De Nederlandse Spoorwegen hebben na een Europese aanbesteding een order van ruim tienduizend robuuste pda's geplaats bij het consortium HS Mobility. Dit bestaat uit de Zweedse pda-fabrikant Handheld Group en Sigmax, een Nederlandse leverancier van mobiele software voor het openbaar vervoer. Het contract heeft een looptijd van vjf jaar. Het grootste gedeelte van de pda's, die worden ingezet voor het lezen van de ov-chipkaart, zal in 2011 worden geleverd.
NS heeft gekozen voor de Nautiz PDA van Handheld, waarvan zesduizend eTicket Pro-versies zijn uitgerust met een rfid-module van Arcontia, leverancier van smartcardlezers. Het spoorbedrijf zet de apparatuur (Railpocket gedoopt) in voor (e-)kaartjesverkoop, het verschaffen van reisinformatie en het valideren van ov-chipkaarten. De keuze viel op de Nautiz PDA vanwege de prijs, de e-ticketingkennis van Arcontia en de ergonomische kwaliteit van het apparaat. De NS-medewerkers die met de pd's gaan werken, zijn betrokken geweest bij de selectie.
Details
De Nautiz eTicket Pro wordt geleverd met een 806 MHz-processor, een ingebouwde 3-megapixel camera met autofocus, een ingebouwde 2D imager, wlan, Bluetooth, 3G mobiele spraak- en datamogelijkheden en GPS. Het besturingssysteem is Windows Mobile 6.1 en het apparaat heeft 256 MB RAM en 512 MB ingebouwd Flash-geheugen. De pda heeft drie ingebouwde SAM (secure access model)-slots die onafhankelijk van elkaar parallel kunnen werken. De herlaadbare 4400 mAh Li-ion batterij biedt een batterijduur voor een volledige werkdag. Het transflectieve VGA-kleurenscherm en touchscreen zou ook buitenshuis een scherpe resolutie moeten kunnen bieden.
De geïntegreerde smartcardlezer van Arcontia ondersteunt NFC (near field communication) voor mobiele toepassingen, smart posters en tickets, waaronder zowel een passieve reader mode als een actieve peer-to-peer (p2p)-mode. De ingebouwde lezer voldoet aan de laatste e-ticketingeisen voor het openbaar vervoer en ondersteunt een ruim aanbod van contactloze standaarden, waaronder de volledige Mifare-familie.
We waren betrokken… We mochten kiezen tussen deze en een andere koelkast. Wat we ons voornamelijk afvroegen was waar we de frisdrank kwijt konden…
Beide apparaten zijn te groot en te zwaar…
idd waardeloos
Er staat dan ook de NS (lees:Commercie) heeft gekozen.
Niet het personeel, die indruk wilde men geven.
Maar goed, het personeel zit er weer een aantal jaren mee opgescheep. Zwaar log ding. Niet handzaam als je er de heledag mee moet werken.
Zijn er echt 10.000 conducteurs enz ? Ik zie ze nooit….