Apple’s besturingssysteem iOS is heer en meester op de tabletmarkt. Het bedrijf van Steve Jobs blijft de komende jaren de markt voor tablets domineren. Enig serieuze concurrent op het gebied van besturingsystemen is het Google Android-platform, dat nog een inhaalslag moet maken. Op het gebied van hardware is Samsung de enige serieuze concurrent van Apple, dat eveneens een inhaalslag moet maken. Dit meldt onderzoeksbureau Gartner.
In 2010 werden er nog 17,6 miljoen tablets verkocht, aldus Gartner. Veel daarvan zijn van Apple. Dit jaar neemt de vraag naar tablets toe en worden er in totaal 70 miljoen tablets verkocht. Apple heeft in 2011 een marktaandeel van 69 procent, aldus Gartner. In 2012 neemt de vraag nog verder toe, er worden dan 108 miljoen tablets van verschillende merken verkocht, onder andere in het bedrijfsleven. Dat heeft weerslag op het marktaandeel van Apple. In 2015 zakt het tabletmarktaandeel van Apple naar 47 procent.
Gartner zegt dat Google Android-tablets nu een marktaandeel van 20 procent, maar in 2015 is dat gestegen naar 39 procent. Google's Android-besturingssysteem domineert dit jaar de smartphone-markt. Android is voor tabletmakers die zelf geen besturingsysteem hebben een interessante oplossing. Zo levert Acer tablets die werken op Android- en Windows-besturingssystemen.
RIM Playbook
Op de derde plaats van besturingsystemen staat het QNX-platform van Research in Motion (RIM), leverancier van de PlayBook-tablet. Dit besturingssysteem heeft een marktaandeel van 5,6 procent en stijgt in 2015 naar 10 procent. Volgens Gartner heeft RIM veel tijd nodig om voldoende ontwikkelaars aan te trekken die applicaties op het QNX-platform willen bouwen. Het zijn vooral bedrijven die al klanten zijn van RIM die eventueel interesse hebben in de PlayBook-tablets, aldus Gartner. Overigens ondersteunt PlayBook ook Android.
Samsung
Wat hardware betreft domineert Apple ook de tabletmarkt. Zo wist Apple bij de introductie van iPad2 in één weekend ruim 1 miljoen iPad 2-exemplaren te verkopen. Rivaal Samsung deed er ruim drie maanden over om een miljoen Galaxy Tabs te verkopen. Gartner verwacht een matige groei van Samsung Galaxy Tabs. Dat komt mede doordat Apple de iPad 2 scherp geprijsd heeft.
Maar Samsung is wel een serieuze concurrent, zo benadrukt Gartner. Het Koreaanse bedrijf heeft drie verschillende tablets met het Android-besturingsplatform in de aanbieding. Zo is de nieuwe Samsung 10,1 inch-tablet bijna net zo dun als de iPad 2. Samsung moet zich niet alleen onderscheiden tegenover Apple, maar ook tegenover concurrenten Motorola of HTC, bijvoorbeeld op het gebied van gebruikerssvriendelijkheid. In juni 2011 komen weer nieuwe Samsung-tablets uit, dat is ruim twee maanden na de introductie van de Apple iPad 2.