Leverancier van open source crm-software SugarCRM neemt voor een onbekend bedrag iExtensions over. Die leverancier maakt crm-software die gekoppeld kan worden aan het samenwerkings- en e-mailprogramma Lotus Notes van IBM. Zo kunnen bijvoorbeeld de agenda en het adresboek worden gekoppeld aan de software voor klantrelatiebeheer. SugarCRM, dat zich tot nu toe voornamelijk op het mkb richtte, hoopt door de overname meer grootzakelijke klanten binnen te halen.
De overname moet de concurrentiepositie verbeteren ten opzichte van crm-leveranciers als Microsoft (Microsoft CRM) en Salecforce.com (crm als webdienst). Door de overname hebben gebruikers van IBM Lotus Notes de keuze uit verschillende crm-leveranciers. IBM Lotus Notes heeft al koppelingen met bijvoorbeeld crm-leverancier Salesforce.com. Klanten van Big Blue kunnen dus crm-pakketten van meerdere leveranciers afnemen.
Cognos
SugarCRM en IBM kondigden begin 2011 een samenwerkingsovereenkomst aan. Toen werd beklonken dat SugarCRM direct gekoppeld wordt aan LotusLive, de webversie van verschillende IBM-software.
Gebruikers van de crm-software kunnen dan via LotusLive-documenten delen met collega's en klanten. Een andere mogelijkheid is om direct vanuit het gebruikersscherm een audio- of webvergadering te volgen. Daarnaast is LotusLive bereikbaar vanuit de balk met snelkoppelingen van het crm-pakket.
SugarCRM maakte naast de overname bekend dat er koppelingen komen met de crm-software en business intelligence (bi)-software van IBM Cognos en Cast Iron. Die aankondigingen deed de leverancier op het congres Sugarcon in San Francisco.