Cio’s bepalen in sterke mate wat de digitale pot binnen een organisatie schaft. Dat is slim aan de achterkant: je wilt geen technologietombola ondersteunen. Maar aan de voorkant heeft het niet langer zin om als een Kim Jong-il standaarden te dicteren. Gebruikers willen hun eigen notebook of smartphone kunnen kiezen. En zijn bereid er ook zelf aan mee te betalen. BYO staat naast 'bring your own' dan ook voor 'buy your own'. Het is inmiddels zowel een technische als levensstijltrend.
Er zijn 1001 redenen waarom BYO niet handig zou zijn. Of zelfs gevaarlijk. Maar het is vechten tegen een trend die niet meer is te stoppen. BYO is voor volwassenen waarmee je normaliter afspraken kunt maken. Zo heeft KLM IT4ME , dat meer vrijheid voor gebruikers biedt die zich als volwassen werknemers gedragen.
Maak verschil tussen customization and consumerization. ‘Customization’ bestaat uit maatwerk als aanpassingen op ‘standaard’ erp. Deze ‘vermaatwerking’ is bij velen echter doorgeschoten. Dit wordt nu erkend en veelal aangepakt met applicatierationalisatie en consolidatie van infrastructuur. ‘Consumerization’ draait om het accepteren dat de werelden van consumenten- en zakelijke technologie versmelten. Je kunt er als bedrijf je voordeel mee doen: door BYO laat je mensen werken met de spullen waarmee ze al bekend zijn en daardoor dus productiever werken.
Upgrade user experience! Voor het veilig toegang geven tot bedrijfse-mail en achter-de-firewall applicaties zijn er tal van oplossingen. Deutsche Bank bijvoorbeeld gebruikt Good for Enterprise en staat gebruikers nu toe om hun iPhone te gebruiken. Er komen steeds meer oplossingen om gebruikers te ondersteunen in de toegang tot bedrijfskritische systemen. Tel daarbij op dat enterprise social media in opkomst is en er steeds meer selfservice komt zoals wiki’s, waardoor gebruikers geen beroep meer hoeven te doen op de traditionele servicedesk. Het resultaat is een omgeving die een totaal andere user experience oplevert dan het klassieke servicemodel. Dat is maar goed ook, want de werplek is weliswaar een fractie van het totale it-budget, maar weegt het zwaarst in het imago van de it-afdeling.
Impact op outsourcing niet onderschatten. Veel bedrijven besteden de werkplek uit. Die trend is logisch: cloud, VDI, UC en andere trends kun je aan experts overlaten. De werkplekuitbesteders zullen daar veel beter op moeten inspelen, evenals de inkoopafdelingen van aanbesteders. Je kunt anno 2011 niet een oude rfp uit de kast trekken om de markt mee op te gaan. Je moet als vragende partijen het uiterste kunnen verwachten van een service provider in de reis die je wilt maken. Het motto ‘het bestaande, maar dan goedkoper’ leidt tot niets. Zelf moet je in staat zijn je wensen duidelijk te formuleren. Het kan wellicht allemaal (nog) goedkoper, maar dat is dan het resultaat van zo’n transformatie en niet door kaasschaven.
Innovatie kan soms heel simpel zijn. Ik heb de Getromaat gezien bij Getronics in Houten: een soort omgebouwde snoepautomaat. Waarom zou je bestellen via een interne catalogus om het dagen later pas te krijgen, wanneer je onderdelen en apparatuur ook zo uit de automaat kunt trekken? Personeelspas erdoor en hup je hebt gelijk wat je nu nodig hebt. Hoe simpel kan het soms zijn!
Volgens mij is BYOD niet tegen te houden, tenzij je jongeren weert in je organisatie. Mijn mening is dat organisaties zich meer moeten gaan richten op het creëren van een veilig platform waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, informatie en kennis kunnen delen, zoiets als Sharepoint dus.