Video Conferencing is beslist geen nieuw fenomeen: de belofte van snelle doorbraak van visuele communicatie hangt al meer dan dertig jaar boven de markt zonder dat we daar al die tijd in het dagelijks leven nu veel van gemerkt hebben. Dat lijkt nu razendsnel te veranderen, Maar wat zijn nu leuke, aansprekende praktijkcases?
Dat video communicatie nu in een stroomversnelling is gekomen is te danken aan twee factoren. Allereerst hebben er een aantal technologische doorbraken plaatsgevonden. Chips voor beeldverwerking zijn drastisch in prijs gedaald en steeds krachtiger geworden. Hierdoor is tegen lagere kosten een veel hogere beeldkwaliteit te realiseren dan tot voor kort het geval was.
Dit geldt niet alleen voor de camera die een beeld naar een digitale informatiestroom moet omzetten, maar vooral ook voor de chips die gebruikt worden om beelden van verschillende video apparaten te mixen tot een ‘virtuele vergaderruimte’ waarin meerdere locaties samen op een of meerdere schermen zichtbaar zijn.
Ook de kosten voor de bandbreedte die nodig is om geregistreerde videobeelden over grotere afstanden te transporteren zijn spectaculair gedaald. Dat mocht ook wel, want een hoge-definitie Telepresence video conferencing sessie kan wel tot 15 Mb/s vragen.
De beeld generatie
Veel belangrijker is echter dat deze nieuwe technologie snel wordt opgepakt door generatie Y, de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Deze generatie die is opgegroeid met het denken in communities heeft ervaring opgedaan met het bedenken en uitvoeren van plannen met mensen over de gehele wereld die eenzelfde interesse of doel hebben.
Bij co-creatie (het samen realiseren van iets nieuws door mensen op verschillende locaties en vanuit verschillende disciplines) is het bouwen van vertrouwen, het leggen van relaties en het overbrengen van ideeën cruciaal. Hierin is beeldcommunicatie een belangrijke katalysator.
Videocommunicatie heeft dus de toekomst. Zo sterk zelfs dat netwerkleverancier Cisco stelt dat 'alles wat nu spraak is, zal in de nabije toekomst video worden'. Nu is Cisco daar uiteraard eerste belanghebbende in, want al dat videoverkeer zal uiteindelijk over een netwerk getransporteerd moeten worden.
Innovatieve mogelijkheden
Een leuk voorbeeld van een innovatieve toepassing van visuale communicatie wordt toegepast door de Vereniging van Ouders van Dove Kinderen. Het gaat hierbij om het simultaan (live) vertalen van populaire televisieprogramma's in gebarentaal. Een kind kan thuis televisie kijken, terwijl naast de televisie een klein video conferencing apparaat staat. Hierop wordt het geluid van de uitzending in gebarentaal vertaald door een gebarentaaltolk die vanuit een studio de tv-beelden direct vertaald in gebarentaal. Het kind kijkt dus naar de beelden op televisie en volgt daarnaast het beeld van de gebarentaaltolk.
Maar waarom zou je zoiets nu doen als je een programma ook domweg zou kunnen ondertitelen?
Het antwoord op die vraag volgt vanzelf zodra je enkele minuten naar een gebarentaaltolk kijkt: de dimensie die het gebaar aan het beeld toevoegt is onmogelijk in ondertiteling te vangen.
Een gebarentaaltolk vertaalt niet alleen woorden zoals je die in een ondertiteling zou zien, maar ook de emotie en lading van een gesprek. Het is fascinerend om te zien hoe een doventolk een tv-uitzending meer kleur en inhoud geeft door lichaamstaal, gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Op Hieronder staat een impressie van hoe deze vertaaldienst nu precies in zijn werk gaat.