Het 'werken in de wolk' brengt ons allemaal nieuwe en slimme oplossingen waarvan we nog niet wisten dat we er behoefte aan hadden. Een globale markt is daarbij zeker een drijfveer, maar ook de mogelijkheid om deze oplossingen als dienst af te nemen helpt daarbij.
Sinds ik me richt op cloud ontmoet ik steeds meer mensen die slimme deeloplossingen hebben bedacht die het cloud concept versterken. Zo werk ik vanuit E~Office inmiddels samen met Dutch Cloud, die fysieke machines aanbiedt waarbij servers en opslag 100 procent van elkaar gescheiden zijn. Vooraf had ik nooit bedacht dat dat handig zou zijn. Het geeft echter een extra flexibiliteit die goed past bij de flexibiliteit die cloud oplossingen in het algemeen bieden. Je kunt op die manier een server huren voor de uren dat hij draait, maar ook snel omstellen naar een zwaardere of juist lichtere server. Of gewoon een nieuwe.
En deze week sprak ik met VIPSnet die persoonsgegevens loskoppelen van je identiteit en zo een inherent veilige oplossing biedt. Zij snappen dat je niks kunt doen aan al die bedrijven die een database aanleggen van de dingen die je doet, maar dat je zolang je de geheime sleutel om deze identiteit aan je persoongegevens bij je houdt er geen gevaar is. De SaaS dienst die ze hiervoor leveren is mogelijk dankzij de cloud.
Ook in onze eigen praktijk wist ik tot een jaar geleden nog niet dat we behoefte zouden krijgen aan het binnen dertig seconden aansluiten van een BlackBerry. Maar het instant karakter van beschikbare cloud diensten creëert dit verwachtingspatroon en de wereldwijde markt maakt het betaalbaar. Niet-functionele eisen dus, waar consultants betere combinaties mee kunnen maken.
Leuk is dat cloud computing deze diensten voor iedereen beschikbaar maakt. Kijk bijvoorbeeld naar Office365 dat Microsoft deze maand in bèta beschikbaar stelt. Nu kun je ook Office365 in je eentje afnemen, inclusief alle software die Microsoft in de cloud biedt. Voor ons insiders in kantoorsoftware is dat een grote stap vooruit, temeer omdat hiermee ook een eind is gekomen aan steeds maar nieuwe versies van software. Geen Exchange 2010 meer, maar Exchange Online. Eindelijk iedereen dezelfde, recente versie.
Toch lopen we met bedrijfssoftware blijkbaar nog schromelijk achter. Consumenten doen al veel meer in de cloud. Startende bedrijven investeren, heel logisch, niet meer in een eigen serverpark. Maar ook voor grote bedrijven komen cloud oplossingen binnen bereik. Slimme consultants hebben al tal van hybride scenario’s uitgewerkt om integratie met bestaande systemen mogelijk te maken. En ook de leveranciers zelf doen dat. Ook hier zie je in Office365 de snelle vooruitgang: het verplaatsen van gebruikersdata naar de cloud en weer terug is onderdeel geworden van de standaard dienst.
Is dit interessant voor gebruikers van it-diensten? Nee, cloud computing vind ik dan ook een onderwerp voor de aanbieders van software en it-diensten. Gebruikers van Iitdiensten maakt het niet uit. Als het maar goedkoop is, en snel, en flexibel, en functioneel, en altijd aan. Hoe je dat dan realiseert? Nou, met cloud computing!
Toch apart dat “Consumenten doen al veel meer in de cloud”. Klopt natuurlijk als een bus, en des te verbazingwekkender dat binnen bedrijven nog steeds tegengas wordt gegeven als de cloud in beeld komt. Die wereldwijde gereedschapkist biedt inderdaad hele nieuwe mogelijkheden. Het eigen kistje is nog wel een tijdlang handig, maar het echte werk gaat ‘echt wel’ richting cloud.
In een tijd waar datalekken aan de orde van de dag zijn en dankzij diverse (anti-terroristische) wetgevingen overheden inzage kunnen eisen kan je je afvragen of het verstandig is om je de gedeeltelijke of hele bedrijfsautomatisering in de wolken te tillen. Daarbij maak je ook nog eens afhankelijk van een partij die zo min mogelijk kosten mag maken en dus zoveel mogelijk via starre procedures alles beheerd.
Microsoft gaf onlangs al zelf aan om hierin een zorgvuldige keuze te maken. Innovatie en kostenreductie mogen dan wel aanlokkelijk klinken maar er zitten ook duidelijk keerzijden aan.
@Peter: De Patriot Act is relatief nieuw en heb je inderdaad op een andere manier te maken wanneer je in de cloud zit dan wanneer je on premise werkt. Dit is een onzekerheid, maar geen onveiligheid. Voor gebruik van dit soort wet- en regelgeving in het belang van de overheid denk ik dat je dit in perspectief moet zien van de dreiging waar je nu al aan bloot staat door servers in je kantoorgebouw onder te brengen. De snelheid van communiceren en handelen van de georganiseerde misdaad en de motieven die daaraan ten grondslag liggen lijkt me nog wat bedreigender dan de vrijheden die de overheid zich aanmeet.
Je moet deze onzekerheid dus in perspectief zien met je huidige onzekerheden, maar ook in relatie tot innovatie, flexibiliteit en kosten.
Gezien de grote namen (ook Nederlandse) die nu in de cloud stappen, denk ik dat er snel voldoende vertrouwen groeit in deze nieuwe manier van aanbieden en afnemen van IT-diensten.
@Jorn: mooi artikel, maar een paar vragen/opmerkingen heb ik er wel bij.
Eindelijk iedereen dezelfde versie (van software) zal bedrijven in problemen brengen, verwacht ik. Dat is volgens mij ook precies de reden dat WindowsXP en IE6 nog gebruikt worden. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Wordt het straks niet nog moeilijker om te switchen van IT dienstverlener (bijv CloudProvider)? Hoe krijg ik mijn server bij een andere provider die misschien wel een hele andere structuur kent een Xen variant vs een VMWare variant.
Allerlei diensten in de Cloud afnemen kan heel handig zijn, maar heb je dan nog zeggenschap over de structuur van je data? De belangrijkste asset van een bedrijf vormen de gegevens van het bedrijf en daar verliezen ze dan (nog meer) controle over. Voor office in the cloud zal dat niet zo’n probleem zijn, maar voor andere diensten?
En tot slot de Patriot Act (eind 2001) is niet zo heel oud, maar SaaS en CloudComputing volgens mij nog minder oud. Gegevens kunnen door een andere overheid veel makkelijker worden opgevraagd en dat is juist een probleem, en overheden zijn net als andere organisaties niet altijd te vertrouwen. Kijk maar naar het gemak waarmee alle gegevens van Rob Gonggrijp werden opgevraagd alleen maar vanwege het helpen publiceren. Kijk maar naar de wisselingen van de macht in de Arabische wereld, wat gaat de nieuwe overheid doen?
Nogmaals een interessant artikel, maar een paar kritische voetnoten mogen mijns inziens niet ontbreken.
Het punt is dat ondanks dat er hordes te nemen zijn, het een onvermijdelijk pad lijkt te worden. In de VS nemen overheidsdiensten al clouddiensten bij Google af, het gaat dus gewoon gebeuren.
Daarnaast veranderen de traditionele veiligheids en privacy problemen niet met cloud computing. Ze lijken meer op elkaar dan je denkt.
@Martin: Dank voor je reactie. Voordat je met een cloud dienst aan het werk gaat raad ik aan om vooraf een gesprek te hebben met de leverancier om duidelijk te krijgen welke extra kosten er bovenop de ‘vanaf-prijs’ komen. Vraag ook hoe je de data er weer uit kunt krijgen na beëindiging van de dienst. Daarna is het van belang om op papier terug te lezen hoe je dit begrepen hebt. Maar doe dat pas als de werking van de dienst ook helemaal duidelijk is: als de leverancier dit niet kan vertellen, is er weinig reden voor vertrouwen. Cloud computing wordt tenslotte verkocht als ‘ontzorgen’, maar voor de meeste klanten voelt het nog als een sprong in het diepe.
Het verdwijnen van de versie aanduiding in de server producten van Office365 zal denk ik geen bedrijven in problemen brengen. Dat migraties elkaar snel opvolgen of juist te lang uitblijven levert op dit moment in elk geval wel degelijk een boel problemen op.
Je kritische noten zijn terecht en welkom en vragen zeker om een aanpak. Maar het zijn in de meeste gevallen geen onoverkomelijke problemen of bezwaren.