De guerrilla-actie die ict-recruiter Klikwork uitvoerde bij twintig ict-bedrijven, valt niet overal in goede aarde. Dienstverlener LinkiT heeft vermoedelijk schade aan een nieuwe trap die voor 100.000 euro is aangeschaft en PQR overweegt ‘verdere stappen'. In de nacht van 31 maart op 1 april 2011 werd op de stoep een tekst gespoten die direct was gericht aan de ict'ers van het bedrijf. Sommige bedrijven haalden hun neus voor de actie op. Andere dienstverleners waren dus ‘not amused'.
‘Wij zijn niet blij met deze actie', zegt een woordvoerder van infrastructuurdienstverlener PQR. ‘Dit is absoluut niet gepast. Ze proberen gewoon ons personeel te werven. We overwegen in ieder geval verdere stappen.' Wat die stappen zijn wil het bedrijf niet zeggen. Wel laat de woordvoerder weten dat de gespoten tekst blijft staan. ‘Wie de troep maakt, moet het opruimen. Ze komen maar terug.'
Schade
Klikwork ICT Recruitment ging in de nacht van 31 maart op 1 april 2011 langs twintig ict-bedrijven om daar een tekst op de stoep voor de hoofdingang te spuiten. ‘Ict'er, spring is in the air.' Volgens de recruiter is het een ludieke actie die tot naamsbekendheid als ict-werkgever moet leiden. Verschillende bedrijven kregen een bezoek, waaronder Sogeti, Inter Access, Qwise, BrainForce, PQR, LinkIT, Qurius en NetSourcing.
Bij LinkiT was de grootste antipathie voor de marketingactie. De ict-dienstverlener had net een nieuwe trap ter waarde van een ton euro aangeschaft die vier keer moet worden nabehandeld. Twee keer moesten nog worden gedaan, waardoor de stof nog poreus was. Het krijt dat Klikwork gebruikte, is nu in de trap getrokken en het is maar de vraag of dit er nog uit gaat. ‘We kunnen nu nog niet zien of we blijvend schade hebben', zegt een woordvoerder, ‘maar als dit zo is, dan stellen we ze hiervoor zeker aansprakelijk.'
Wortell
Bij Qurius wordt de soep niet zo heel heet gegeten. Ze zien daar de grap van de actie niet. Bij Qwise is het de betrokkenen niet eens opgevallen dat er iets op de stoep was gespoten. Wortell kwam er met een gelukje vanaf, door wegwerkzaamheden kon het kantoor niet worden bereikt. Bij Sogeti is de tekst opgevallen en wordt de beveiliging van het bedrijventerrein aangesproken hoe deze actie kon plaatsvinden. 's Nachts is namelijk het terrein afgesloten, maar toch kon er op de stoep worden gespoten.
Overigens verliep de guerrilla-actie niet vlekkeloos. Gepland was dat de actie om 04.00 uur 's nachts zou worden afgerond, maar dit liep twee uur uit. Er was met een auto over een pakket ochtendkranten van de Volkskrant heengereden waardoor de auto moest worden weggesleept. Van de actie is een video gemaakt.
Als dit geen 1 april grap is…………
Reactie verwijderd. Dit is niet de plek voor reclame.
We hebben contact gehad met zowel PQR als Linkit. De soep wordt niet altijd zo heet gegeten als hij wordt opgediend en we zullen de partijen helpen bij de verwijdering waar nodig.
Deze actie is pertinent niet bedoeld als werving, het is slechts een 1 april grap en publiciteitsstunt, niet meer.
Het stoepkrijt is getest op verschillende materialen om er zeker van te zijn dat het eenvoudig te verwijderen is.
Uit bovenstaande lees ik dat wij (Wortell) de dans net ontsprongen zijn. Of het er nou aan ligt dat we in een oude kerk gevestigd zijn en dus enige vorm van zegen over ons hebben of ik vandaag jarig ben en het niet ‘bekrijten’ van de stoep als cadeautje kan ervaren weet ik niet. Op zich is het een leuke actie zolang blijvende schade maar is uitgesloten.
Van harte gefeliciteerd Danny – mooi pand trouwens! Rijd er af en toe langs…
@Danny gefeliciteerd met je verjaardag! Het zal een combinatie van die twee zijn verwacht ik.
Fijn weekend en wie weet tot snel!
Leuke actie! Maken jullie ook een filmpje als jullie het komen weghalen 😉
@InWork geen probleem, wanneer moeten we langskomen?
Leuke actie? Dacht het niet als ik die zo lees. Puur reclame en irritatie. Als dat het beste is wat iemand kan bedenken…
Aardige actie, via welk guerillia-bureau is dit gegaan?