De Amsterdamse gemeenteraad heeft woensdagmiddag 6 april 2011 met algemene stemmen het plan aanvaard om 4,1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor een ict-noodplan voor de gemeente in de periode tot juli 2011.
Ondanks de unanieme steun voor het plan waren de raadsleden somber gestemd over de toekomst van de Amsterdamse ict. 'Ik heb het gevoel dat we met de rug tegen de muur staan', zegt D66-raadslid Roodink over het plan om 4,1 miljoen euro beschikbaar te stellen om de grootste technische ict-storingen bij verschillende diensten aan te kunnen pakken, en om een veranderplan op te stellen.
Van de 4,1 miljoen gaat zes ton euro naar extra uitgaven om het project Amsterdams Financieel Systeem (AFS) tussentijds te kunnen afronden. In juni 2011 wordt vervolgens besloten of AFS al dan niet wordt voortgezet.
Hoofdpijn-dossier
Raadsleden spreken wederom hun zorgen uit over de toekomst van het ict-beleid van de gemeente Amsterdam. 'Ik heb vertrouwen in de aanpak van wethouder Wiebes, maar minder vertrouwen in ons toekomstperspectief', zei raadslid Ger Jager van de PvdA. 'Welk eindbeeld hebben we voor ogen? Een stabiel 1.0 of een innovatief 3.0?'
SP-raadslid Laurens Ivens hield een pleidooi om niet alleen vooruit te kijken, maar ook grondig te analyseren wat de oorzaak is van alle Amsterdamse ict-problemen. 'We moeten nu helaas met het beschikbaar stellen van extra geld instemmen. Maar het is ook belangrijk om te weten wat de oorzaak van deze enorme puinhoop is. Zolang we dat niet weten, kan de ict-chaos heel lang aanhouden.'
Wethouder Wiebes deed deze oproep tot introspectie af met de woorden 'Ik zou vooruit willen blijven kijken.'
'Ict is het echte hoofdpijn dossier van de gemeente', zei CDA-raadslid Van Drooge. 'Dankzij deze wethouder zijn er allerlei lijken in kasten aangetroffen. Maar slecht een deel van de kasten is tot nu toe geopend. Het zou daarom wel heel toevallig zijn als er niks meer gebeurt. Het zou het college sieren om daar realistisch in te zijn.'
Centralisatie
'Worden nu condities geschapen om het probleem daadwerkelijk aan te pakken en op te lossen?, vervolgde Drooge. 'Dat kan alleen door een strakke en centrale aansturing op de gehele ict. De hoofdverantwoordelijke moet de bevoegdheid hebben om besluiten op te leggen, mensen te ontslaan en hij moet over budget beschikken. Alle stadsdelen moeten zich volledig committeren. Mijn vraag is: zijn we al zo ver? Of kunnen er nog ict-besluiten worden genomen buiten de bevoegdheid van de ict-wethouder om?'
'U gelooft in centralisatie', antwoordde wethouder Wiebes. 'Ik geloof dat ook. Daarvoor is dit een aanzet. Tot juli gaan we ons bezighouden met zaken die het mogelijk maken om die verantwoordelijkheid te gaan dragen. Nu lukt dat nog niet. Maar het oog is gericht op het moment dat dit wel kan.'
Eén van de maatregelen die Wiebes nam is het houden van een 'projectenschouw': 'Er lopen honderden ict-projecten in Amsterdam. Van alle projecten die groter dan twee ton zijn, of die een ingrijpende invloed hebben op de ict-infrastructuur, wordt de komende maanden in kaart gebracht of het verstandig is er mee door te gaan', vertelde Wiebes woensdag 30 maart in de raadscommissie Economische Zaken, Bedrijven, Personeel en Organisatie (EZP).
Mysterieuze meevaller
De wethouder bezwoer de raad opnieuw dat de 4,1 miljoen euro geen 'extra geld' is. Opnieuw wilde hij niet in de openbare vergadering specificeren waar het geld dan wel vandaan komt: 'Binnen het bestaande budget voor achterstallig onderhoud bevindt zich 'een veelheid van allemaal kleine meevallers, ter waarde van één miljoen. Daarnaast is er een zeker bedrag, dat ik in abstracte termen kan omschrijven als een risicobudget. Het lijkt er steeds meer op dat die risico's zich niet in die mate voor zullen doen, als eerder gevreesd is.'
Peter, het is triest wat er gebeurd, maar die ICT-managers zijn toch meestal ook interne ICT-ers? En de voorstellen over de budgetverdelingen worden toch vooral door de eigen ICT-managers gemaakt (in overleg met een deel van de medewerkers) en door eigen ambtelijke apparaat beoordeeld? Wat je schrijft bevestigt mijn beeld dat de lokale cultuur behoorlijk rot is en onderling vertrouwen en respect ontbreekt.
Ik heb wel vaker bij een klant gezeten waar het slecht ging met de ICT (ontevreden gebruikers, slecht rendement van de ICT-investeringen, kletsen over elkaar i.p.v. met elkaar). De aansturing door het hogere management (niet ICT-ers) was altijd gebrekkig, maar dat kwam mede door de opstelling van de ICT-ers (ook slechte ICT-managers). Samenwerken moet je niet alleen doen met collega ICT-ers, maar ook met de klanten/gebruikers.
“budgetverdelingen worden toch vooral door de eigen ICT-managers gemaakt”
Deze vinden plaats op basis van historie en de managers van de ICT afdelingen hebben zeker niet de kennis om hier iets over te roepen, ook mede doordat men maar al te vaak wisselt van wacht.