Software-ontwikkelaars die eens buiten hun comfortzone willen programmeren, konden hun hart ophalen tijdens het 'Legacy Code Fest' dat Devnology organiseerde op woensdag 6 april. De platform-onafhankelijke stichting voor software-ontwikkelaars had zo'n twintig belangstellenden uitgenodigd om in een platform, taal, ontwikkelkit en besturingssysteem naar keuze een implementatie te maken van het oerspel Pong. Halverwege de bijeenkomst wisselden de ontwikkelaars van laptop, om zo een kijkje over de schutting te kunnen nemen.
'Ik ben Rein. Ik heb Pong in C# ontwikkeld. Dat doe ik normaal ook, maar het bijzondere is dat ik de xBox Kinect Controller voor de aansturing ervan heb gebruikt', zegt de spreker, terwijl hij met markeerstift zijn Pong-implementatie toevoegt aan de groeiende lijst op het white board.
'Demo!', roept één van de aanwezigen, die niet kan wachten totdat hij ziet hoe oerspel Pong met lichaamsbewegingen wordt aangestuurd. Pong was een van de eerste videospellen. Veel ontwikkelaars kennen het spel nog uit de jaren zeventig. In 1975 bracht Atari een console-versie uit waarmee het gestyleerde tennisspel op de televisie kon worden gespeeld.
Platform-onafhankelijk
De ontwikkelavonden van Devnology worden door deelnemers vaak gebruikt om 'buiten de eigen comfortzone te treden', vertelt voorzitter Freek Leemhuis. Sinds haar oprichting op 1 april 2009 organiseert de stichting elke maand één bijeenkomst, voor een kleine groep ontwikkelaars.
'Devnology is platform-onafhankelijk', vervolgt Leemhuis. De bijeenkomsten zijn volgens hem een gelegenheid om 'over de schutting te kijken': 'Je kunt naast een persoon gaan zitten die een taal beheerst die je wilt leren kennen, en op die manier een vliegende start maken.'
Python met Eclipse als IDE
Gelachen wordt er om de keuze van Michel: 'Ik heb een client-server applicatie van Pong gemaakt. Dat is natuurlijk totaal over-geengineerd', geeft hij toe. 'Maar het is ook een test. Normaal is prestatie een bottle neck bij client-server applicaties. Je zou het niet denken, maar voor Pong moeten ook nog aardig wat beeldframes verzonden worden.'
Mark oogst bewondering, wanneer hij vertelt over zijn ongebruikelijke combinatie van platform, taal, ontwikkelkit en besturingssysteem: 'Normaal ontwikkel ik in vi en C. Maar voor deze bijeenkomst dacht ik: laat ik eens Python pakken, Eclipse als ontwikkelomgeving en Windows als besturingssysteem.' Uit de zaal klinkt 'Ah … Mooi!', waarna een klein groepje ontwikkelaars in een spontaan applaus uitbarst.
Gebruikersconferenties
'Het is de bedoeling dat iedereen nu met elkaar gaat partneren', vertelt Leemhuis de aanwezigen. 'Maar als je het leuk vindt om aan je eigen code verder te werken, is dat ook goed.' De aanwezigen verdelen zich langzaam over de vier tafels die staan opgesteld in de ontvangstruimte van de sponsor van de avond. Overal onstaan geanimeerde gesprekken en wordt naar schermen gewezen. Een enkeling fladdert van laptop naar laptop en stelt overal vragen. Die worden vriendelijk beantwoord.
De avonden van Devnology zijn zo interactief mogelijk. Dat is ook één van de reden dat de stichting niet te groot wil worden, vertelt Leemhuis. 'De ontwikkelaars die op onze avonden komen, houden van discussie. Ze hebben veel ervaring en een sterke eigen mening. Het is zonde dat daar niks mee wordt gedaan tijdens standaard-gebruikersconferenties. Daar worden ze vaak gedwongen om te luisteren, terwijl ze negentig procent van de gepresenteerde informatie al kennen.'
Open Space Technology
Devnology heeft ook al drie keer een conferentie georganiseerd, maar dan volgens het principe van de Open Space Technology. 'Daarbij is er geen programma en de agenda is leeg', vertelt vicevoorzitter Pieter Joost van de Sande. 'De eerste sessie wordt besteed aan het invullen van de agenda. Een willekeurige bezoeker wordt aangesproken met de vraag: Wil je ergens meer over weten? Of wil je zelf iets vertellen? Personen kunnen een geeltje op het memobord plakken. Als er niemand naar je sessie komt, heb je pech gehad, en ga je naar die van een ander.'
Er zijn pizza's aangerukt, er zijn flesjes Jupiler en blikjes frisdrank. Twee ontwikkelaars testen de bediening van de innovatieve Pong-implementatie van Rein – die van de xBox Kinect – door via armbewegingen een partijtje te spelen. 'Hé, heb je nou opeens extra batjes toegevoegd?', roept één van hen. 'Hoe doe je dat?' Hij schuift haastig zijn stoel aan, om achter het beeldscherm van Rein mee te kijken.