De helft van de Amsterdamse ict'ers is extern ingehuurd. In 2010 lag dat percentage nog hoger, namelijk op 'meer dan 70 procent.' Waarnemend cio Johan Boomgaardt wil dit aandeel 'verder terugbrengen', maar het is onduidelijk hoe hij dat gaat doen.
'De externe inzet van ict'ers was vorig jaar meer dan 70 procent. Nu is het half – half. We willen dat verder terugbrengen', vertelde waarnemend cio Johan Boomgaardt tijdens een bijeenkomst op woensdag 30 maart 2001 van de raadscommissie Economische Zaken, Bedrijven, Personeel en Organisatie (EZP).
Verminderen
Deze uitspraak leidde tot grote verbazing bij de aanwezige raadsleden. 'Dat we meer dan 50 procent externe ict'ers in dienst hebben, wist ik niet. Dat het vorig jaar meer dan 70 procent was, hoor ik nu ook voor het eerst', zei PvdA-raadslid Verburg tijdens dezelfde bijeenkomst. Zijn collegaraadslid Ger Jager van de PvdA kwam tijdens de raadsvergadering van woensdag 6 april 2011 op het onderwerp terug. 'Hoe gaan we erin slagen het aantal externen te verminderen', vroeg hij ict-wethouder Eric Wiebes.
De wethouder ging echter niet op de kwestie in en beantwoordde slechts een deel van de vragen die raadsleden stelden tijdens de raadsvergadering. Desondanks werd zijn voorstel, om 4,1 miljoen euro te reserveren voor een ict-noodplan, unaniem goedgekeurd.
Noodplan
De 4,1 miljoen euro is nodig om de grootste technische ict-storingen bij verschillende diensten aan te kunnen pakken en om een veranderplan op te stellen. Daarnaast gaat de gemeente een projectenschouw houden: 'Er lopen honderden ict-projecten in Amsterdam. Van alle projecten die groter dan twee ton zijn of die een ingrijpende invloed hebben op de ict-infrastructuur, wordt de komende maanden in kaart gebracht of het verstandig is er mee door te gaan', vertelde Wiebes.
Van de 4,1 miljoen gaat zes ton euro naar extra uitgaven om het project Amsterdams Financieel Systeem (AFS) tussentijds te kunnen afronden. Oorspronkelijk was het plan dat uiterlijk 1 januari 2015 elk van de 32 organisatieonderdelen van de gemeente Amsterdam aangesloten moet zijn op Oracle JD Edwards EnterpriseOne. Begin februari 2011 werd het Uitvoeringsplan ICT stilgelegd, amper twee maanden nadat het gepresenteerd was.
@Frank. Externen hebben andere belangen dan internen. De externen doen het namelijk goed. Zij genereren veel omzet. MT overheid moet budget opmaken en dus kosten maken. Dus gewoon een win-win-situatie.:-)
@Piet. Ik snap je punt niet helemaal, mijn punt is dat de discussie lijkt te ontaarden in een standpunt dat de IT’ers bij de overheid minder van kwaliteit zijn dan die in het bedrijfsleven. Dit naar aanleiding van het bovenstaande artikel waaruit blijkt dat A’dam 70% inhuur heeft en de IT een puinhoop is. Rara hoe kan dit nu..
Ben zelf getuige geweest van volgende :
Bij gemeentlijke dienst werden hele externe partijen ingehuurd en wat bleek ? hoge bestuurders hadden directe grote financiele belangen bij die externe bedrijven .
Dit heet corruptie en is al zo’n 25 jaar diep ingeworteld in de huidige bestuurssystemen .
En niemand doet er ook maar iets aan
Ik kan zelfs naam en toenaam noemen, maar dat laat ik hier maar . Het is toch niet te veranderen !!!!
rara hoe kan dit ? simpel er is geen enkel toezicht
Het gaat niet om geld, het gaat om falend management en beleid. Het management in dit soort organisaties heeft behoefte aan rust in de tent. Pappen en nathouden. Een van de management instrumenten om dit voor elkaar te boksen is het inhuren van ‘cultuur onbesmette’ externen. Die worden als buffer tussen het -hoger- management en de tactische en operationele lagen ingezet. Politici vinden dat doorgaans best en dat blijkt uit de onbenullige reactie op de percentages ingehuurden.
Als je weinig betaald ongeacht of dat internen of externen zijn dan blijven de mindere goden zitten en de goede mensen vertrekken.
De minder goden zijn bang dat als ze dit project snel opleveren dat ze geen werk meer hebben en dus is er geen belang bij om het op tijd af te maken. De goede mensen hebben geen angst want weten als we dit project goede en snel opleveren betekend het dat we ook weer ingehuurd worden voor het volgende project. Daarbij is de businesscase van het volgende project (binnen of buiten de organisatie) ook makkelijker te maken als projecten optijd en goed worden opgeleverd.
Het is een beetje zwart-wit gesteld het bovenstaande. Er zijn goede angst hazen en mensen die lef hebben maar niet zo goed zijn. Dit is echter een minderheid. De meerderheid van de minder goden dwingen zit een succesvolle uitvoering in de weg.
Tussen de 70 en 80 procent extern lijkt op het eerste gezicht wel veel in vergelijkig met andere gemeenten. Wat betreft de vervanging van het management dacht ik begrepen te hebben dat alleen het hoger management een aantal keer vervangen was en het lager management (incl. teammanagers) kwam van externe detacheringsbureau’s. Wil je binnenkomen dan kun je het beste wat regelen via deze bedrijven. Gezien de uitgaven bij dit servicehuis van de afgelopen 5 jaar en de doorlopende problemen, valt hier nog genoeg te verdienen.
Meer dan 50% externe inhuur? Ik vind het onbegrijpelijk dat de verantwoordelijken niet eens goed kijken naar het geheel van de personeelsinvulling in relatie tot het uit te voeren werk. Daar ligt de structurele oplossing. Dat wil zeggen dat organisaties waar de externe inhuur enorm is zichzelf de vraag moeten stellen hoe een evenwichtige personeelsinvulling gerealiseerd wordt. De verhouding tussen:
(1) uitbesteden,
(2) tijdelijke inhuur personeel bij piekbelasting,
(3) inzet eigen personeel
en (4) structurele inhuur extern personeel moet zorgvuldig bepaald worden.
De kostenverhouding is dat gemiddeld genomen uitbesteden het goedkoopst en structurele inhuur van extern personeel het duurst is. Daarom is het een kwalijke zaak dat zoveel publieke organisaties enorm hoge structurele kosten voor extern personeel hebben. Bovendien is er een lappendeken ontstaan van personele oplossingen. Op veel cruciale sturende functies zitten externen, die naast het belang van de organisatie ook een eigen belang of het belang van hun werkgever dienen. Zelfs al presteren deze externen goed, feit blijft dat de sturing op belangrijke terreinen per definitie in handen hoort te zijn van de eigen organisatie.
Een belangrijke vraag die directies zichzelf zouden moeten stellen is wat moet door eigen mensen moet worden uitgevoerd, wat is geschikt om in te kopen en waar zetten we externe inhuur in?
Bij het beantwoorden van deze vraag kun je grofweg onderscheid maken tussen regie- en uitvoeringsfuncties. Op de regiefunctie dienen in beginsel alleen eigen mensen werkzaam te zijn. Het is niet wenselijk dat de regiefunctie wordt bemenst door externe inhuur. De kern van de regiefunctie moet dus bestaan uit eigen mensen waarbij een beperkte flexibele schil van externen kan worden ingezet. Of de uitvoerende functie intern wordt verricht, in samenwerking met partners of wordt ingekocht is vanuit deze optiek minder relevant. Voor de uitvoerende functies kan dus ook gebruik gemaakt worden van samenwerkingsverbanden, shared services en inkoop van diensten. Continuïteit, klantgerichtheid en prijs-prestatie staan voorop of dit nu door een interne of externe leverancier wordt gegarandeerd.
Deze keuzes maken het mogelijk een structurele oplossing te vinden voor de hoge kosten voor externe inhuur. Een evenwichtige personeelsinvulling wordt gerealiseerd door bewust en zorgvuldig te bepalen hoe de verhouding tussen uitbesteden, tijdelijke inhuur personeel bij piekbelasting, inzet eigen personeel en structurele inhuur extern personeel moet zijn in relatie tot het uit te voeren werk. Dat is de sleutel tot succes.
Ik zie het bij ons ook gebeuren..momenteel 60% extern op de automatiserings- afdeling, al een jaar 2 vacatures openstaan maar ze kunnen niemand vinden..nee gek he! Als je ze in schaal 9 indeelt terwijl de buren naast ons vrolijk in schaal 11 mogen vertoeven en net zoveel verantwoordelijk hebben als “ons” en dezelfde niveau opleiding hebben genoten.
Dus je zou denken dat ze dan de functies gaan herwaarderen? Nee joh! gewoon externen huren voor 85e per uur want dat komt toch uit een ander potje.
Ben binnenkort ook weg, allemaal leuk en aardig ambtenaar zijn maar als IT’er lekker ergens anders opzoeken.