Bij het programma Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (mGBA) moet het onderdeel GBA-Verstrekkingen opnieuw worden ontwikkeld. De huidige versie kan namelijk niet voldoen aan de toekomstige eisen van de Basisregistratie Personen. Nieuwbouw van het huidige databasesysteem zou goedkoper uitpakken dan aanpassing van het huidige systeem. Minister Piet Hein Donner moet nog wel definitief instemmen met de nieuwbouw.
Minister Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties schrijft in een Tweede Kamer-brief dat hij nog advies heeft gevraagd aan de chief information officer (cio) van BZK en de stuurgroep mGBA over de gevolgen van nieuwbouw voor de planning, kosten en migratietraject. Na dit advies neemt hij een definitieve beslissing.
In de brief stelt hij dat het programma mGBA na onderzoek de voorlopige conclusie heeft getrokken dat nieuwbouw minder ingrijpend is dan het wijzigen van het huidige systeem. Dat onderzoek is ingesteld naar aanleiding van aanbevelingen die uit een Gateway Review van de mGBA naar voren zijn gekomen. Hierbij licht een beleidsteam in vier dagen tijd een ict-plan van allerlei kanten door.
Nieuwe ronde
Donner liet in het algemeen overleg met de Kamercommissie BZK doorschemeren dat bij een positief advies aankomende juni een selectietraject voor de nieuwbouw kan worden gestart. Voor deze besloten tender zijn acht marktpartijen in de race die vorig jaar juli een tweejarige raamovereenkomst (met optie tot verlenging) sloten in het kader van de ontwikkeling van de modernisering van de GBA. Het gaat om Atos Origin, Capgemini, Everest, InfoSupport, Ockham Group in samenwerking met Procura, Ordina, OV Software en Sogeti.
Tegenslag
Het project Basisregistratie Personen maakt deel uit van het stelsel van basisregistraties dat in de periode vanaf 2007 tot 2012 wordt ingevoerd. Deze basisregistratie moet de opvolger worden van de huidige GBA voor persoonsgegevens die sinds 1994 bestaat. Het vernieuwingstraject, dat al sinds 2001 loopt, krijgt echter keer op keer met tegenslag en budgetoverschrijdingen te maken. Sinds eind 2009 is er sprake van een herstart van de mGBA. Gemeenten moeten uiterlijk in 2015 het moderne GBA in gebruik hebben genomen. Er zou een budget van 67,3 miljoen euro voor de vernieuwing beschikbaar zijn.
Kernsysteem
Bij de herstart is gekozen voor een centrale database (GBA-Verstrekkingen: GBA-V), van waaruit de gegevensverstrekking plaatsvindt, en een kernsysteem (Burgerzakensysteem-Kern: BSZ-K), waarmee gemeenten hun berichten op gestandaardiseerde wijze aan het centrale GBA-V systeem kunnen doorgeven. Aan dat kernsysteem hangen gemeenten de Burgerzaken Modules, die de bedrijfsprocessen van gemeenten ondersteunen en via koppelvlakken informatie uit de BSZ-K halen.
Voor de ontwikkeling van onderdelen van de centrale database en de BSZ-K heeft het ministerie via een aanbesteding met acht marktpartijen raamcontracten gesloten. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de softwaremodule en moeten die zelf laten ontwikkelen. Het programma mGBA werkt nauw samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB), het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) en Stichting ICTU.
Koud een half jaar nadat de applicatie in gebruik is genomen moet het alweer opnieuw gebouwd worden omdat het niet voldoet. Dat de bouw van deze applicatie stroef is gegaan zou je een understatement kunnen noemen wat dat betreft beloofd dat veel goeds voor de toekomst.
Hopelijk dat ze deze keer wel een goede architectuur kunnen opzetten waarbij het relatief eenvoudig is om rekening te houden met veranderingen in het proces waarin deze applicatie moet voldoen.
ICT en overheid blijft een moeilijke combinatie. Zolang ze zich naïef als ze zijn laten leiden door aanbesteders die meer belang hebben bij uitloop en meerwerk zal deze digitale bouwfraude door blijven gaan.
ICT projecten binnen de Overheid moeten zoveel mogelijk geld kosten. Credo bij de Overheid “Geld opmaken, anders krijg ik volgend jaar mijn budget niet!” Het bedrijfsleven doet aan winst-maximalisatie. Dus helpt graag mee met het maken van kosten bij de Overheid. Win-win 🙂
advies@p.donner: pssst….Piet ..”fixed price”! Alvast bedankt!
Inderdaad, een half jaar na oplevering blijkt dat het pakket niet deugt! Dit lijkt toch op wanprestatie of in ieder geval slecht opdrachtgeverschap. Wat mij opvalt is dat de grootste leveranciers op dit moment die iets doen met GBA totaal niet in dit verhaal voorkomen. Alleen maatwerk partijen die niets – maar dan ook niets hebben met de GBA. Ben benieuwd wat het nu weer mag gaan kosten en hoeveel geld er al down the drain is gegaan. Ik zou zeggen: stekker uit het project in plaats van doorgaan of nieuw bouwen.
Formeer eerst maar eens een dreamteam van mensen die de dagelijkse praktijk van het GBA-gebruik snappen én het bestuursrechtelijke regime rondom de GBA helemaal doorgronden. Daarna pas ict-dienstverleners aan tafel zetten; en dan alleen mensen die kunnen bogen op concrete successen met de GBA (volgens mij dus niet de huidige ICT-dienstverleners).
@Belastingbetaler: probleem van fixed price is dat ze vantevoren exact moeten beschrijven wat er gemaakt moet worden, en dat biedt dus geen flexibiliteit tav voortschreidend inzicht. Dus je krijgt wat je gevraagd hebt met fixed price maar wat je niet voorzien hebt wordt gewoon weer uurtje-factuurtje tegen een leuk uurtarief 😉
Volgens mij hebben we hier te maken met een typische overheidsopdracht:
– Polderen, niet voor de beste oplossing gaan, maar de oplossing waar iedereen zich in kan vinden.
– Slechte opdrachtgeverschap, betrokkenen niet aanspreken op de kwaliteit die ze leveren.
– Onder tijdsdruk doorzetten, waardoor deliverables onvolledig zijn of niet het gewenste kwaliteitsniveau hebben.
– Besluitvorming door bestuurders die beperkte kennis van zaken hebben waardoor zij geloven in de onzin die programma- en projectmanagers ze voor spieglen.