Was uitsluitend technische kennis tot voor kort voldoende om als it'er te kunnen functioneren, de moderne it'er is behalve vakbekwaam ook klantgericht, communicatief, leergierig en een persoonlijk netwerker. Een optimaal functionerende it-afdeling met competente it'ers zorgt ervoor dat interne afdelingen goed ondersteund worden.
Ict-problemen zijn voor de meeste bedrijven een ware nachtmerrie. In het ergste geval ligt een bedrijf helemaal stil en kunnen de werknemers naar huis. Gelukkig komen door goed it-beheer problemen van deze omvang slechts sporadisch voor, maar ze tonen wel glashard aan hoe afhankelijk bedrijven zijn van hun ict-infrastructuur.
De it-afdeling is meer dan ooit de ruggengraat van elke organisatie. De infrastructuur moet up-to-date zijn om de concurrentie voor te blijven, maar ook om flexibel in te kunnen spelen op vragen vanuit het bedrijf. Steeds vaker is de it'er dan ook nauw betrokken bij de bedrijfsvoering en fungeert als gesprekspartner voor zowel het management als de verschillende interne afdelingen.
Afstemming vraag en aanbod
Het is dus noodzakelijk dat er een goede afstemming is tussen de vraag vanuit de organisatie en het aanbod van de it-afdeling. Niet zelden wordt de it-afdeling als interne dienstverlener gezien, waarbij ook Service Level Agreements sla's) worden afgesloten. Deze 'gedwongen interne winkelnering' bij de it-afdeling, al dan niet met sla's, is voor iedereen binnen een bedrijf uitermate frustrerend als het it-aanbod niet is afgestemd op de vraag.
Communicatie is voor de it'er dan ook het sleutelwoord. Niet alleen om de vraag te inventariseren, maar ook om mee te denken, waar nodig te assisteren en om (strategische) it-keuzes toe lichten. Steeds vaker moet de it-afdeling ook verantwoording afleggen over budgetten en uitgaven. Naast de beheerkosten in de vorm van Total Cost of Ownership (tco) is er vanuit bedrijven steeds meer aandacht voor de Return On Investment (roi); wat levert deze it-investering het bedrijf op?
Hoge eisen
Het is duidelijk dat it als onmisbaar bedrijfsonderdeel volwassen en professioneel is geworden. Directies hebben behoefte aan het flexibel inzetten van it-resources, terwijl kennis en continuïteit voorop blijven staan. Daarnaast zijn interne afdelingen en eindgebruikers veeleisender geworden en verwachten een bepaald serviceniveau. Op strategisch niveau moet de it-manager lastige keuzes maken zoals: kiezen we voor een standaardoplossing of toch voor maatwerk, installeren we applicaties op iedere werkplek of gaan we gebruik maken van thin clients of misschien wel van een Software as a Service (SaaS)-oplossing. Dan is er nog de wens om steeds sneller in te springen op
ontwikkelingen en dan het liefst proactief in plaats van traditioneel reactief.
Kennis en expertise
Het is duidelijk dat aan it-afdelingen hoge eisen gesteld worden. Maar dat geldt ook voor de it'ers op die afdelingen. Was vroeger affiniteit met automatisering voldoende om er te mogen werken, tegenwoordig is er een heel eisenpakket en is gedegen ict-kennis noodzakelijk, het liefst aangetoond met behaalde certificaten. Eenmaal in een bepaalde functie moet de it'er zich blijven ontwikkelen. Binnen bedrijven is er immers steeds meer vraag naar specialisten in plaats van naar generalisten en is het steeds lastiger om intern de it-expertise op peil te houden. Ook al is die expertise in voldoende mate aanwezig bij een it'er, dan kan het zijn dat hij of zij tekortschiet als het aankomt op sociale en communicatieve vaardigheden. De alwetende, eigenwijze it-nerd van vroeger heeft namelijk plaats gemaakt voor de nieuwe it'er.
De nieuwe it’er
De nieuwe it'er – of hij of zij nu architect, software developer, netwerkbeheerder of helpdeskmedewerker is – moet niet alleen een passie hebben voor techniek, maar ook uitstekend met mensen overweg kunnen en oog hebben voor de bedrijfsbelangen. Techniek is niet langer een doel, maar een middel om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. De nieuwe it'er beschikt tenminste over de volgende vijf vaardigheden:
Vakbekwaam Diploma's en certificeringen tonen aan dat de it-er beschikt over voldoende theoretische kennis. Die kennis is essentieel om in de praktijk goed te kunnen functioneren, vormt de basis voor het ontwikkelen van oplossingen en helpt bij het voorkomen en diagnosticeren van problemen. De gepassioneerde it'er houdt van zijn vak, is professioneel en probeert zichzelf doorlopend te verbeteren.
Klantgericht De it'er heeft te maken met verschillende klanten, van medewerkers en afdelingshoofden tot de algemeen directeur. Die klanten vragen allemaal een eigen benadering en verschillende oplossingen. De moderne it'er schakelt moeiteloos tussen de verschillende klanten, lost problemen zo snel mogelijk op en probeert nieuwe vragen of problemen te voorkomen. De it'er vertaalt de bedrijfsstrategie naar ict-oplossingen en een infrastructuur en denkt proactief mee.
Communicatief Juist omdat it steeds meer de ruggengraat vormt van bedrijven en verweven is in de hele organisatie, worden it-projecten steeds complexer. Communicatieve vaardigheden zijn essentieel om goed in projecten te kunnen participeren, te luisteren naar de klant en (strategische) keuzes toe te lichten.
Leergierig Het is niet voldoende dat een it'er een cursus volgt als de baas daarom vraagt in het jaarlijkse functioneringsgesprek. De moderne it'er is leergierig, signaleert zelf welke kennis en vaardigheden hij of zij nog tekort komt en wil vanuit een eigen interesse bijblijven.
Netwerker Het is voor een it'er onmogelijk om alle ontwikkelingen op de voet te volgen en daarom is het noodzakelijk dat hij of zij kan terugvallen op de kennis en ervaring van directe collega's en andere experts. De nieuwe it'er ziet dus het belang van netwerken, is bereid om erin te investeren en gebruikt de kennis van het netwerk om klanten beter van dienst te kunnen zijn.
Als je de recente gevraagde profielen bij ICT vacatures leest en zeker die van freelance opdrachten, dan zie het verhaal van de auteur meteen terug. In krappe markten moet je ook nog eens concurreren met collega’s, waardoor je het inderdaad maar moeilijk redt zonder netwerken ook al ben je nog zo goed in je vak.
Misschien dat wij maar enkele collega’s hebben die ruim aan alle eigenschappen voldoen (of die indruk kunnen wekken), maar die hebben dus wel werk en opdrachten.
Je moet als ZZPer ook nog eens een goede ondernemer zijn.
Dat is in mijn geval iig niet zo’n heel sterk punt.
Ik ben het grotendeels niet eens met dit artikel.
Vakbekwaam
Hiermee zal je een groot deel van de jongere ITers uitsluiten omdat ze nog niet de ervaring op hebben gedaan die vakbekwaamheid als gevolg heeft. Als je leergierig bent, secuur werkt en communicatief vaardig bent, dan komt de vakbekwaamheid vanzelf.
Waar het hier vaak fout gaat is dat er verwacht wordt dat iedere ITer alles kan. Dit vind ik een onjuiste verwachting gezien ik een printermonteur niet snel zal vragen een Citrix farm in te richten en vice versa.
Om bekwaam te zijn zal je een specialisatie moeten kiezen en hierin bekwaam worden/zijn. Voor andere werkzaamheden zal goede communicatie en de intelligentie om concepten te begrijpen om de hoek komen kijken.
Zoals Maarten zelf schreef, een ITer is niet een alles-kunner. Met de huidige hoeveelheid technologiën in de IT en de snelheid waarmee van de evolutie in de IT is dit simpelweg onmogelijk.
Klantgericht
Een IT Professional is met definitie klantgericht. IT is een dienstverlenende tak van sport, dus je kan niet om de klant heen.
Communicatief
De jongere generatie IT-ers is tegenwoordig redelijk communicatief. Als deze IT-Pro’s tegen het stereo-type van een “nerd” aan gaat houden dan zul je zien dat op het grootste deel dit stereo-type niet meer van toepassing is. Natuurlijk blijven er altijd ITers die communicatief niet zo vaardig zijn… hetzelfde heb je ook met managers! Managers die goed de business naar techniek kunnen vertalen en vice versa, maar hun medewerkers zien als resources waar ze “gebruik” van kunnen maken.
Ook andersom, echte “people managers” die weer minder goed zijn in het vertalen van de business naar de techniek.
Leergierig
Hier heeft Maarten een goed punt. Vooral in het begin van een loopbaan zal er veel geleerd moeten worden. Pas na de loop van tijd wordt er ervaring opgebouwd en zal het leren gemakkelijker komen omdat de meeste concepten vaak lijken op eerder geleerde concepten en/of technologiën.
Netwerker
Dit is absoluut handig, maar totaal niet noodzakelijk.
Er zijn genoeg goede ITers bij bedrijven die je een opdracht geeft en dit nagenoeg perfect wordt uitgevoerd en gecommuniceerd. De gebruiker cq organisatie is blij omdat het euvel is verholpen… het feit dat de ITer niet gezamelijk in de kantine zit bij de collegae van de administratie afdeling om gezellig te praten is misschien gewenst, maar niet noodzakelijk voor het goed uitvoeren van zijn/haar werkzaamheden.
Ik denk dat dit artikel een goede communicatie is richting (bijna)schoolverlaters zodat ze weten wat hun te wachten staat en wat de verwachtingen zijn van werkgevers en bedrijven naar hun toe. Verder denk ik dat het artikel is geschreven vanuit een detacherings-oogpunt, de “nieuwe ITer” (om de term te gebuiken) is voor de detacheerder overal inzetbaar en zal dus goed facturabel zijn…
Daarnaast zul je altijd ITers hebben die minder leergierig zijn, minder klantgericht, nog veel te leren hebben mbt communiceren, etc.
Hierbij wordt echter de focus gelegd op de zwakke punten. Als je het van de andere kant benaderd, en focus legt op de sterke punten van de persoon, dan is voor iedereen een baan of klus te vinden die bij de persoon past.
Alhoewel ik de strekking van het artikel heel goed begrijp, blijf ik toch met een vraag zitten:
Waarom zou iemand die aan al die eisen voldoet zich nog in de ICT sector storten? En dan doel ik nog niet eens alleen op het technische personeel…
Al die eisen alleen al vormen een goede reden voor studenten om vooral niet in de ICT te gaan, maar er is ook nog sprake van extreme conjunctuur gevoeligheid, oonvoorspelbare werktijden, het continu door blijven leren. Dit allemaal voor een relatief normaal inkomen.
Je zal ICT echt als roeping moeten zien wil je daar nog met “open ogen” voor kiezen.
Als Maarten alleen dit soort “nieuwe” ICTers zoekt heeft hij binnen de kortste keren ruzie in de tent;
iedereen weet het immers beter. Nee, doe mij maar een team van professionals met kennis en ervaring op verschillende gebieden, die kennis delen, naar elkaar luisteren, van elkaar leren en elkaar aanvullen en versterken. Zo’n team vormt eerder een “nieuwe” ICTer dan iemand in zijn uppie.
Het lijkt wel een stukje uit een personeelsadvertentie.
Ze zoeken altijd een teamspeler die ook in zijn eentje….
Een voetballer die goed is in schaken.
Een man die ook een vrouw is.
Een boekhouder die snapt hoe een versnellingsbak werkt.
Zulke mensen bestaan niet.
Echte teams hebben trouwens van elk 1 of 2, geen 11 keepers die ook goede aanvallers zijn.
@Knutsel, ze bestaan wel hoor, maar slechts in zulke beperkte mate dat je daar geen bedrijfsvoering op kunt bouwen.
Wat teams betreft heb je net als hk ook voledig gelijk
Vakbekwaam; check
Klantgericht; check
Communicatief; check
Leergiering; check
Netwerker; check.
Wow, op al deze gebieden een ruime plus (of zelfs nog meer). Met als bonus veel ervaring, vrijwel alles al een keer meegemaakt, alle wielen al opnieuw uitgevonden en als klap op de vuurpijl, niet eens zo duur!
Waarom dan toch niet aangenomen….? hmmm, oh ja, leeftijd >45 en dat schijnt om een of ’t andere vage reden een doodzonde te zijn. Stel je voor dat de nieuwe (oude) IT-er doorheeft dat er soms ‘vuile’ spelletjes gespeeld worden met human capital, dat kunnen de heren managers natuurlijk niet hebben, toch?