Het ministerie van Algemene Zaken besteedt via het programmabureau OT2010 een cluster apart aan. Het gaat het om het cluster ‘14+ netnummer’. Eerder kondigde OT2010 ook al aan dat het cluster Telecomintegrator (telefooncentrales) losgekoppeld werd van alle overige aanbestedingen, die het programmabureau doet namens alle ministeries, behalve Defensie.
OT2010 zal deze zomer een aanbesteding uitvoeren voor de zogenaamde ‘14+ netnummer'-reeks. Het besluit daartoe werd onlangs door de OT2010-stuurgroep bekrachtigd. Opdrachtgever is het ministerie van Algemene Zaken, dat eigenaar is van de 14+ nummerreeks. Onlangs werd namens het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ook al besloten om het cluster Telecomintegrator los aan te besteden.
Uitsplitsen
De 14+ netnummers werden in eerste instantie geschaard onder de clusters Inbound en Vaste telefonie. Doordat er een zware nadruk ligt op spraakherkenning, is besloten tot een apart cluster. Bovendien is het cluster Inbound gericht op grote hoeveelheden inkomend verkeer die op één platform moeten worden afgeleverd, terwijl bij 14+ netnummers dit verkeer uitgesplitst moet worden naar alle individuele gemeenten.
De aan te stellen leverancier wordt verantwoordelijk voor het routeren van gesprekken op basis van 14+ netnummers, waarbij interactive voice respons (ivr)-technologie wordt gebruikt. De leverancier moet gementeen die reeds met 14+ netnummers werken migreren, alsook nieuwe gemeenten die deze functionaliteit gaan invoeren.
Looptijd
OT2010 overwoog in eerste instantie om het cluster op te delen in twee percelen: netwerk en ivr. Doordat samenwerking tussen twee leveranciers op probleem zou kunnen stuiten, ziet het programmabureau hier van af. De looptijd van het contract bedraagt drie jaar, met maximaal vijf verlengingen van een jaar.
OT2010 is het gezamenlijke aanbestedingsproject voor telecomdiensten bij de (semi-)overheid, waaraan ruim tweehonderd instellingen deelnemen. Vijf onderdelen zijn inmiddels aanbesteed: mobiele telefonie, mobiele apparaten (EUD: end-user devices), inbound-diensten (klantcontactcentra), sms-gateway (onderdeel van het cluster mobiele telefonie) en vaste telefonie.
14+, ivr en spraakherkenning
14+ netnummers worden gebruikt als herkenbare telefonische ingang voor burgers naar gemeenten. Door het kiezen van 14, aangevuld met het netnummer waaronder de gemeente valt, wordt men doorgeschakeld naar de desbetreffende gemeente. Omdat gemeentegrenzen meestal niet samenvallen met netnummergebieden, is er als regel nog een tussenstap nodig. Op basis van spraakherkenning geeft de beller precies aan welke gemeente gebeld moet worden. De ivr-functionaliteit wordt niet gebruikt voor routering naar de juiste agenten of callcenters binnen gemeenten (skill-based routing). Reden hiervoor is dat het 14+ netnummer een generieke dienst is voor alle gemeenten en dat routering binnen gemeenten te specifiek is. Skill-based routing moet dan ook apart worden aanbesteed.