicatiebeschikbaarheid te verbeteren, onder andere op het gebied van productie, logistiek en human resources (hr).
Sinds april 2010 vernieuwt IBM de SAP-infrastructuur van Audi, dat gevestigd is in het Duitse Ingolstadt. Dat gebeurt door het consilideren, standaardiseren en virtualiseren van servers. Audi's nieuwe SAP-infrastructuur wordt gebouwd op IBM Power 7 servers en IBM DB2 databases, die taken uitvoeren op het gebied van dataopslag en archivering.
De SAP-software wordt dan vanuit een private cloud aangeboden. De infrastructuur wordt aangeboden vanuit Audi's datacenters en wordt onderhouden door IBM.
SOA
Audi en IBM werken al jaren samen. In 2007 bouwde IBM een service oriented architecture (soa) voor de autofabrikant. Hierbij werd een enterprise service bus (esb) op basis van IBM Webpshere middelware ontwikkeld.
De nieuwe soa en cloudomgeving van Audi maakt deel uit van het plan ‘Strategie 2015', waarbij de autofabrikant de jaarlijkse productie van auto's wil opschroeven van 900.000 naar 1,4 miljoen auto's.
EMC
Audi gebruikt naast IBM meer merken in zijn datacenter. Zo wordt voor de virtuele infrastructuur en dataopslag de nieuwste producten van EMC gebruikt, aldus Klaus Straub, cio van Audi.
Verstandig besluit van Audi. Private clouds zijn de enige manier om de kwaliteit zelf te kunnen blijven waarborgen, vooral waar het SAP systemen betreft.
Oei… klinkt mooi maar ik zie alleen een software app vendor (SAP), hardware & services center (IBM) en een klant datacenter (dus Audi is zelf verantwoordelijk voor het DC onderhoud). M.a.w. bij een potentieel probleem als iets misgaat zie ik drie partijen naar elkaar wijzen met Audi als de uiteindelijke dupe. IT solutions zijn in mijn optiek zo goed als de zwakste communicatieschakel, dus wellicht zijn alle afzonderlijke onderdelen weliswaar van hoge kwaliteit, maar het is maar afwachten hoe het gaat in de operatie. De KISS – methodologie lijkt me in dit scenario uitgesloten. Good luck Audi ! You’ll need it I’m afraid.
@Greywood
Vele bedrijven (Shell, Philips, Heineken) hebben hun SAP infrastructuur al ge-outsourced en zijn daarbuiten ook nog eens afhankelijk van een waslijst aan leveranciers die producten leveren op het gebied van database, middleware, tax-software, compliancy, etc. etc. Het feit dat Audi bewust voor heeft gekozen voor een eigen DC is juist erg significant in een tijd waar CIO’s er massaal voor kiezen om out te sourcen.
Voor deze driehoeksrelatie hebben ze een oplossing bedacht; Service Integrator. Zo lang niet duidelijk is wie deze rol op zich neemt, zou ik voorzichtig zijn met uitspraken over samenwerking tussen de diverse partijen…
Idd zeer wijs om de hardware in datacenter te houden die niet ook het beheer doet, als de partner dan niet bevalt stekker er uit en nieuwe partner zoeken, of zelf weer gaan doen. Probeer maar eens te switchen als je hardware bij de zelfde partij staat als die het beheer doet.
Waar is het ‘cloud’-deel hier? Datacenter is van Audi, IBM doet stuk van het beheer en SAP levert de applicatie. Audi zal zelf wel een groot deel van het (functioneel) applicatieonderhoud blijven doen. Volgens mij is dit gewoon een traditionele outsourcing deal, waarbij alleen het woord ‘cloud’ wordt toegevoegd om het spannend te laten klinken.
@ Allen, begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal machtig mooi, echter is het een gouden regel: Hoe meer schakels hoe meer kans op breuk. Mijn eigen ervaring is dat het heel vervelend kan zijn als er een significant probleem optreedt en geen van de partijen verantwoordelijkheid denkt te hebben. Gewoon menselijk… en het komt vaker voor dan dat je zou verwachten en in zo’n geval is de eindklant altijd de dupe.
P.S. overigens wel een kanttekening, de opmerking van Arthur over makkelijk wel of niet kunnen switchen bij een provider wissel lijkt me er eentje voor de contractbesprekingen vooraf en de voorwaarden. Bovendien lijkt het me voor de consument van vandaag belangrijker dat je je data netjes terugkrijgt om die dan vervolgens ergens anders te kunnen stallen. Dus zelf een DC hebben zie ik niet als een voordeel echter alleen maar als overhead. Ik kan me niets voorstellen bij deze oplossing als Audi zelf ook nog eens eigenaar van de harware is, want dan is inderdaad het “cloud” concept ver te zoeken.