Leverancier van crm-software als webdienst Salesforce.com koopt Radian6. Dat bedrijf levert software voor het analyseren van berichten op sociale netwerken. De overnamesom bedraagt 230 miljoen euro (326 miljoen dollar) in contanten en aandelen. In juli 2011 moet de overname zijn afgerond. De programmatuur wordt toegevoegd aan verschillende producten van Salesforce.com. Het overgenomen bedrijf heeft vestigingen in Canada, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië en telt ongeveer driehonderd medewerkers.
Met de software van Radian6 kan bijvoorbeeld worden gevolgd hoe er op sociale netwerken over een merk wordt gediscussieerd. Aan de hand van die informatie kan de marketingafdeling zich mengen in discussies en rechtstreeks contact zoeken met klanten.
De software biedt de mogelijkheid om in een centraal dashboard berichten van blogs, forums, Twitter en Facebook te volgen en daarop actie te ondernemen. Nieuwe posts worden real-time in de overzichtspagina geladen.
Salesforce.com gaat de software integreren in zijn producten SalesCloud, ServiceCloud en Force.com. De programmatuur wordt ook gekoppeld aan Chatter, dat is een communicatie-tool voor interne gesprekken. Gebruikers kunnen vanuit het chatprogramma een overzicht krijgen van berichten op sociale media.
Social media en bedrijfssoftware
Social media spelen een steeds grotere rol in bedrijfssoftware. Zo paste Salesforce.com de interfaces van nieuwe producten aan op de gebruikerservaring van sociale netwerken. Daarbij dient Facebook als voorbeeld.
Bedrijven zoeken steeds vaker naar de integratie van social media in hun bedrijfssoftware. Erp-leverancier Unit4 startte eind 2010 met de ontwikkeling van het webforum Unit4 Ideas op basis van portalsoftware van Salesforce.com. Op termijn moet elk venster van de bedrijfssoftware een link naar het webforum krijgen en zo moeten de producten van de leverancier verbeteren.
Ict-dienstverlener Atos Origin maakte in februari 2011 bekend dat het binnen drie jaar tijd het gebruik van e-mail bij communicatie tussen personeel onderling wil afschaffen. Daarbij wordt e-mail vervangen door communicatie via sociale netwerken.