Zorgautomatiseerder iSoft legt per 1 juli 2011 het cao-contract met de vakbonden CNV en FNV naast zich neer. De overeenkomst loopt op die datum af. Het bedrijf heeft besloten de cao-afspraken niet te verlengen om scherper te kunnen concurreren op het gebied van flexibele arbeidsvoorwaarden. iSoft leeft nog twee jaar de voorwaarden uit het huidige contract na voordat de nieuwe arbeidsvoorwaarden van kracht zijn.
iSoft claimt dat een cao in de zorg-ict niet meer van deze tijd is. Volgens de softwareleverancier genieten concurrerende bedrijven duidelijk meer voordelen wanneer ze bedrijfsafspraken flexibel en afgestemd op de behoeften van hun medewerkers kunnen aanpassen. Met deze maatregel wil iSoft dan ook meer flexibiliteit en bewegingsruimte voor de algemene arbeidsvoorwaarden bereiken.
iSoft gaat na beëindiging van het cao-contract de arbeidsvoorwaarden meer op het individu richten. Ook krijgen medewerkers meer eigen verantwoordelijkheid en de ondernemenigsraad meer zeggenschap, zo stelt het bedrijf.
Afwijkende afspraken
Volgens countrymanager Benelux Twan Weegels hebben de wijzigingen geen gevolg voor het huidige personeel. ‘De voorwaarden uit het cao-contract worden omgeschreven naar ons eigen bedrijfsreglement. Minimaal twee jaar zijn onze mensen verzekerd van deze voorwaarden. Daarna loopt dat gewoon door, alleen met instemming van de persoon zelf kunnen we per individu afwijkende afspraken gaan maken.'
Voor nieuw aan te nemen mensen zullen de wijzigingen wel merkbaar worden. Per aangenomen medewerker zal iSoft afspraken gaan maken over de arbeidsvoorwaarden. Volgens Weegels kan iSoft flexibeler zijn in de onderhandelingen en kan er meer afgeweken worden van de gangbare afspraken die in een bedrijfsspecifieke cao zijn vastgelegd. ‘Dat komt onze concurrentiepositie ten goede, want geen van onze naaste concurrenten valt onder een cao. Net als hen komen onze standaard arbeidsvoorwaarden ook te vallen onder het bedrijfsreglement.'