Hergebruik van ict-middelen bij de rijksoverheid is een van de speerpunten van het beleid van Maarten Hillenaar, chief information officer van het Rijk. 'Ga geen dingen bedenken die we bij de rijksoverheid al hebben,' luidt zijn boodschap aan beleidsmakers en automatiseerders. Ook wil hij afspraken maken met leveranciers over het aanpassen van het intellectueel eigendom om hergebruik mogelijk te maken.
Bij nieuwe ict-projecten wil Hillenaar eerst bepalen of delen uit andere projecten herbruikbaar zijn. 'Om zoiets mogelijk te maken willen we de afspraken met leveranciers over het intellectueel eigendom aanpassen. Dat eigendom ligt nu vaak geheel bij de producenten. Daarmee bevorder je de onderlinge samenwerking niet.' Moet een departement per se een nieuw pakket, dan wordt er ook gekeken of het haalbaar is om het bij andere ministeries in te zetten.
De rijks-cio wil ook personeel dat bij een ict-project betrokken is geweest makkelijker kunnen inzetten bij een nieuw soortgelijk traject. Daarvoor is er een i-interimpool opgezet zodat de inzet van specialisten centraal geregeld kan worden.
Raines Rules
Hillenaar stelt dat voor hergebruik ook over de grens wordt gekeken. Hij wijst op de ICTU die gekeken heeft naar de software die de Deense overheid gebruikt voor het elektronisch bestellen en factureren. Ook zegt hij dat op internationaal vlak overheden elkaars prestaties voortdurend monitoren en kijken of goede voorbeelden van andere landen overgenomen kunnen worden. Zelf is hij gecharmeerd van de afspraken, – Raines Rules -, die de Amerikaanse overheid hanteert. Hiermee wordt in het voortraject van elk project vastgesteld wat het moet opleveren, financieel en beleidsinhoudelijk, of het voldoet aan de referentie-architectuur, of alle beschikbare standaarden zijn gebruikt, en of het al ergens is uitgevoerd. 'We willen als cio's binnen de rijksoverheid over dit instrumentarium kunnen beschikken om onze beleidsmakers te adviseren bij risicovolle ict-projecten.'
Rem op innovatie?
De Rijks-cio beseft dat recycling hergebruik in de weg kan staan. 'In extremo gebruik je alleen nog maar dingen die er al zijn. Het enige vernieuwende dat dan overblijft is het anders assembleren van bestaande elementen.' Om dit te voorkomen komt er een kleine taskforce die het onderwerp innovatie agendeert, vertelt hij. Als voorbeeld denkt hij aan het scenario dat een ambtenaar zich kan identificeren met een digitale Rijkspas op zijn mobiele telefoon. 'Maar ook voor innovatie geldt als uitgangspunt: maximaal gebruikmaken van wat er al voorhanden is.'
Lees ook het uitgebreide interview: 'Bedenk geen dingen die we al hebben'
Goed werk! Zie mijn posts over 418 gemeenten, provincie Limburg en de 11 andere provincies op it-simplification.nl
Hele goede insteek, eindelijk gezond verstand… Ik hoop alleen dat Hillenaar op deze manier niet de regels voor aanbesteding en interne politiek als hindernis tegen zich gaat krijgen. De tijd zal het leren hoe slagvaardig dit beleid zal zijn. Het begin is in ieder geval goed.
Zeker een goede insteek en wat ik lange tijd heb getracht door te voeren toen ik als business consultant voor een aantal Ministeries werkte (4 jaar). Concrete voorstellen die echter het niet hebben gehaald vanwege de investeringen die dit kost en terecht opgemerkt de aanbestedingen, bezuinigingen en politiek.
Heer Hillenaar, ik wil graag in de taskforce meedraaien om deze concrete eOverheid-voorstellen alsnog in het voetlicht te brengen.
Ben het bijzonder eens met Hillenaar. Na bijna 20 jaar ervaring in ICT heb ik genoeg voorbeelden gezien waar we met hergebruik van kennis en middelen in 80% van alle gevallen uit de voeten konden. Ik werk voor een commercieel bedrijf, maar ook wij adviseren onze klanten om gebruik te maken van eerder opgedane kennis en producten. Wij hebben hiervoor de H2O-methode ontwikkeld. Kennis delen en hergebruiken levert enorme besparingen op. Ik hoop dat deze ontwikkeling zich voort zet en dat we niet gehinderd gaan worden door wet- en regelgeving.
Heel goed idee……..maar is dit niet hetzelfde als het bij voorkeur gebruiken van Vrije Software/Opensource???
Oftewel volgens de kamermotie had dit al per 1-1-2006 het geval moeten zijn en daarna volgens een nieuwe motie per 1-1-2010.
Dus niks nieuws. Het wachten is tot iemand dit eens gaat uitvoeren. Ben benieuwd of Hillenaar dat gaat lukken.
Zeker een goede zaak. Wellicht kan Hillenaar een kenniscentrum oprichten om legacy platformen te integreren met nieuwere en daarvoor eventueel tools beschikbaar stellen.
Een gedegen kennis van ‘connectiviteit met legacy’ vanuit nieuwere omgevingen (zoals SharePoint en gelijkwaardige producten van andere fabrikanten met legacy is soms een brug te ver voor ministeries, provincies, gemeenten en hun leveranciers.
Een mogelijkheid voor overheden om een aan te schaffen applicatie te laten toetsen op niet-functionele eisen zou ook niet gek zijn. Te denken aan een goed gelaagd model (van business services en geschiktheid ervan voor meerdere presentatielagen, robuustheid van transactionaliteit, universaliteit van abstractie van de interface, bredere beschikbaarstelling van een eventueel te ontwikkelen code-api van/naar legacy, platformconnectiviteit, enzovoort). Sorry voor het jargon, maar dit tenslotte een ict-site.
Dit soort dingen bepaalt in hoge mate de levensduur van programmatuur-investeringen, maar wordt gewoonlijk geheel aan de leverancier overgelaten.
Ai ai, iemand heeft het licht gezien. Terug naar de basis; het is een kwestie van samenwerken. Willen al die koninkrijkjes dat wel? Het idee is goed, nu de wil en later het doen.
Goed idee.
Nu nog de uitvoering.
Het is gelukkig op een kleinere schaal al eens gedaan zodat we vooraf al een indikatie hebben over het resultaat.
Bij de start van het rijksintranet was dit een onderdeel van het plan.
Drie jaar later waren er een veelheid aan licentiecontracten afgesloten met een reikwijdte velemalen groter dan de eigen behoefte en vaak voor de gehele rijksoverheid.
Onderzoek wees uit dat meestal nog geen 10 procent van de rechten werden gebruikt.
Er was dus veel geld verspild.
Geleerd: De behouden overheidscultuur en gebrek aan kwaliteit om met leveranciers te onderhandelen won het dik van de efficientiedoelstelling. Het plan is gestopt en de contracten door heronderhandeling gesaneerd.
Misschien is het een veel beter en succesvoller plan om een groep te vormen die contracten checked en indien nodig heronderhandeld.
Dat was immers wel succesvol en bovendien zijn een aantal personen die dat toen hebben uitgevoerd mogelijk nog beschikbaar.
Ook hergebruik maar dan van een bewezen soort.
Je kan de groep bovendien makelijk besturen. Brengen ze minder op dan wat ze kosten dan is het einde verhaal.
Geen plan waar je intern voor zal worden gewaardeerd als CIO .
Je legt immer de vinger op een zere plek. Maar het gaat om het resultaat toch ? Of niet ?
Vaak weet een overheidsorganisatie niet welke applicaties zij in hun bezit hebben. En welke processen worden ondersteund door applicaties.? En wat kost onderhoud en beheer?.
Misschien tijd voor 1 overheids ICT organisatie?