Het bedrijfsleven moet het gebruik van tablets, zoals Apple iPad, op de werkvloer ondersteunen, aldus analistenbureau Gartner. Tablets zijn volgens Gartner complementair aan notebooks en smartphones. Werknemers presteren beter als ze met tabletapplicaties werken, zo meldt de marktvorser.
Tablets zijn volgens Gartner complementair aan notebooks en smartphones. Verkopers presteren beter als ze met tabletapplicaties werken, aldus het onderzoeksbureau. Een aantal bedrijven ondersteunt werknemers met tablets. Zo krijgen honderdduizend IBM-werknemers voor het einde van 2011 op hun smartphone of tablet-pc toegang tot agenda-, contact-, mail- en andere kantoorapplicaties.
Smartphone
Gartner zegt dat het bedrijfsleven sneller moet inspringen op de vraag naar tablets voor zakelijk gebruik. Dat moet sneller gebeuren vergeleken met de adoptie van smartphones. Volgens Gartner zijn smartphones door het bedrijfsleven pas laat geadopteerd. Dat komt doordat smartphones een paar jaar terug gezien werden als een gadget voor het hoger management.
Later kregen cio's en managers door dat smartphones de productiviteit van werknemers verbetert, vooral door het gebruik van mobiele applicaties zoals e-mail. Veel werknemers, die geen smartphone van de zaak hebben, nemen hun zelfgekochte smartphones mee naar hun werk.
Apple iPad
Volgens Gartner kunnen cio's en ict-managers nu beter de komst van tablets, zoals de Apple iPad, omarmen. Daarvoor moeten ze beleid ontwikkelen om tablets en bijbehorende applicaties te ondersteunen. Veel professionals zijn volgens Gartner met name onder de indruk van de Apple iPad en de applicaties die verkijgbaar zijn bij Apple App Store.
De tabletapplicaties gebruiken ze zowel zakelijke als privé. De tablet is een aantrekkelijk apparaat om te gebruiken en heeft een lange batterijduur. Dat kan bijvoorbeeld een voordeel zijn voor verkoopafdelingen, aldus Gartner.
CRM
Volgens Gartner gaan verkopers meer met elkaar samenwerken en informatie uitdelen als ze gebruik maken van tablets. Later kunnen tablets ook ingezet worden voor customer relationship management (crm)-systemen voor ondersteuning van verkoop- en marketingafdelingen. Zo kunnen verkoopmanagers een tablet gebruiken voor businessanalyse en het volgen van verkoopcijfers, aldus het onderzoeksbureau.
Gartner verwacht dat in 2011 wereldwijd 69 miljoen tablets worden verkocht van verschillende merken. Deze tablets, met verschillende besturingssystemen zoals Android en Windows 7, worden naast retailketens steeds vaker ook via telecomaanbieders aangeboden. Het grotere aanbod leidt ertoe dat tabletprijzen gaan dalen.