De wereldwijde pc-markt kreeg in het eerste kwartaal van 2011 te maken met een lichte terugval. Vooral de verkoop in West-Europa was zwak, alleen Lenovo deed goede zaken. Dat maakt het onderzoeksbureau Gartner bekend. Het gaat overigens alleen om de verkoop van desktops, notebooks en netbooks. Verkoopcijfers van tablets worden door Gartner in het onderzoek niet meegenomen. Maar door de populariteit van tablets neemt de vraag naar goedkope notebooks en netbooks wel af. Consumenten zijn volgens Gartner niet meer geïnteresseerd in laaggeprijsde pc’s, maar in tablets en andere consumentenelektronica zoals smartphones.
HP is marktleider in de EMEA-regio, ondanks dat het bedrijf zijn pc-verkoop met 9,3 procent zag dalen maar vijf miljoen eenheden. Het marktaandeel van HP zakte met 1,4 procent naar 19,2 procent. Acer kreeg het eerste kwartaal van 2011 de meeste klappen. De verkoop van Acer-pc's nam in de EMEA-regio met 11,1 procent af. Acer heeft nu in de EMEA-regio een marktaandeel van 18,9 procent. Dell zag de verkoop met 7,3 procent dalen naar 2,32 miljoen eenheden en heeft nu een marktaandeel van 8,9 procent. Asus zag de verkoop met 10,8 procent dalen en heeft een marktaandeel van 5,1 procent.
Lenovo is de grote winnaar van het eerste kwartaal van 2011. De Chinese pc-leverancier zag de verkoop met 7,2 procent toenemen naar 1,3 miljoen eenheden. Het marktaandeel van Lenovo is nu 5,1 procent. Lenovo deed volgens Gartner goede zaken door zijn pc's scherp te prijzen.
Wereldwijd
HP zag zijn de pc-verkoop met 3,4 procent dalen maar is nog steeds wereldwijd marktleider met 17,6 procent marktaandeel. Acer zag de verkoop van zijn pc's kelderen met 12,2 procent en heeft een marktaandeel van 12,9 procent. Op nummer drie staat Dell dat zijn pc-verkoop wereldwijd 2,2 procent zag dalen. Dell heeft nu een marktaandeel van 11,9 procent.
Lenovo zag de verkoop van pc's toenemen met 16,6 procent en heeft nu een marktaandeel van 9,7 procent. Ook Toshiba deed goed zaken. De verkoop van Toshiba-pc's steeg met 5,3 procent en het Japanse bedrijf heeft nu een wereldwijde marktaandeel van 5,7 procent.
in plaats van tablets kan ook gewoon de iPad gezegd worden… de impact van andere modellen is namelijk verwaarloosbaar…
Netjes dat gewoon tablets gezegd wordt, want de impact zal juist groterder worden met de nieuwe meer bruikbare tablets zoals met Android 3+ en Windows 8.