De helft van de Amsterdamse ict'ers is extern ingehuurd. In 2010 lag dat percentage nog hoger, namelijk op 'meer dan 70 procent.' Waarnemend cio Johan Boomgaardt wil dit aandeel 'verder terugbrengen', maar het is onduidelijk hoe hij dat gaat doen.
'De externe inzet van ict'ers was vorig jaar meer dan 70 procent. Nu is het half – half. We willen dat verder terugbrengen', vertelde waarnemend cio Johan Boomgaardt tijdens een bijeenkomst op woensdag 30 maart 2001 van de raadscommissie Economische Zaken, Bedrijven, Personeel en Organisatie (EZP).
Verminderen
Deze uitspraak leidde tot grote verbazing bij de aanwezige raadsleden. 'Dat we meer dan 50 procent externe ict'ers in dienst hebben, wist ik niet. Dat het vorig jaar meer dan 70 procent was, hoor ik nu ook voor het eerst', zei PvdA-raadslid Verburg tijdens dezelfde bijeenkomst. Zijn collegaraadslid Ger Jager van de PvdA kwam tijdens de raadsvergadering van woensdag 6 april 2011 op het onderwerp terug. 'Hoe gaan we erin slagen het aantal externen te verminderen', vroeg hij ict-wethouder Eric Wiebes.
De wethouder ging echter niet op de kwestie in en beantwoordde slechts een deel van de vragen die raadsleden stelden tijdens de raadsvergadering. Desondanks werd zijn voorstel, om 4,1 miljoen euro te reserveren voor een ict-noodplan, unaniem goedgekeurd.
Noodplan
De 4,1 miljoen euro is nodig om de grootste technische ict-storingen bij verschillende diensten aan te kunnen pakken en om een veranderplan op te stellen. Daarnaast gaat de gemeente een projectenschouw houden: 'Er lopen honderden ict-projecten in Amsterdam. Van alle projecten die groter dan twee ton zijn of die een ingrijpende invloed hebben op de ict-infrastructuur, wordt de komende maanden in kaart gebracht of het verstandig is er mee door te gaan', vertelde Wiebes.
Van de 4,1 miljoen gaat zes ton euro naar extra uitgaven om het project Amsterdams Financieel Systeem (AFS) tussentijds te kunnen afronden. Oorspronkelijk was het plan dat uiterlijk 1 januari 2015 elk van de 32 organisatieonderdelen van de gemeente Amsterdam aangesloten moet zijn op Oracle JD Edwards EnterpriseOne. Begin februari 2011 werd het Uitvoeringsplan ICT stilgelegd, amper twee maanden nadat het gepresenteerd was.
Zoals Willem al aangeeft: zorg eerst dat je als werkgever marktconforme salarissen kunt bieden.
Het is natuurlijk heel vreemd dat je een IT-er geen marktconform salaris kunt bieden, maar wel voor een nog hogere prijs in kunt huren.
Wellicht dat overheden toch eens een wat kritischer naar hun manier van werken kunnen bekijken; voor bedrijven uit de profit-sector zouden in no-time op de fles gaan zo.
Ik vraag me vooral af waarom er zoveel externen worden ingehuurd. Zijn er intern geen resources beschikbaar?
Als het zo is dat de arbeidsmarkt voor kwalitatieve ICT’ers voornamelijk bestaat uit zelfstandig professionals, is het misschien wel niet mogelijk ze in loondienst te nemen. De professional staat immers centraal en bepaalt het type arbeidsrelatie.
De kosten van inhuur zijn nu vaak echter torenhoog, door de intermediairs die daar tussen zitten. Door zelfstandig professionals de mogelijkheid te geven rechtstreeks te worden ingehuurd, kunnen al veel kosten bespaard worden. Met gemak tussen de 15 en 25%.
Vanuit strategisch HRM oogpunt moet dan uiteraard nog wel gekeken worden of de rollen die de externe ICT’ers vervullen, niet dermate strategisch van belang zijn, dat als ze ‘wegvallen’ de continuïteit in het gedrang komt.
Het gebruik maken van een flexibele schil wordt steeds belangrijker, dus de opmerkingen dat het werken met externen minder ‘moet’ lijken mij per definitie onhaalbaar. Het gaat er veel meer om op welke rollen binnen de organisaties worden externen ingezet en waarom huren we ze eigenlijk in. Zijn ze intern niet beschikbaar? Zijn ze op de arbeidsmarkt wellicht niet te porren voor een vast dienstverband?
“Ik vraag me vooral af waarom er zoveel externen worden ingehuurd”
Vanwege budgettaire redenen, elke dienst heeft een jaarlijks budget voor interne en externe inhuur en dat wordt uiteraard jaarlijks op gemaakt.
Daarnaast is men afhankelijk van externe expertise daar waar het geen standaard beheer taken betreft.
Uiteraard is dit krom, want de uitdagingen voor interne medewerkers zou juist bij projecten en new technology moeten zitten.
Overheid is het spiegelbeeld van het Bedrijfsleven. In het bedrijfsleven probeert men de winst te maximaliseren. Hoge omzet en lage kosten. Bij de Overheid moet elk jaar het budget worden opgemaakt en dus zoveel mogelijk kosten worden gemaakt. Laat de “interne” ICT afdelingen bij de Overheid eens een jaarverslag maken.
Probleem is dat bij de gemeente grote beperkingen zijn in de schalen. Talent wat jong wordt aangetrokken verlaat de gemeente snel omdat ze maar mee kunnen groeien met de totaal achterhaalde periodieken. De toppers kunnen niet worden binnen gehaald omdat daarvoor de schalen te laag zijn. Deze politiek moet doorbroken worden, want goede mensen zijn schaars en zijn enkel te lokken met een passend salaris. Gevolg: weinig talent intern en veel externe inhuur, kosten zo’n 800-1000 euro per persoon per dag. Verder ontbreekt het vaak aan een duidelijke meerjarige visie, waardoor er geen keuzes durven te worden gemaakt voor het in dienst nemen van personeel. Gemeente Amsterdam zou voor het totale falen van de ICT onder toezicht gesteld moeten worden.
Ik was zelf zo’n 12 jaar terug werkzaam bij een ministerie als SAP beheerder. Toen al was het zo dat je als techneut hoogstens schaal 11 kon verdienen. De manager had schaal 12 en die moest nu eenmaal (volgens een ongeschreven wet) altijd meer verdienen als een techneut. Ben toen al vrij gauw gaan freelancen en heb daar eigenlijk nooit spijt van gehad. ik heb sindsdien via via weer bij ministeries gewerkt tegen een veel rianter salaris.
Ik voel deze keer voor het eerst een noodzaak om te reageren, ik ben zelf werkzaam in de IT bij de overheid. Als eerste wordt Amsterdam als graadmeter gebruikt voor de overheid, het is dus overal zo’n probleem. Volgens mij zijn er veel gemeenten waar het gewoon goed loopt. Als tweede, als het zo is dat de goede mensen niet bij de gemeente werken maar extern zijn, hoe kan het in Amsterdam dan zo fout gaan met 70% externen.
“Pay peanuts get monkeys” dit geld voor zowel internen als externen. Begin maar eens met hogere eisen te stellen en beter te betalen.
– Inderdaad het grote probleem zit ook bij loon gebaseerd op loonschalen, het aantrekken van technisch onderlegd personeel en het motiveren en blijvend actueel houden van de kennis en ervaring van reeds zittende medewerkers
– Pay peanuts get monkeys. Hans, je weet waar je het over hebt. In 1 jaar tijd heeft Amsterdam de tarieven met 30 euro (!!!) verlaagd voor externen, ongeacht de functie. Dat is 30% van de oude tarieven.
Voor het interne personeel is dit zeker ook het geval
Tja, keer op keer wil men bij de overheid extern personeel eruit sturen en mensen intern opleiden.
Dan mogen die interne medewerkers uiteraard niet te veeleisend zijn qua inkomen, anders wordt het te duur.
Ik zag hierboven al een reaktie over de inschaling van ICT-jobs bij de overheid, die is inderdaad bedroevend.
Overheden leven overigens op eilandjes, de belastingdienst heeft een aantal keren dit concept beproefd en keer op keer het lid op de neus gekregen (in de vorm van een enorm verlies van kennis en kunde en vervolgens nieuw extern personeel inhuren die weer van de grond af moeten beginnen). Uiteindelijk kosten deze ‘oplossingen’ vele malen meer dan ze op de heel korte termijn opleveren.
Een lerende overheid is wat dit punt aangaat nog altijd een utopie…