Mensen die actief zijn op sociale netwerksites moeten niet zomaar al hun persoonlijke foto’s en bezochte evenementen, zoals feestjes, online zetten. De baas of potentiële werkgevers kijken steeds vaker mee. Dat kan bijvoorbeeld een sollicatie nadelig beïnvloeden. Dit zegt Steven Brobst, chief technology officer (cto) bij Teradata, leverancier van datawarehousing en business intelligence (bi) oplossingen.
Volgens Steven Brobst moeten gebruikers heel voorzichtig zijn met wat ze plaatsen op sociale netwerksites, zoals Facebook. 'Dat is nog belangrijker dan je site te beschermen tegen hackers en malware. Je zet toch ook niet alles over jezelf op een publieke reclamezuil? Dan moet je dat ook niet doen op een sociale netwerksite.'
Volgens Brobst zijn er al gevallen bekend dat mensen zijn ontslagen omdat ze informatie op Facebook hebben gezet die werkgevers niet leuk vinden. Tijdens een sollicitatiegesprek kan het dan misgaan, aldus Brobst, die refereert aan een kennis die dit overkwam. 'De manager vroeg aan de sollicitant of hij de Facebookpagina van de sollicitant mocht bekijken. Daaruit bleek aan de hand van foto's dat de sollicitant wel heel veel feesten bezocht. Dat was het einde van de sollicitatie.'
Coca-Cola Facebook
Aan de andere kant is informatie, die bijvooebeeld op Facebook staat, weer interessant voor bedrijven en overheden. Bijvoorbeeld wat Facebookgebruikers van bedrijven of producten vinden. Die gegevens kunnen worden ingezet voor zaken zoals ‘brand monitoring'. Of voor de marketing van nieuwe producten waarbij online gebruikers op kunnen reageren. Bedrijven hoeven daardoor geen grote marketingonderzoeken te doen. Door feedback van online gebruikers kunnen bijvoorbeeld dan adviesprijzen voor producten worden vastgesteld. Brobst noemde als voorbeeld de Coca-Cola Facebook-site, waar een paar miljoen Favebookgebruikers lid van zijn. 'Deze site is door fans opgezet. Coca-Cola bemoeit zich er inhoudelijk niet mee, maar bekijkt wel de activiteiten en wat de gebruikers van het merk vinden.'
Waarom denken jullie dat ik hier niet met mijn volledige naam post? Denken jullie nu echt dat ik mijn baas laat weten hoe ik over hem denk? Ik vertrouw hem zo ver als ik hem kan gooien, en dat is niet ver. Ik ga toch zeker geen informatie over mijn privéleven geven aan iemand die er constant op uit is om me te naaien en voordeel van me te trekken?
Op zich zijn het voor de hand liggende verschijnselen die in het artikel beschreven worden.
Het enige wat nog wèl telt is de mate van bewustheid van de gebruikers van sociale media. Nog stééds eigenlijk.
Ik heb in ieder geval als principe dat ik voorlopig stelselmatig dingen NIET onder mijn eigen naam doe op het web. Dat kan op allerlei manier een hoop onvoorspelbare problemen voorkomen. Zo te zien geldt dat voor iedereen hier.
De heer ‘RV’ zal i.h.a. tot de ‘complottertjes’ gerekend worden. En leve het Nederlands trouwens.
Weet je wat hier ook het probleem is? Het nieuwe werken…. Dat wil dus zeggen dat privé en werk in elkaar opgaan, en niet meer gescheiden worden. Het lijkt er steeds meer op dat je werkgever je hele privéleven wil kennen, en dat je 24/7 met je werkomgeving bezig moet zijn. Ik bedoel niet noodzakelijk met werken, maar met je sociale omgeving uit je werk. Verplichte borrels, samen dagen op survivaltocht. Daarom wil zo’n werkgever je privéleven niet meer onafhankelijk zien van je werkprestatie. Echt verschríkkelijk vind ik dat, en het lijkt steeds erger te worden!!
@Pat
Dan kan je als sollicitant ook gewoon zeggen ‘dat is privé en hou ik liever voor mezelf’.
Nee dat kan je dus niet gewoon zeggen. Het ligt natuurlijk aan wie de ‘baas’ is op de arbeidsmarkt op dat moment. Echter als er banen tekort zijn, kun je ook afgewezen worden als je daar geen toestemming voor geeft. Jij denkt misschien ook dat je ‘gewoon’ kunt zeggen dat je niet op de Kerstborrel komt? Blijf dromen!